شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024

مگه چند جای ایران، ارگ طبقاتی با این قدمت دارن!؟ چطور در حالی که کشور های توسعه یافته بخش قابل توجهی از بودجه خودشون رو به صنعت گردشگری اختصاص دادن!!!…

بعد از عمری ،از خوابمون زده بودیم با چند تا از دوستان، صبح زود رفته بودیم پیاده روی که چشمتون روز بد نبینه…حوالی اداره پست صداهای خوفناکی ما رو به سمت قلعه کشوند.فکر میکنید چی دیدیم؟ حداقل شش – هفت قلاده سگ ناقابل که اون بالا انگار داشتن با آخرین آثار قلعه شهر ،سلفی میگرفتن! نخند برادر من..حتی یه بار دیگم یکی از خبر نگارای شهر در حال عکاسی از داخل ارگ، با دیدن سگ فرار کرده بود. البته تشکر میکنیم از همشهریان عزیز و مسئولینی که فضا رو آماده کردن تا حداقل از دیوارهای قلعه،استفاده بهینه بشه ؛برای تبلیغات کاهگل آماده و پیکور برقی…خب دیگه شوخی بسه.میخواستم یه نکته ای رو عرض کنم.سالهاست که از کنار این ارگ می گذریم و آه می کشیم. شما رو نمیدونم.آه من از اونجاست که وقتی اناری ها از “ارگ شهر راین” برمیگردن ،خاطره شون با توریستها رو برای ما تعریف میکنن. یا با چشم خودم تو اتوبوس، میبینم که دوتا گردشگر این راه بیابونی رو طی کردن به امید دیدن” قلعه شمش”… تا حالا به این فکر کردیم که این ارگ ساسانی در صورت بازسازی چه ظرفیتی داره؟ من چند تاشو نام میبرم: ۱- خصوصیت طبقاتی بودن و قدمت قبل از اسلام این قلعه، در آمد هنگفتی رو از طریق جذب گردشگر برای شهرستان خواهد داشت ۲- اطراف ارگ با احداث مجموعه های فرهنگی و.. آباد خواهد شد و مکانی عالی برای تفریح همشهریان و جاذبه ای کم نظیر برای نمک گیر کردن مسافران نوروزی و.. مهیا خواهد شد. ۳- وقتی که انار به مرحله میزبانی گردشگران و مسافران رسید، طبعا مجبور خواهد بود محیط شهر و دیگر نقاط رو به نحوی شایسته پیرایش کنه و این باعث جنبش مسئولین برای توسعه شهر خواهد شد.
حالا بگذریم که چقدر میشه تو معرفی سوغات و رسانه ای کردن شهرستان از طریق مستند سازی و… مانور داد. مگه چند جای ایران، ارگ طبقاتی با این قدمت دارن!؟ چطور در حالی که کشور های توسعه یافته بخش قابل توجهی از بودجه خودشون رو به صنعت گردشگری اختصاص دادن، ما از بازسازی این ارگ باشکوه غافلیم ! اونم در حالی که امثال آمریکا که هیچ عقبه ای ندارن سعی میکنن حتی با حفظ یه کلبه یا یه خرابه ،برای خودشون هویت سازی کنن.آیا سزاواره که تو قرن بیست و یک، ما یکی از جذاب ترین آثار تمدنی کشور رو، به محل جولان حیوانات تبدیل کنیم. تازه یه چیز جالبتر و البته تلختر. با چه مجوزی دیوار های قلعه به دست یک بنّا، بازسازی شد تا ظرافت های معماری اون ماله کشی بشه! مگر ارگ ساسانی رو با معماری منزل مادربزرگ ها باز سازی میکنن؟ به نظر میاد ،وقت اون رسیده که مسئولین به مردم گزارش بدن. چقدر بابت باز سازی ارگ، با مقامات بالا رایزنی صورت گرفته؟ چه برنامه ای برای احیای فضای ارگ در نظر گرفته شده؟ هزینه باز سازی ارگ چه مقداره؟ آیا با همت خیّرین عزیز میشه کاری انجام داد؟ دلیل این نوع باز سازی ناقص غیر اصولی چی بوده؟ آیا های زیادی هست که در انتظار پاسخگویی مسئولین عزیز به خصوص مسئول محترم میراث فرهنگی شهرستان نشسته. ،کاملا واضحه که در صورت عدم پاسخگویی، پیگیری های بیشتری از طرق مختلف خواهد شد و قضاوت با افکار عمومی است که خواست خودشونو از این طریق به گوش مسئولین شهرستان رسوندن.

نگارنده : مصطفی افرند

منبع : نشریه سمنگان

دیدگاه کاربران

ح-ا-ا یکشنبه 3 جولای 2016 - 12:54 ب.ظ

مگه ارگ نیست.چرانوشتندقلعه تاریخی انار.ارگ باقلعه تفاوت دارد

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی