جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 26 April 2024

این قسمت: پدر و مادر امام زمان (عج) پدر امام زمان (عج) پدر بزرگوار امام زمان (عج) حسن بن علی بن محمد معروف به امام حسن عسکری (ع) بود. او و پدرش امامین عسکریین نامیده می شوند زیرا شهری (سامرا) که در آن مجبور به زندگی بودند، در واقع یک مکان نظامی بود. امام حسن […]

این قسمت: پدر و مادر امام زمان (عج)

پدر امام زمان (عج)
پدر بزرگوار امام زمان (عج) حسن بن علی بن محمد معروف به امام حسن عسکری (ع) بود. او و پدرش امامین عسکریین نامیده می شوند زیرا شهری (سامرا) که در آن مجبور به زندگی بودند، در واقع یک مکان نظامی بود. امام حسن عسکری (ع) یازدهمین امام شیعیان دوازده امامی پس از پدرش امام هادی (ع) و قبل از پسرش مهدی (عج) است که بیشتر طول عمرش را در حبس خانگی به سر می برد؛ مخصوصا به این دلیل که مشهور بود امام حسن عسکری (ع) صاحب فرزندی خواهد شد که به عنوان منجی آخرالزمان قیام خواهد کرد تا زمین را از عدالت پر کند. امام حسن عسکری (ع) با نرجس، شاهزاده ای رومی ازدواج کرد.

مادر امام زمان (عج)
مادر امام زمان (عج) به نام‌های متعددی خوانده شده است: نرجس، سوسن، صَقِیل یا صیقل، ریحانه، حدیثه، حکیمه، ملیکه که در میان این نام‌ها معروف‌ ترین نام نرجس است.
در برخی از منابع داستانی مفصل وجود دارد که مادر امام زمان (نرجس)، شاهزاده‌ای رومی دختر یوشعا، نوه دختری قیصر روم معرفی می‌کند که نسب مادرش به شمعون، یکی از حواری عیسی(ع) می‌رسد. در این داستان آمده است مادر امام زمان (عج) که در کاخ جدش بود، حضرت مریم (ع) و حضرت فاطمه (س) را در عالم رؤیا می‏‌بیند و حضرت فاطمه (س) او را به اسلام دعوت می‌‏کند و وی را متقاعد می‏‌سازد تا خود را به اسارت لشکریان اسلام درآورد. مادر امام زمان (عج) سپس در جنگ بین مسلمانان با رومیان، اسیر مسلمانان می‌شود و امام هادی (ع) فردی را مأمور می‌کند و نرجس را که زنی بزرگ و آگاه که به ظاهر در صف کنیزان است را می خرد.
و در آخر امام هادی (ع) می فرمایند: او همسر گرانقدر پسرم حسن و مادر پرافتخار قائم خواهد بود.

شهادت امام حسن عسکری (ع)
در خصوص نحوه به شهادت رساندن امام حسن عسکری (ع) باید گفت که در طول دوران خلفای عباسی چون معتز و مهتدی آنان همواره تلاش‏هایی را در جهت از میان برداشتن امام (ع) انجام دادند که به خواست الهی این تلاش ها بی ثمر ماند اما در دوران معتمد عباسی به دلیل افزایش نفوذ و محبوبیت امام (ع) در جامعه و توجه روز افزون مردم به ایشان، معتمد به شدت نگران شده و هنگامی که مشاهده می‏ کند زندان و اختناق نه تنها از عظمت ایشان نمی‏ کاهد بلکه بالعکس به محبوبیت ایشان می‎ افزاید به شیوه دیرینه خود یعنی به شهادت رساندن امام مبادرت می‏ کند.
بعد از شهادت امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ امام زمان (عج) بر ایشان نماز خواندند و به امامت رسیدند.

وفات مادر امام زمان (عج)
درباره وفات ایشان نقل های متفاوتی وجود دارد از جمله: مادر امام زمان (عج) قبل از شهادت امام عسکری (ع) (۲۶۰ق) درگذشت. ایشان پس از شهادت امام نیز در قید حیات بوده است و سال ها بعد وفات نموده اند.
قبر این بانوی مکرمه در حرم عسکریین در سامرا و در کنار قبر امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) قرار دارد.

نوشته شده توسط ۳۷۹ ____ ادامه دارد

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی