پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: سالانه ۲۷۰ میلیارد ریال مردم و کشاورزان استان برای جابجایی و یا حفر چاه پرداخت می کنند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: سالانه ۲۷۰ میلیارد ریال مردم و کشاورزان استان  برای جابجایی و یا حفر چاه پرداخت می کنند.

به گزارش ” انارما” روز پنجشنبه ۷ مردادماه همایش بحران آب شهرستان انار باحضور امام جمعه انار،فرماندار انار،دادستان، مسئولین و کشاورزان شهرستان و با دعوت از محمدرضا بختیاری مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمان برگزار گردید.

محمدرضا بختیاری  در این همایش افزود: طبق امار رسمی بیش از ۳۵ هزا حلقه چاه در استان کرمان وجود دارد که از این تعداد ۲۴ هزار حلقه چاه مجاز هستند.

 وی تصریح کرد: در این استان  بیش از ۱۱ هزار حلقه چاه غیر مجاز، آب از سفره های زیر زمینی برداشت می شود.

محمدرضا بختیاری به میانگین بارندگی در ایران و استان اشاره کرد و گفت: کسری حجم مخزن دشت رفسنجان و انار به تنهایی در ۱۵ سال گذشته جمعا معادل ۲ میلیاردوسیصد متر مکعب می باشد یعنی معادل ۵ الی ۶ استان و میزان بارندگی در سطح این شهرستان ۷۵ میلی‌متر است که این میزان قبل از بروز خشکسالی‌ها ۹۰ میلی‌متر بوده است. میزان متوسط بارندگی  در دنیا ۷۶۰ میلیمتر،  در ایران ۲۵۰ و در استان کرمان ۱۲۹ میلیمتراست.

IMG_4640

 وی تصریح کرد: یک سوم متوسط بارندگی دنیا در ایران را داریم و در حالی که ۷۵ درصد بارندگی ها درکشور مربوط به ۲۵ درصد از نقاط محدود کشور است.

وی اظهار کرد: ۱۱۰ میلیارد متر مکعب بیلان منفی کشور است که ۲۰ درصد ویا یک پنجم آن مربوط به استان کرمان است .

  بختیاری به موضوع آب تجزیه پذیر اشاره و بیان کرد: این آب پس از مصرف برمی گردد به چرخه طبیعت، لذا در دنیا، کشورهایی که کمتر از ۲۰ درصد از آب تجزیه پذیر برداشت کنند ایمن هستند، تقریبا اکثر کشورها زیر ۲۵ درصد استفاده می کنند.

 وی گفت: اگر در کشوری بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از آب تجزیه پذیر استفاده شود قابل قبول است و بیشتر از ۴۰ درصد، دشت دچار تنش می شود، در کشور ایران میزان استفاده از آب تجزیه پذیر ۸۰ درصد است در حالی که در استان کرمان ۱۱۵ درصد از آب تجزیه پذیر استفاده می شود که فاجعه است.
 IMG_4638

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان ادامه داد: به نوعی دشت هایمان را  نابود می کنیم، در حوزه حفظ و حراست از منابع موجود آب های زیرزمینی نیاز به نهضت فرهنگی دارد و مردم استان باید بدانند هر قطره آب ارزش دارد و باید دوران غرقابی کردن در کشاورزی بگذرد و همه خود را حافظ آب و پلیس آب بدانند و در این خصوص باید همه در سراسر استان برای مشکل آب کار کنیم.

وی با اشاره به وجود ۲۳۸ حلقه چاه در شهرستان انار اظهار کرد: در این شهرستان ۲۱۱ حلقه برای کشاورزی، ۱۸ حلقه چاه برای صنعت و ۹ حلقه چاه نیز برای آب آشامیدنی است.

وی گفت: منابع آب استان کرمان در حال نابودی است به طوری که سالانه در استان ۹۰۰ میلیون متر مکعب بیلان منفی داریم و ۹۴۱ روستا نیز در استان با تانکر آبرسانی می شوند.

 IMG_4651

بختیاری ادامه داد: کشورهای پیشرفته در دنیا بالای ۲۵ درصد آبشان را در صنعت استفاده می کنند در حالی که در استان کرمان یک درصد و در ایران دو درصد است.

وی گفت: پهناورترین استان کشور(کرمان)  در ۱۱ درصد مساحت کل کشور قرار دارد  و در این استان با وجود بیش از  ۳ میلیون نفر جمعیت، میزان مصرف از آب های زیرزمینی  این استان، به میزان آب مصرفی شرب کل کشور است.

وی خاطرنشان کرد: آب منطقه ای استان کرمان برای مدیریت و حفظ منابع آب هرساله برای تعدادی چاهها کنتور هوشمند نصب می کند و همچنین از طرف این دستگاه اجرایی با خاموشی موتور پمپ های کشاورزی و جمع آوری تعدادی چاههای غیر مجاز گامی برای حفظ منابع آب برداشته می شود.

بختیاری عنوان کرد: در شهرستانهای رفسنجان و انار ۶۴۵ میلیون متر مکعب آب در حال برداشت است که باید به ۳۲۰ میلیون متر مکعب برسد و باید در این دو شهرستان هر ساله میزان برداشت کاهش یابد تا پس از ۴ سال به میزان برداشت ۳۲۰ میلیون متر مکعب برسیم..

مدیرعامل آب منطقه ای استان خاطرنشان کرد: در استان کرمان در سال ۱۳۲۰ حدود ۸۶ هزار هکتار سطح زیر کشت داشتیم در حالی که امروز بیش از ۸۱۰ هزار هکتار باغ داریم و اکنون ۳۰ درصد نسبت به ان زمان بارندگیها در این استان کم شده و افزایش کشت را شاهدیم.

بختیاری در خصوص کسانی که از آب شیرین کن و دستگاه های تصفیه آب استفاده می کنند خاطر نشان کرد در این خصوص به شرطی انجام شود که ضرری به منطقه و اراضی کشاورزی نداشته باشد به طوری نباشد که اینسی آب ۲۸ هزار را به ۴ هزار تبدیل کند و پساب ۸۰ هزار را به سفره های طبیعی و آب های زیرزمینی انتقال دهد و چاههای اطراف کشاورزان را تخریب کند.

وی در ادامه گفت  طرح آب شیرین کن با همکاری جهادکشاورزی باید مورد بررسی قرار گیرد و به گونه ای باشد که کسانی آب شیرین کن را احداث میکنند صفر تا صد را به صورت آنالیز عملی و مصور گزارش دهند در غیر این صورت دشتی که ۲۰ سال دیگر نابود می شود در اثر پساب آب شیرین کن ۷ سال دیگر نابود می شود.

IMG_4649

در پایان مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان با تحسین از کشاورزان منطقه انار در خصوص آب های زیرسطحی که استفاده نموده اند گفت در سال ۱۳۲۰ در استان کرمان ۸۶هزار هکتار از اراضی زیر کشت داشتیم و تا سال گذشته این آمار به ۶۸ هزار هکتار رسید و امروزه نیز ۸۱ هزار هکتار (حدود ۱۴ برابر) محصول زیر کشت در اراضی زمین های کشاورزی را در برگرفته شده در صورتی که امسال ۳۰ درصد بارندگی کمتر نسبت به سال های گذشته داشته ایم در نتیجه کشاورزان از طرح آبیاری زیرسطحی استقبال کنند.

IMG_4611

IMG_4612

IMG_4613

IMG_4661

IMG_4662

IMG_4643

IMG_4647

IMG_4628

IMG_4626

انتهای پیام/

دیدگاه کاربران

انارستان شنبه 30 جولای 2016 - 9:52 ق.ظ

ای کاش زودتر از این بفکر آب منطقه ای و بحران آب بودیم….
با این حال الان باید بفکر آب شرب باشیم نه بفکر اب کشاورزی…

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی