پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024

با وجود ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا، ۱۶ میلیون دلار برنج آذرماه امسال از آمریکا وارد شده است که یک منبع آگاه از احتمال توافق خرید برنج در قبال پول‌های بلوکه ایران در آمریکا خبر می‌دهد…

واردتان برنج

به گزارش انارما به نقل از   راه دانا؛ بر اساس آمارهای رسمی تجارت خارجی کشور آذر ماه امسال بالغ بر ۱۶ میلیون و ۶۶۳هزار دلار به حجم ۲۹ میلیون تن برنج از کشور آمریکا وارد شده است، این واردات در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این در نامه الزامات اجرای توافق برجام از سوی مقام معظم رهبری در ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا تأکید شده است.

اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود، اینکه کدام شرکت داخلی توانسته از آمریکا کالای مصرفی وارد کند.

یک مقام مسئول در اینباره به فارس گفت: واردات این حجم کالای مصرفی که بر اساس بخشنامه وزارت صنعت ممنوع است توسط شرکت بازرگانی دولتی انجام شده است، اما مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در واکنش به خبر واردات ۱۶ میلیون دلار برنج از آمریکا با دفاع از این موضوع گفته است، پس از اعلام ممنوعیت واردات کالای آمریکایی حتی یک کیلوگرم برنج هم از آمریکا خریداری نشده است این میزان واردات مربوط به قبل از زمان ابلاغ بخشنامه ممنوعیت واردات کالا از آمریکا بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ۹ ‌آبان ماه سال جاری در بخشنامه‌‌ای تأمل‌برانگیز که خود جای تفسیر و تحلیل دارد، ممنوعیت واردات اقلام مصرفی از آمریکا را به سازمان‌های استانی خود ابلاغ کرده بود.

واردات کالای مصرفی با توجه به ممنوعیت آن از آمریکا قابل تأمل بوده و جای تعجب دارد که نیاز به شفاف شدن ابعاد دیگر آن از سوی مسئولان وجود خواهد داشت.

یک منبع آگاه در مورد ابعاد و زوایای دیگر واردات کالای مصرفی از آمریکا گفت: طبق بخشنامه وزیر صنعت کالاهای مصرفی که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور دارد ممنوع بوده که احتمالاً  شامل برنج نمی‌شود. همچنین یکی دیگر از احتمالات این واردات توافقات هسته‌ای بوده باشد که در قبال بخشی از پول‌های بلوکه شده، ایران از آمریکا برنج وارد کند.

خبرنگار فارس کسب اطلاع کرد این میزان برنج با بیش از ۱۱۰۰ تریلر وارد ایران شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه کاربران

شهروند پنج‌شنبه 7 ژانویه 2016 - 11:35 ق.ظ

چه کارخوبی.ممنون.گوشت که نباشه چغندرسالاره

م - ا جمعه 8 ژانویه 2016 - 10:39 ق.ظ

این نشان از غربگرایی مسؤل واردکننده دارد چرا که واردات برنج از هند و پاکستان مقرون به صرفه است و برنج کالای نایابی نیست پس چرا اینقدر آمریکاگرا هستیم؟

بلوار هشتم محرم جمعه 8 ژانویه 2016 - 10:18 ب.ظ

حمایت از تولید کننده داخلی که میگن اینه
خدا داند که این برنج چه مضراتی داره

نام و نام خانوادگی شنبه 9 ژانویه 2016 - 4:46 ب.ظ

بلوار هشتم محرم:برنج آمریکایی مثل داروهاش میمونه از بهترینهاس.مطمئن باش هیچ ضرری نداره.ضرر برنجای پاکستونی و هندی دارن که فقط آرسنیک دارن و سرطان زا هستند

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی