جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024

هیچ کشورپیشرفته ای را در دنیا نمی‌توان یافت که یکی از سیاستهای بانک مرکزی اش، ضرب سکه توزیع آن به عنوان ذخیره ارزش و وسیله ای برای سفته بازی باشد.

انار ما :عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه یکی از مهم ترین مشکلاتی که در حوزه سیاستهای داخلی وجود دارد و مشکل زا هم است، فقدان دقتهای کارشناسی  در برخی سیاستهای کلان پولی و مالی است، گفت: به عنوان مثال سالهاست که بانک مرکزی سکه ضرب می‌کند و در اختیار جامعه قرار میدهد به این امید که نقدینگی سرگردان را جمع آوری کند و قیمت سکه را کنترل و مدیریت کند، غافل از اینکه ضرب و تزریق سکه به اقتصاد ملی، بزرگترین عدم تعادل را ایجاد می‌کند.

ضرب سکه توسط بانک مرکزی به اقتصاد ملی ضربه میزند/ خرید سکه توسط مردم انتظارات تور می را افزایش میدهددکتر مسعود درخشان  تصریح کرد: این سیاستی است که اساسا کارشناسی و مطالعه نشده است.هیچ کشور پیشرفته ای را در دنیا نمی‌توان یافت که یکی از سیاست‌های بانک مرکزی اش ضرب سکه توزیع آن به عنوان ذخیره ارزش و وسیله ای برای سفته بازی باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه این موضوع را بارها به صورت‌های گوناگون چندین بار گفته و نقد کرده ام، اضافه کرد: کسی که سکه می‌خرد فقط به این امید است که قیمتش بالا برود و همین امر، انتظارات تورمی بوجود می آورد .

درخشان گفت: هیچ اقتصاددانانی در کشور ما و در دنیا نگفته که ضرب سکه برای مدیریت یک اقتصاد ملی یا در سیاستهای پولی نقش مهمی ایفاد می‌کند، در هیچ منبع و ماخذ علمی هم این موضوع را ندیده ایم .

وی ادامه داد: متاسفانه ضرب و توزیع سکه جریانی است که به لحاظ تاریخی شکل گرفته که بانک مرکزی باید سکه تولید کند، زمانی  سکه را فقط برای هدیه می‌خریدند، نه اینکه دولت‌ها و بانک مرکزی آگاهانه ضرب سکه را یکی از ابزارهای مدیریت پولی کشور کرده باشد.

منبع :مشرق

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی