شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024

بوی بد دهان می‌تواند سبب بروز مشکلات جدی در روابط اجتماعی شود و متاسفانه عده‌ای از بوی بد دهان خود آگاهی ندارند، حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد مردم با این مشکل دست به گریبان هستند، بوی بد دهان معمولا با افزایش سن افزایش می‌یابد و در مردان بیشتر شایع است. ‌امروزه بوی بد دهان halitosis […]

بوی بد دهان می‌تواند سبب بروز مشکلات جدی در روابط اجتماعی شود و متاسفانه عده‌ای از بوی بد دهان خود آگاهی ندارند، حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد مردم با این مشکل دست به گریبان هستند، بوی بد دهان معمولا با افزایش سن افزایش می‌یابد و در مردان بیشتر شایع است.

‌امروزه بوی بد دهان halitosis به طور چشمگیری شایع شده است و باعث رنجش و ناراحتی دیگران در برخوردهای اجتماعی با افراد مبتلا به بوی بد دهان هستند، برای جلوگیری از آن در اولین مرحله باید علت ایجاد این بوی بد را تشخیص داده و سپس برای درمان مؤثر آن اقدام کنند.

علی بهادری متخصص طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، گفت: بوی بد دهان یک بیماری است که تقریبا در همه جوامع کم و بیش وجود دارد و در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی روحی و جسمی شود.

وی اضافه کرد: گرسنگی، خشکی دهان و عدم رعایت بهداشت، بیماری‌هایی نظیر گوش، حلق و بینی، التهاب سینوس‌ها، لوزه‌ها و در نهایت بیماری‌های دستگاه گوارش و ریه از علل ابتلا به بوی بد دهان است.

بهادری با اشاره به علت بوی نامطبوع دهان، تصریح کرد: علاوه بر بیماری‌های مذکور، باکتری‌های مولد بوی دهان در سطح زبان وجود دارند که با مسواک زدن بر سطح زبان، برطرف می‌شوند اما گاهی بوی بد دهان با منشاء غیربیماری، خود را نشان می‌دهد که علت اصلی ایجاد آن عادات غذایی و کشیدن دخانیات است.

وی علت تنفس نامطبوع صبحگاهی را کاهش بزاق در موقع خواب و تخمیر موادغذایی توسط میکروب‌ها دانست و گفت: معمولا با خوردن صبحانه این مشکل رفع می‌شود

متخصص طب سنتی، رفلاکس معده را از دیگر بیماری‌هایی دانست که باعث بوی بد دهان می‌شود ادامه داد: نفخ و ریفلاکس خود عامل بوی بد دهان است، باید دانست که کسی که مشکل معده دارد، بوی بد دهانش با مسواک از بین نمی‌رود. افرادی که دچار ترشحات پشت حلق هستند نیز دهانشان بوی بد می‌دهد.

وی افزود: افرادی که به بیماری رفلاکس معده مبتلا هستند نباید از دوغ و نوشابه استفاده کنند و همچنین از خوردن غذاهایی با رطوبت بالا نظیر گوجه و خیار پرهیز کنند.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه نفخ علل مختلفی دارد که ضعف هضم و سردی دستگاه گوارش از مهم‌ترین عوامل آن است، اظهار کرد: خوردن غذاهایی نظیر حلیم، شله زرد و آش رشته یا پرخوری های بیش از حد باعث ایجاد نفخ می‌شود.

بهادری خاطرنشان کرد: وجود بلغم و صفرای متعفن در معده خود عاملی برای بوی بد دهان است که معمولا اگر صفرای متعفن در معده باشد، بوی بد دهان بعد از غذا خوردن از بین می‌رود و اگر بلغم متعفن در معده باشد، بوی بد دهان با غذا خوردن از بین نمی‌رود.

وی اضافه کرد: زمانی که بوی بد دهان با غذا خوردن از بین نمی‌رود، غذا سر دل تان می‌ماند و نمی‌توانید آن را خوب هضم کنید. به عنوان نکته اول باید بدانید خواب روز برای شما بسیار بد است و بوی بد دهان‌تان را تشدید می‌کند، بهترین درمان برای این افراد خوردن شربت سکنجبین عسلی است، یعنی سکنجبین را که اصولا با سرکه و شکر درست می کنید، این بار با سرکه و عسل آماده و میل کنید.

وی با بیان اینکه نوعی از بوی بد دهان هم به دلیل خراب شدن دندان‌ها ایجاد می‌شود، بیان کرد: این افراد باید به دندانپزشک مراجعه کنند تا مشکل دندان‌هایشان را رفع کنند.

بهادری اضافه کرد: مالیدن پوست گردی تازه موجب تقویت لثه‌ها شده و PH محیط دهان را تغییر داده و مانع عفونت می‌شود، بهتر است هفته‌ای چند بار پوست گردوی تازه را به لثه‌ها بمالند.

وی با اشاره به اثرات مفید ترکیب سقز، کندر و عسل برای معده و دندان، خاطرنشان کرد: جوشانده “گلنار” به همراه “مورد” لثه‌ها را تقویت کرده و از ترکیب سقز، کندر و عسل می‌توان آدامس تهیه کرد و بعد از غذا آن را جوید که موجب تقویت معده بهبود هضم و تقویت دندان می‌شود.

به گزارش ایسنا، مطالعات پزشکی جدید نشان می‌دهد بوی بد دهان به گروه خاص و کوچکی از مردم منحصر نمی‌شود‌، بلکه  افراد بسیاری نیز به این مشکل مبتلا هستند، ولی چون بدن غالباً با این بوها سازگاری پیدا می‌کند، بیمار آن را احساس نمی‌کند.

منبع: آلامتو

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی