پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024

نگاهی به تجربیات تاریخی به خوبی نشان می دهد که نظریه ارزان شدن دلار در صورت خروج ایران از لیست سیاه FATF، نظریه ای غیرواقعی و صرفا نوعی فضاسازی برای تصویب لوایح باقی مانده مرتبط با FATF است.

به گزارش انارما به نقل از فارس، همزمان با نزدیک شدن زمان بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (TF) به عنوان چهارمین و آخرین لایحه درخواستی کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، تلاش های دولت و حامیان آن برای تصویب این لایحه به اوج خود رسیده است.

نقض مجدد نظریه تخیلی «ارزان شدن دلار با تصویب لوایح مرتبط با FATF!»

سه شنبه هفته گذشته  ۳ مهرماه، دو لایحه مرتبط با FATF یعنی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و همچنین لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو را در مجلس تصویب کرد. طبق نظریه «ارزان شدن دلار با تصویب لوایح مرتبط با FATF»، انتظار می رفت تصویب دو لایحه از سه لایحه باقی مانده مربوط به FATF اثر ویژه ای بر نرخ دلار بگذارد و شاهد کاهش نرخ آن باشیم. اما یک روز پس از تصویب این لوایح، قیمت ارز به رقم بی سابقه ۱۹ هزار تومان رسید و به خوبی نشان داد که این نظریه تخیلی، به شدت غلط و بدون پشتوانه است.

نگاهی به تجربیات تاریخی درباره ارتباط FATF و تحریم ها با قیمت دلار

اگر نگاهی به تجربیات تاریخی هم بیاندازیم، غیرواقعی بودن نظریه ارزان شدن دلار در صورت تصویب لوایح مرتبط با FATF و خروج ایران از لیست سیاه این نهاد بین الدولی به خوبی آشکار می شود. در نمودار زیر، اثر تحریم های آمریکا با اثر حضور یا عدم حضور کشورمان در لیست سیاه FATF بر قیمت دلار قابل مشاهده است:

همانطور که در نمودار فوق مشخص است، نظریه ارزان شدن دلار در صورت خروج ایران از لیست سیاه FATF، نظریه ای غیرواقعی و صرفا نوعی فضاسازی برای تصویب لوایح باقی مانده FATF است زیرا در سال ۸۸ و پس از ورود ایران به لیست سیاه FATF، تغییر ویژه­ای در قیمت دلار صورت نگرفت و همین روند تا اوایل سال ۹۵ که ایران از لیست سیاه FATF تعلیق شد، وجود دارد و شاهد آن هستیم که نمودار قیمت دلار، تا دو سال بعد نیز تغییر زیادی نداشته است. اما اگر در این نمودار به مقاطع آغاز تحریم بانکی آمریکا در سال ۹۰ و همچنین خروج این کشور از برجام در اردیبهشت امسال نگاهی بیاندازیم، مشاهده می کنیم که شوکی که تحریم های آمریکا به اقتصاد ایران وارد کرده است، باعث تلاطم شدید ارزی شده است. این روند نشان می دهد که نرخ دلار، از تحریم های آمریکا اثر می پذیرد اما تصمیمات FATF درباره ایران، تقریبا هیچ اثری بر نرخ دلار نداشته است.

افزایش قیمت دلار با اجرای درخواست های FATF

کارشناسان اعتقاد دارند به دلیل اثری که اجرای درخواست های باقی مانده FATF بخصوص تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیونTF  بر کانال های دور زدن تحریم دارد، تصویب و اجرای این لایحه می تواند به شدت نرخ ارز را افزایش دهد. حقیقت این است که در شرایط تحریمی، بخش زیادی از مبادلات اقتصادی کشور از بانک­ها به سمت صرافی ها تغییر مسیر داده است. با توجه به همین موضوع، وزارت خزانه داری آمریکا در ماه های اخیر تمرکز ویژه ای بر مبادلات حواله ای ایران به خصوص در دبی داشته است، بنابراین اجرای استانداردهای FATF که منجر به افشای بیشتر اطلاعات صرافی ها خواهد شد، موجب کاهش فعالیت آنها خواهد شد. کاهش فعالیت صرافی های ایرانی در داخل و خارج، به معنای کاهش دسترسی های ارزی کشور است و این روند موجب کاهش عرضه دلار در بازار و در نتیجه افزایش نرخ ارز خواهد شد.

با توجه به آنچه گفته شد، ضرورت دارد نمایندگان مجلس اسیر فضاسازی های رسانه ای حامیان دولت درباره کاهش قیمت دلار با تصویب آخرین لایحه مرتبط با FATF (لایحه الحاق ایران به کنوانسیون TF) نشوند و از تصویب این لایحه که این هفته در صحن علنی مجلس مجددا مورد برررسی قرار می گیرد، خودداری کنند.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی