پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024

مراسم “هو علی جان” شب گذشته مصادف با شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در انار برگزار شد…

به گزارش انارما ، مراسم “هو علی جان” شب گذشته مصادف با شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در انار برگزار شد.

در چنین شبی گروه های چند نفره از سنین مختلف (کودکان ، جوانان و حتی ریش سفیدان) به در خانه ها رفتند و با خواندن اشعاری از صاحب خانه آجیل ،شکلات ،اسکناس و سایر تنقلات را دریافت کردند.

در فلسفه این شب نقل شده در شب بیست و هفتم رمضان ، همزمان با شب کشته شدن ابن ملجم و برای شادی از این مرگ این مراسم برپا میشود.

برخی نیز در فلسفه این شب این حرکت گروه ها را که به در خانه ها میروند به یتیم هایی تعبیر کرده اند که حضرت علی (ع)آنها را مورد اکرام خود قرار می داد.

این مراسم به شکلی است که دسته های “هوعلی جان” بر در خانه ها میروند و بدون آنکه در بزنند با خواندن شعر “گل علی بلبل علی ،یا صاحب دلدل علی …” صاحب خانه را از حضور خود مطلع می کنند و سپس  یک نفر از اعضای گروه که معمولا از همه  بزرگتر است اشعاری را همچون “هو علی جان ،جان علی جان ،رمضون اومد مهمونش کنید ،گاو و گوساله قربونش کنید”به گویش محلی می خواند  و بقیه با گفتن “هو علی جان جان علی جان” او را همراهی می کنند.

در قدیم گروه “هوعلی جان” اگر نانی از صاحب خانه میگرفتند تا عید قربان نان را هرچند خشک می شد نگه می داشتند و در روز عید با گوشت قربانی می خوردند و معتقد بودند این کار آنها ثواب و برکت دارد.

این مراسم با آداب و رسوم متفاوت در سایر نقاط  استان کرمان نیز برگزار میشود و بعضا اشعار مناطق مختلف بر اساس ویژگی های همان منطقه است.

در مقابل مراسم “هو علی جان ” برای مردان ، مراسم (کلید زنی ) به گویش محلی مردم انار (کل زنو ) برای زنان در این شب برگزار میشود که در شهر های دیگر نیز به  این مراسم “قاشق زنی” می گویند که در این مراسم  دیگر زنان شعری نمی خوانند و به در خانه ها می روند و با زدن قاشق به ظرف هایشان زنان ساکن خانه برای آنها آجیل و و سایر تنقلات می آورد.

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی