پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 25 April 2024

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان گفت: ماهی یخ زده و کاغذ از جمله اقلام وارداتی استان می باشد که در ده ماهه امسال از دیگر کشورها وارد شده است.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان گفت: ماهی یخ زده و کاغذ از جمله اقلام وارداتی استان می باشد که در ده ماهه امسال از دیگر کشورها وارد شده است.

به گزارش ” انارما” نادر میرشکار در گفت و گو با عصرهامون افزود: واردات از طریق گمرکات و بازارچه های مرزی استان با احتساب منطقه آزاد چابهار، به وزن ۳۴۶هزار و ۹۵۱تن و ارزش ۶۱۴میلیون و ۸۷۴هزار و ۷۳۹دلار در طی ۱۰ماه امسال به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد واردات، نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۱۷درصدی در وزن و با افزایش ۱۰درصدی در ارزش روبرو بوده است.
وی تصریح کرد: اقلام عمده وارداتی شامل برنج خوراکی،گندم، دام، پارچه، لوازم یدکی خودرو،کالاهای صنعتی و خانگی ، انبه، تخم کنجد، نخود، کولر، شکر و غیره می شوند و کشورهای عمده وارداتی: افغانستان، پاکستان، امارات، چین، ترکیه، کره، تایوان و سایر کشورها هستند.
این مقام مسئول در زمینه صادرات از مرزهای رسمی استان نیز گفت: طی ۱۰ماهه امسال، کل صادرات از گمرکات و بازارچه های مرزی استان با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن۲۹درصد افزایش و از لحاظ ارزش ۱۲درصد افزایش داشته است و این میزان صادرات طی این مدت به وزن یک میلیون و ۴۱۷هزار و ۴۵۹هزار و ۱۷۹دلار رسیده است.
وی با بیان اینکه اقلام عمده صادراتی عبارتند از مصالح ساختمانی(سیمان)،قیر، تخم گشنیز، محصولات شیمیایی و صنعتی، گازوئیل، گاز، کاشی، سیب درختی و غیره، خاطر نشان کرد: کشورهای عمده صادراتی استان شامل افغانستان،پاکستان، ترکیه، کویت، امارات و دیگر کشورها می شوند.
وی اظهار کرد: براساس آمارها، صادرات از طریق بازارچه ها رشد بسیار خوبی داشته و حدود ۵۴درصد از صادرات استان از این طریق انجام شده و عملکرد صادراتی قابل توجه ای را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: از دلایل عمده افزایش صادرات از بازارچه ها می توان به دسترسی آسان به بازارچه های کشورهای همسایه، سهولت فرآیند انجام صادرات و بروکراسی اداری کمتر بازارچه ها نسبت به گمرکات اشاره کرد.
میرشکار در ادامه با بیان اینکه بازارچه های مرزی استان رویکرد صادرات گرا داشته که این امر باعث رشد و رونق اقتصاد و بازرگانی منطقه شده است، بیان کرد: با توجه به افزایش ۲۶درصدی صادرات از بازارچه های مرزی نسبت به مدت قبل، می توان به نقش موثر بازارچه های مرزی بیش از گذشته که سهم به سزایی را در توسعه اقتصادی و رونق صادرات غیر نفتی دارند اشاره کرد، در این مدت براساس عملکرد بازارچه مرزی میلک با ارزش دلاری ۱۵۰میلیون و ۲۹۷هزار و ۵۶۸دلار بیشترین حجم صادراتی رانسبت به بازارچه های دیگر داشته است.
وی گفت: براساس برنامه هدف گذاری شده برای سال ۹۵، با توجه به برنامه های عملیاتی اقتصاد مقاومتی، میزان صادرات غیر نفتی استان به ارزش ۵۲۲میلیون دلار تعیین شده است، با توجه به اینکه در ۱۰ماهه امسال صادرات استان به ارزش ۴۱۷میلیون دلار انجام شده است می توان گفت حدود ۸۰درصد از کل برنامه هدف تحقق یافته و حدود ۲۰درصد آن باقی مانده است که پیش بینی می شود با پیگیری مسئولین بخش دولتی و خصوصی و با برنامه ریزیهای کلان و عملیاتی کردن آنها، میزان باقی مانده هدف مورد نظر قطعا تحقق یابد و حتی بتواند از برنامه خود جلوتر هم شود و در سالجاری شاهد رشد صادراتی خوبی باشیم.
ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان نیز با تائید آمار صادرات و واردات، در خصوص ترانزیت داخلی گفت: طی ده ماه امسال، به وزن۱۴۵هزار و ۶۶۹تن و ارزش ۱۸۰میلیون و ۴۹هزار و ۵۵۳دلاراز گمرکات استان ترانزیت داخلی شده است که نسبت به مدت مشابه قبل با افزایش ۲۴درصدی در وزن و از لحاظ ارزش با افزایش ۲درصدی روبرو بوده است.
طاهره هامون نورد در خصوص عمده اقلام ترازیت داخلی نیز بیان کرد: برنج، تخم کنجد، ماهی یخ زده، کاغذ، انبه و غیره از جمله این اقلام می باشند.
وی در خصوص ترانزیت خارجی استان نیز اظهار کرد:  طی ده ماه امسال، به وزن ۶۴۹هزار و ۱۲۰تن و ارزش یک میلیارد و ۸۹۶میلیون و ۹۳۵هزار و ۵۲۰دلار نیز از گمرکات استان ترانزیت خارجی به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه قبل با کاهش ۲۱درصدی در وزن و از لحاظ ارزش ۴درصد کاهش داشته است.
وی در ادامه اقلام عمده ترانزیت خارجی استان را در این مدت گاز، کانتینر، پارچه، خودرو، لاستیک و غیره عنوان کرد و در خصوص امور مسافری گمرکات نیز گفت: گمرکات این استان طی ده ماه سال ۹۵به تعداد ۵۱۵هزار و ۸۳۳نفر مسافر خدمات گمرکی اراه داده است که این مسافران از گمرک میلک، میرجاوه، فرودگاه زاهدان، فرودگاه چابهار تردد کرده اند.
انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی