پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024

۲۸ صفر مصادف با سالروز وفات پیامبر اسلام و شهادت امام حسن مجتبی(ع) است. ویژگی مشترک بین این دو معصوم مواجه شدن آنها با جنگ روانی دشمنان داخلی و خارجی است.

به گزارش ” انارما ” ؛  ۲۸ صفر مصادف است با سالروز وفات پیامبر اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) است.

ویژگی مشترک بین این دو معصوم مواجه شدن آنها با جنگ روانی دشمنان داخلی و خارجی بوده است.

پیامبر اسلام درطول سال‌های حیات بابرکت خویش از سوی مشرکان و دشمنان اسلام مورد هجوم جنگ روانی قرار می‌گرفتند. این مشرکان علاوه بر جنگ و رویارویی نظامی مستقیم با حضرت، راهبرد جنگ روانی را نیز در دستور کار خود داشتند.

این جنگ روانی در تمامی دوران پیامبری حضرت چه در مکه و چه در مدینه ادامه داشته و در دل یاران آن حضرت تردید و شکاف ایجاد می‌کرد.

عملیات روانی مشرکان بسیار گسترده بود و شامل ایجاد شایعات، تهمت‌های گوناگون، کنایه و طعنه‌زنی، تحریم‌های مختلف، راهبرد تمسخر و استهزاء، القای ترس و ناامیدی، تهدیدات مکرر، تطمیع و خریدن افراد و… بوده است.

قرآن از واژه کید استفاده می‌کند که تقریباً بر تمامی مظاهر جنگ روانی اطلاق می‌شود و عمومیت دارد: «اَنْهُم یکیدون کیداً …» یعنی: «و دشمنان اسلام هر آنچه بتوانند کید می‌ورزند.» کید در لغت به معنی انجام عملی فریبکارانه برای آسیب‌رسانی به دشمن است.

در واقع هدف مشرکان تلاش برای هجوم روانی به یاران حضرت و سعی در تأثیرگذاری بین آنها بوده تا بتواند با هزینه کمتری به اهداف خود دست یابند.

گاه نیز در قرآن برای بیان جنگ روانی مشرکان از واژه مکر، بهره گرفته شده است. آنها در این راستا از تمام ابزارها و شیوه‌های ممکن استفاده کردند تا شاید بتوانند جلوی پیشرفت دعوت اسلام را بگیرند.

امام حسن مجتبی نیز در این زمینه با معاویه درگیر بود. مهم‌ترین ابزار معاویه در جنگ روانی با امام رواج شایعه‌های بی‌اساس بود که متاسفانه در بسیاری از مواقع کارساز بوده و منجر به تنهایی آن حضرت در لشکر خود و خیانت سرداران اصلی آن حضرت شد.

اما واکنش آن دو بزرگوار در مقابل مشرکان نیز جای بررسی بسیاری دارد. آن بزرگواران برای مقابله با این جنگ‌های روانی دشمنان خود راهبردهای مختلفی را اجرا می‌کردند.

از مهم‌ترین این راهبردها می‌توان به شناساندن ماهیت اصلی مشرکان و انجام روشنگری در این زمینه، کنترل جبهه خودی و ایجاد هماهنگی بین آنها، استفاده از ابزارهای مناسب برای انجام درست روشنگری، آموزش مردم مدینه برای اینکه به درستی بتوانند بین حقیقت و دروغ تفاوت قائل شوند و همچنین شناسایی نقاط ضعف دشمنان در این زمینه از مهم‌ترین اقدامات آن حضرت بوده است.

امروزه ما هم به تاسی از آن دو حضرت می‌توانیم در مقابل جنگ روانی دشمنان که روز به روز گسترده‌تر شده و بزرگتر می‌شود مقابله کنیم. این امر بیشتر خود را در زلزله اخیر کرمانشاه نشان داده است که چگونه جریان رسانه‌ای ضد انقلاب با به‌کارگیری تمامی امکانات خود تلاش می‌کند در دل مردم ایجاد تردید و دو دلی را به وجود آورد و اعتماد مردم از مسئولان و نظام را سلب کند.

این امر مستلزم این است که با ایجاد یک شبکه‌ای قدرتمند که وظیفه اصلیش شناساندن ماهیت اصلی دشمنان به نسل جوان و ناآگاه جامعه است، این افراد را آگاه کرده و آنها را از ماهیت اصلی این دشمنان و اهداف آنها آگاه کرد.

همچنین با انجام خدمات وسیع و اطلاع‌رسانی درست در این زمینه باید جلوی سوء‌استفاده‌های احتمالی دشمنان گرفته شود تا آنها زمینه لازم برای بی‌اعتماد کردن مردم را از دست بدهند.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی