چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 24 April 2024

طی روزهای اخیر درحالی هر روز از گرانی جدید کالاها و خدمات رونمایی می شود که قبلاً دولت اعلام کرده بود فعلاً هیچ چیز نباید گران شود!با این حال مردم اما این سوال را از دولت دارند که چطور می شود کالاهای اساسی و لوازم خانگی و خودرو و مسکن گران شود آنهم به دلیل گرانی دلار ولی دولت مدام از ارزان شدن این ارز و تامین نیازهای متقاضیان با دلار ۴۲۰۰ تومانی سخن می گوید

به گزارش ” انارما ” ؛ دلار، طلا، لبنیات، مواد شوینده، مرغ و گوشت یا حتی دارو زمانی که افزایش قیمت پیدا می‌کنند، تقاضای مردم هم برای بیشتر خریدن و انبار کردن آنها بیشتر می‌شود. این اتفاق بارها از سوی مردم تکرار شده است؛ مردمی که از قحطی می‌ترسند و گاهی اوقات به گرانی و کمبود یک کالا دامن می‌زنند.

ا شرایط اقتصادی و تورم موجود در کشور و ترس از گران یا کمیاب شدن بسیاری از محصولات موجود در بازار بعد از اعمال تحریم‌ها در ایران، بازار شایعات و به تناسب آن رفتارهایی که به نابسامانی اوضاع دامن می‌زند هم داغ شد. با نوسان قیمت ارز، حتی زنان خانه‌دار هم به صف خرید ارز پیوستند تا بتوانند از این طریق هم سود ببرند و هم برای آینده‌شان چاره‌اندیشی کنند. همین امر موجب تشدید بر هم زدن تعادل عرضه و تقاضا و افزایش قیمت‌ها شد.

اما وسعت ذخیره‌سازی و انبار کردن به کالاهای غیرضروری هم رسید. زمانی که موضوع فروش تعداد محدودی آیفون ۱۰ با دلار ۴۲۰۰ تومان مطرح شد مردم برای خرید آن هجوم بردند. در حال حاضر نیز همه در تاکسی . اتوبوس گرفته تا مهمانی‌ و دورهمی‌ به یکدیگر پیشنهاد می‌کنند هرچه پس‌انداز دارند برای خرید خودرو سرمایه‌گذاری کنند زیرا احتمال افزایش بیش از پیش قیمت خودرو در آینده وجود دارد.

گاهی اوقات ترس از قحطی موجب می‌شود مردم به دوران گذشته برگردند و حتی آرد هم ذخیره کنند.

 

پوشک بچه ۳۰ هزار تومانی به ۹۵ هزار تومان رسید!

در شرایطی که قیمت پوشک بچه، سه ماه قبل، اندکی افزایش یافته بود، این افزایش قیمت در روزهای اخیر به طور سرسام آوری نمود یافته است. به طور مثال، قیمت یک برند مشهور پوشک سه ماه قبل از ۲۵ به ۳۰ هزار تومان رسیده بود اما اکنون، همین برند، ۹۵ هزار تومان فروخته می شود. چندی پیش برخی گزارش های میدانی نشان داد که این افزایش قیمت به پوشک بچه محدود نمانده و شیر خشک، پستانک و دیگر اقلام مورد نیاز بچه داری را نیز دربرگرفته است. همچنین در طول چند ماه اخیر بازار لوازم خانگی با رشد قابل توجه قیمت و کاهش عرضه شرکت‌ها روبه رو شده است که این موضوع مشکلات زیادی را برای مصرف کنندگان به وجود آورده است.

یخچال ۵ میلیونی به ۱۵ میلیون تومان رسید

به اعتقاد فروشندگان لوازم خانگی پیش از این شرکت‌ها محصولات را به صورت شرایطی می‌فروختند اما چند ماهی است که در ازای پول نقد کالا را یک ماهه آن هم با نامه نگاری‌های مختلف تحویل می‌دهند. جالب این جاست رشد قیمت‌ها در انواع کالاهای لوازم خانگی به صورتی ادامه دارد که یک یخچال سایدبای ساید پنج میلیونی به ۱۵ میلیون تومان رسیده که این موضوع اصلاً برای مردم منطقی نیست.

مجبوریم گران بفروشیم!

به مغازه های شهر که مراجعه می کنیم، قیمت ها عجیب تر می شود، وقتی با فروشنده این مغازه درباره قیمت بالای میوه ها گفت و گو می کنم، می گوید: با وجود افزایش هزینه ها و افزایش قیمت محصولات در میدان بار، مجبوریم به این قیمت بفروشیم، هر چند بیشتر افراد میوه های گران نمی خرند ولی کمتر از این برای ما سود نخواهد داشت و ضرر هم می کنیم. فروشمان هم نصف شده و مجبوریم بار کمتری به مغازه بیاوریم.

قیمت های متفاوت

در ادامه با زن و مرد میان سالی که برای خرید اجناس مورد نیازشان به بازار آمده اند، همکلام می شوم. مرد می گوید: برای خرید چند کیسه برنج و مقداری روغن و اقلام مورد نیازمان به بازار آمده ایم. تقریبا یک ساعت است که در بازار می گردیم، قیمت های برنج و روغن در هر مکان فروش با مرکز دیگر متفاوت است. حتی اجناسی که قیمت کارخانه روی آن ها درج شده هم همین وضعیت را دارند.قیمت برندهای معروف برنج هم دایم تغییر می کند.در بخش دیگری از بازار، مغازه داری که برای خرید به این مرکز مراجعه کرده نیز درباره وضعیت این روزهای بازار می گوید: قبلا هر بار که به بازار می آمدم از هر قلم جنس به مقدار زیادی می خریدم اما حالا که توان خرید مردم پایین آمده، من هم مجبورم کمتر خرید کنم.

 واکنش دولت به گرانی ها چیست؟

در روزهایی که مردم در شوک افزایش قیمت ملک، خودرو، لوازم خانگی و البته کالاهای اساسی هستند، دولت مدام اعلام می کند که توانسته التهاب های ارزی را مهار کند.

با این حال مردم اما این سوال را از دولت دارند که چطور می شود کالاهای اساسی و لوازم خانگی و خودرو و مسکن گران شود آنهم به دلیل گرانی دلار ولی دولت مدام از ارزان شدن این ارز و تامین نیازهای متقاضیان با دلار ۴۲۰۰ تومانی سخن می گوید.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی