پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 25 April 2024

نماینده مردم انار و رفسنجان در مجلس، گفت: ایران دومین تولیدکننده پسته در جهان است اما صادرات پسته ترکیه از ایران پیشی گرفته چون پسته خام را از ایران خریداری و با بسته بندی‌های مختلف آن را صادر می‌کند.

به گزارش ” انارما ” ؛ احمد انارکی محمدی‌ نماینده مردم انار و رفسنجان در مجلس ، در خصوص شرایط تولید و صادرات پسته در کشور، اظهار داشت: پسته یکی از محصولات استراتژیک کشور است که بیش از ۹۵ درصد آن صادرات و در ۱۷ استان کشور پسته کاشته می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران رتبه اول جهان را در زمینه تولید و کیفیت پسته داشت، گفت: درسال‌های گذشته کشور به‌دلیل تحریم‌ها و بروز برخی مشکلات این جایگاه خود را از دست داد و از طرفی دیگر نهاده‌های کشاورزی مانند کودهای تقویتی و سموم بدون در نظر گرفتن استاندارد وارد کشور شد که باعث صدمات زیادی به‌بخش پسته شد.

از دست دادن بازارهای دنیا به‌دلیل استفاده از سموم و کودهای غیراستاندارد

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز کشورهای دنیا به‌دنبال استفاده از محصولات ارگانیک هستند اما به‌دلیل استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی در تولیدات خود این بخش را از دست داده‌ایم، اضافه کرد: مشکلات کم‌آبی، تغییرات اقلیمی و برداشت‌های نا‌مناسب از ذخایرآبی تولیدات کشاورزی را دچار مشکل کرده است.

۸۰درصد از ذخایر آبی کشور استفاده شده است

وی با تاکید بر اینکه در سایر کشورهای دنیا که ۲۰درصد از ذخایر آب، مورد استفاده قرار بگیرد اعلام رسیدن به خط قرمز می‌کنند، بیان کرد: متاسفانه در کشور ما ۸۰درصد از ذخایر آبی برداشت شده که این مسئله جای هیچگونه بحثی را باقی نمی‌گذارد، نمی‌توان گفت که این اقدام توسط مردم صورت گرفته مردم پیرو مسئوولان هستند.

خشک شدن باغات پسته مشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌کند

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: در رفسنجان ۹۰هزار هکتار باغ پسته وجود دارد که بزرگترین جنگل مصنوعی جهان است که مردم آن را احداث کرده‌اند، اگر این باغات خشک شوند با توجه به بالا بودن نمک موجود در آب و خاک منطقه مشکل برزگ زیست محیطی را ایجاد می‌کند؛ حفره‌های در زیرزمین ایجاد شده است که پیامدهای بسیار بدی را به‌همراه دارد.

کمک ۱۰۰درصدی و بلاعوض دولت به تجمیع زمین‌های کشاورزی و استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین

وی با بیان اینکه  کاهش بارندگی‌ها و افزایش درجه حرارت هوا نیز مشکلاتی را در زمینه تولید پسته ایجاد کرده است، تصریح کرد: دولت در بخش مدیریت آب در بخش کشاورزی برخی مسائل را حل کرده و روش‌های جدید آبیاری کمک می‌کند و حتی در برخی موارد به افرادی که بخواهند زمین‌ها را تجمیع و سیستم‌های نوین آبیاری را به‌کار بگیرند تا ۱۰۰درصد کمک بلاعوض می‌کند.

افزایش هزینه اجرای طرح‌های نوین آبیاری به‌واسطه کوچک بودن زمین‌ها

انارکی محمدی با اشاره به اینکه در این زمینه نیز مشکلاتی وجود دارد، اضافه کرد: روزی که زمین‌ها بین کشاورزان تقسیم شده متراژ آنها کوچک است و این مسئله هزینه‌های اجرای سیستم‌های آبیاری را افزایش می‌دهد، در برخی موارد زمین‌ها غیرمجاز بوده که دولت در این راستا نیز کمک می‌کند تا مشکلات برطرف شود.

صادرات پسته ایرانی به‌صورت خام در کیسه‌های ۷۰کیلویی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه دولت در زمینه‌های مختلف به کشاورزان کمک‌های فراوانی داشته اما هنوز در صنایع تبدیلی مشکل وجود دارد، عنوان کرد: در سال جاری بیش از ۲۰۰هزارتن پسته در کشور تولید شده که درصد بسیار کمی از تبدیل به مشتقات دیگر می‌شود، عمده تولید ما در گونی‌های ۷۰ کیلویی از کشور حتی به‌صورت خام صادر می‌شود.

سبقت ترکیه در صادرات پسته از ایران با پسته ایرانی

نماینده مردم رفسنجان و انار، ادامه داد: در این روش سود و استفاده کافی را واسطه‌ها ودلال‌ها می‌برند، با توجه به اینکه ایران دومین تولیدکننده پسته در جهان است صادرات پسته ترکیه بیشتر از ایران پیشی گرفته، چون پسته خام را از ایران خریداری و با بسته بندی‌های مختلف آن را صادر می‌کند.

وی گفت: قطعا در سال‌جاری از وزیر صنعت، معدن و تجارت این درخواست را داریم تا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند، با ایجاد تغییرات می‌توانیم ارزش افزوده فراوانی را کسب کنیم در شرایطی که امکانات آن نیز موجود است.

انارکی محمدی در پایان، خاطرنشان کرد: پسته ایرانی را با قیمت پایین صادر می‌شود، در شرایطی می‌توان با ایجاد بسته‌بندی همین پسته را با قیمت بالاتری صادر کنیم./

پایان پیام

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی