پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 18 April 2024

کارشناس مسائل سیاسی گفت: عملکرد دولت با مدیریت جهادی خیلی سازگار نیست چراکه نه برنامه‌ریزی جهادی و انقلابی دارد و نه اجرا توأم با مدیریت جهادی است.

به گزارش ” انارما” در یک روز زمستانی فرصتی پیش آمد تا گفت‌و‌گویی داشته باشیم در ارتباط با مدیریت جهادی با سیدحسین صابری یکی از نخبگان شهرستان انار و کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی که خود تحصیل‌کرده رشته مدیریت و با سابقه‌ای ۴۰ ساله در مدیریت در عرصه‌های مختلف است.

به‌نظر شما مفهوم مدیریت جهادی چیست؟

صابری: مدیریتی که خود را گرفتار ضوابط دست و پاگیر غیرضرور و وقت‌گیر نکرده و سلسله مراتب نامناسب بروکترانیک آن را کم‌اثر نکند.

نمونه این مدیریت را در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌ویژه دوران پرافتخار و فرهنگ‌ساز هشت سال دفاع مقدس تجربه کرده‌ایم، مدیریتی که در آن روحیه خدامحوری، ایثار، جهاد و شهادت حاکم بود.

آیا نمونه‌هایی از این مدیریت سراغ دارید؟

صابری: بله سبک مدیریت پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) به ویژه مدیریت عملی نزدیک به پنج سال حکومت محدود علی (ع) نمونه‌های روشنی از این مدیریت است.

عمده مدیریت‌های سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در عرصه‌های عمرانی، فرهنگی، آموزشی، سیاسی، اجرایی و خدمات‌رسانی از نوع مدیریت جهادی بود و امروز هم در پاره‌ای از موارد مدیریت جهادی به چشم می‌خورد منتها به‌دلایلی در پاره‌ای از موارد کم‌رنگ شده و روحیه رفاه‌طلبی، اشرافیت و کم‌کاری به‌وجود آمده است که آفت و آسیب جدی هم همین است و به‌همین علت بارها رهبر معظم انقلاب اسلامی نسخه شفابخش رفع مشکلات به ویژه مشکلات اقتصادی و معیشتی را مدیریت جهادی با روحیه انقلابی اعلام کرده‌اند.

 آیا امروز در جامعه ما مدیریت جهادی حاکم است؟

صابری: بدون تعارف باید بگویم «نه» چراکه اگر حاکم بود رهبر معظم انقلاب اسلامی اینقدر بر اهمیت و ضرورت حاکمیت مدیر جهادی تاکید نمی‌کردند.

شما عملکرد دولت را تا چه اندازه با مدیریت جهادی سازگار می‌بینید؟

صابری: خیلی سازگار نیست چراکه نه برنامه‌ریزی جهادی و انقلابی است نه اجرا توأم با مدیریت جهادی.

من به یکی دو نمونه اشاره می کنم: در اوایل اردیبهشت ماه ۹۶ و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند که افراد حساب باز کنند تا سود سهام عدالت به حساب آنها واریز شود که تا نیمه اول دی ماه پرداختی صورت نگرفت و صرفا به مصاحبه و گفت‌و‌گوهای ضد و نقیض و تاخیر اتکا می‌شد در حالی که می‌شد با یک درایت و هماهنگی و با توجه به اطلاعات مربوط به یارانه بگیرها طی چند روز این کار را انجام داد.

مورد دیگر هفته آخر شهریور معاون روستایی ریاست جمهوری اعلام کرد: «برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری» همه برنامه‌ریزی‌های پرداخت وام اشتغالزایی روستایی انجام شده، آیین نامه مربوطه در دولت تصویب شده و فردا ابلاغ می‌شود و بانک‌ها از هفته اول مهر باید وام‌ها را پرداخت کنند، حال آنکه امروز با گذشت بیش از ۱۰۰ روز هنوز ریالی پرداخت نشده و از متقاضیان دعوت می‌شود که به سایت مربوطه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه و ثبت نام کنند.

در طرحی که فوق‌العاده مهم است و به بزرگترین معضل جامعه یعنی بیکاری و تامین اشتغال می‌پردازد، اینگونه برخورد می‌شود که مطلقا با مدیریت جهادی سازگاری ندارد.

در هفته سوم دی ماه ۹۶ در اخبار شنیدیم که همایش تبیین مدیریت جهادی در مرکز همایش‌های بین‌المللی در تهران و با شرکت تعدادی از مدیران، مسؤولان و خانواده معظم شهدا برگزار شد در این همایش که سخنران اصلی آن معاون اول رئیس جمهور که خود از جهادگران اول پیروزی بود به تعدادی از مدیران جهادی از جمله وزیر بهداشت و درمان لوح تقدیر تقدیم می‌شود و مقرر می‌شود که هزاران نفر از مدیران جهادی سطح کشور شناسایی شوند، شناسایی و تجلیل چاره‌ساز نیست.

به‌کارگیری مدیران جهادی با روحیه انقلابی لازم است آیا مفهوم مدیریت جهادی این همایش است، همایشی با این حجم و گستردگی چه‌قدر هزینه و چه توجیهی دارد؟

مگر فراموش کرده‌ایم که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: در نامگذاری سال‌ها از جمله سال اقتصاد مقاومتی به تهیه و انتشار بنر و برگزاری همایش و جلسه بسنده نشود و در عمل کاری برای مردم و قدمی برای رفع مشکلات مردم برداشته شود.

الزامات مدیریت جهادی به نظر شما چیست؟

صابری: داشتن روحیه خدامحوری، خداترسی و خداباوری، داشتن روحیه انقلابی و ایثارگری توأم با قانون‌مداری و قانون‌گرایی، مردمی بودن و داشتن روحیه مردم‌داری و مردم‌باوری، داشتن روحیه استکبارستیزی، استقلال‌طلبی، ایستادگی و مجاهدت از جمله الزامات مدیریت جهادی است.

امید است که با درک شرایط خاص و ویژه امروز و پاسخ به حمایت و همراهی‌های وصف‌ناپذیر مردم و حمایت و دعای خیر رهبری در حق کارگزاران و دولتمردان، بهتر و بیشتر و منظم‌تر، پاک‌تر و انقلابی‌تر و جهادی عمل کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاه کاربران

محمدهادی چهارشنبه 14 فوریه 2018 - 1:23 ب.ظ

سلام.ریس جمهور محترم جناب اقای روحانی،یه جوان ۳۰ساله هستم چندین سال قصد دارم ازدواج کنم ولی بخاطر مشکلات مالی نمی توانم ازدواج کنم اگر امکانش هست به من کمک مالی کنید تا ازدواج کنم ممنون.شماره تماس ۰۹۰۳۳۰۵۲۹۲۸٫
شماره عابربانک ملی(۶۰۳۷۹۹۷۲۱۳۷۹۲۶۶۷ )قربانی هستم.متشکرم.الله وکیلی اگر ناچار نبودم این پیام نمیدادم

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی