پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 18 April 2024

اهمیت فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر تا آنجاست که قوام سایرفرائض به اقامه این مهم ممکن بوده و اعتقاد به این مسئله از ضروریات دین اسلام است. …

نخستین هفته ماه محرم، هفته زنده نگه داشتن امر به معروف و نهی از منکر نام گذاری شده است. از آنجا که امرو نهی، دو ابزار اساسی تربیت و پرورش روح آدمی است، امر به معروف و نهی از منکر نیز شیوه اصلی پیامبران و مصلحان در تربیت و هدایت مردم بوده است.

 اهمیت فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر تا آنجاست که قوام سایرفرائض به اقامه این مهم ممکن بوده و اعتقاد به این مسئله از ضروریات دین اسلام  است.

اما متأسفانه بسیاری مردم از اهمیت این مسأله غافل هستند. تا جایی که کمابیش مشاهده می شود افرادی که در عمل به واجبات دینی خود و یا حتی انجام مستحبات جدی هستند در مقام عمل به این واجب دینی در بسیاری از اوقات بی تفاوت هستند.

ادای امر به معروف و نهی از منکر آثار مثبت و سازنده ای برای جامعه اسلامی دارد که مهم‌ترین آن‌ها ایجاد ثبات و آرامش روانی در میان مردم است. چنانکه امام حسین(علیه السلام) نیز به این فریضه تأکید داشت و با نثار خون مطهر خویش این راه را برای همه مؤمنان باز کرد.

فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر برای نظام هم یک ماموریت بزرگ است در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که براساس قرآن و دستورات اسلامی بنا شده است امر به معروف و نهی از منکر جایگاه ویژه ای دارد و ضرورت به جا آوردن فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر یکی از دستورات دین و درس‌های عاشوراست و اقشار مختلف مردم باید نسبت به این موضوع دقت داشته باشندواحادیث زیادی وجود دارد که اهمیت امر به معروف ونهی از منکر را بیان می کنند.

در واقع اهمیت این دو فریضه الهی به حدی است که امام حسین(ع) هدف از قیام خود را احیای این دو فریضه در امت جدشان رسول گرامی اسلام عنوان کرده‌اند.

درنتیجه دهه اول ماه محرم الحرام به عنوان امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده و باید از ظرفیت این ایام در راستای ترویج هرچه بیشتر دو فریضه فراموش شده در جامعه تلاش کنیم.

منبع:”صبح منوجان”

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

قطره شنبه 8 اکتبر 2016 - 7:50 ب.ظ

بادرود وباسلام کربلا از حرکتش معروف می بارد به امروز وبه فردا تا مدام
چون حسین از عرفات راهش جدا کرده به معروف گشت عزیزبا این پیام
چون منای حج اقا نینوا و خوبیها قربان نمودن بهر الله درمحبت وکلام
صبر وبه صبر جمیل تبدیل نمودن توی یک روز از شفق تا گردش بازار شام
امر معروف امام برای رهائی انسان از منکرات یعنی خود شدن از انچه دل را از دلبری خدا جدا میکند یعنی جدا شدن از باورهای کهنه قدیمی که تا به امروز از انهابه شادی ولذت می رسیدم یعنی خوبیها را پیدا کردن وبی اتنظار وتوقع وبدون دیده شدن برای خاطر خدا قربانی کردن نه اینکه با بی محبتی بافکر غیر خدائی از دیگر خود حق حیات گرفتن لازمه این کار تابع امر رهبری بودن که همان یاد خدا ومطیع رسول وراه امامان میباشد ومخصوصا راه امام حسین بلاخص نماز اول وقت که نماز صبح را شامل میشود اجرکم عندالله والتماس دعا والسلام

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی