پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024

متقاضیان دریافت وام توسعه روستایی در حوزه کشاورزی، گردشگری و صنعتی ساکن در شهرستان انار در بخش تملک زمین دچار مشکل هستند و اگر ظرفیت‌های اشتغال دراستان کرمان به طورکامل مورد بهره‌برداری قرارگیرند؛ این استان نه تنها بیکار نخواهد داشت که بازارمناسبی برای جویندگان کاردیگراستان‌ها خواهد بود.

به گزارش ” انارما ” ؛ ، محور توسعه روستاها بطور سنتی کشاورزی تعریف شده، اما محدودیت منابع طبیعی و تک محصولی در برخی از روستاها حتی در شهرستان، باعث رکود اقتصادی شده و توسعه کشاورزی به توسعه اقتصادی همه روستاهای منتج نشده است.

امروزه روستاها محیط مناسبی برای رشد بخش‌های غیرکشاورزی و فعالیت شرکت‌های تولیدی و خدماتی شناخته شده است این موضوع در واقع نوعی حرکت از کسب ‌وکارهای مبتنی بر منابع طبیعی به سمت کسب ‌وکارهای مبتنی بر دانش است. وضعیت جامعه روستایی نشان می‌دهد که با افزایش سطح سواد، دانش و مهارت‌های علمی و عملی، گرایش به اشتغال در بخش‌های سنتی اقتصاد کمتر شده و میل برای اشتغال در بخش‌های مدرن و خدماتی بیشتر است.


*پیامد‌های خروج روستانشینان و عزمیت آنها به شهرها

پیامد‌های خروج روستانشینان و عزمیت آنها به شهرها، تنها به تخریب ظرفیت‌های کشاورزی و باغداری کشور به عنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه و امنیت غذایی کشور خلاصه نمی‌شود، بلکه این عارضه به تدریج شهر‌ها را نیز درگیر نارسایی‌های پیچیده‌ای در حوزه‌های گوناگون می‌کند که رفع و حل و فصل آن به سادگی مُیَسَر نمی‌شود.

شهر‌هایی که به سختی تاب و توان تحملِ الزامات و نیاز‌های جمعیت شهرنشین خود را دارند. مواجه شدن با فوج فوج جمعیتی که با هزار و یک، امید و آرزو در صدد برخورداری از رفاه، امکانات و معیشت هر چه مطلوب‌تر هستند با چالش‌های عدیده‌ای مواجه می‌شوند و در این شرایط نه تنها قادر به تامین نیاز‌های جمعیت مهاجر نخواهند بود، بلکه در مهیا ساختن ضروریات زندگی جمعیت بومی و سابق خود نیز دچار مشکل خواهند شد.

طبق آمار نرخ رشد اقتصادی در نیمه اول سال در بخش کشاورزی، کمتر از یک درصد و در نقطه مقابل، نرخ رشد در گروه خدمات، بیش از هفت درصد است و این امر موید کاهش ضریب تولید در عرصه زراعت به نسبت ادوار و دهه‌های گذشته است.

موارد بسیاری در این افت میزان تولید در حوزه زراعت دخیل است که شاید اصلی‌ترین آن به چالش منابع آبی، بروز خشکسالی، مهاجرت از روستا‌ها معطوف می‌شود.

چندی پیش، احمد انارکی محمدی در نشست مشترک با کلانتری رئیس محیط زیست با هشدار نسبت به رخ داد این بحران با یادآوری اینکه حوزه انتخابیه‌اش به دلیل کم‌آبی و تغییرات اقلیمی با مشکلات عدیده ای مواجه شده است، گفت: خشکسالی کشور از شهر انار آغاز شده که شکل گیری این معضل نیز به دلیل عدم وجود نظر کارشناسی شده قابل قبول، نبود هماهنگی بین دستگاه های مربوطه و عدم حرکت بر مدار قانون بوده است.

وی حرکت هوشمندانه در مسیر کشاورزیِ نوین، تنوع هر چه بیشتر فعالیت‌های روستایی و توجه جدی به فرآورده‌های ارگانیک را از مولفه اساسی در افزایش درآمد و ارزش افزوده روستا‌ها عنوان می‌کند.

امید آن می‌رود، طرح توانمندسازی روستا‌ها با جدیت، همت و فراگیری تاثیرگذار، پیگیری و عملیاتی شود، در غیر این‌صورت، در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد تشدید روند خالی شدن روستا‌ها از سکنه (که بنا بر اظهارات معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، در سال ۹۴، ضریب آن حدود ۳۳ هزار روستا و آبادی عنوان شد) خواهیم بود.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی