چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 24 April 2024

دبیر ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد گفت ‌کارت عضویت چندمنظوره بچه‌های مسجد که با مشارکت بانک ملی ایران برای نخستین بار ویژه اعضای کانون‌های مساجد کشور صادر می‌شود

به گزارش ” انارما ” ؛ حجت الاسلام دکتر حبیب رضا ارزانی، مشاور وزیر و دبیر ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور روز گذشته ( ۲۰ مهر ) در نشست خبری سیزدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان در انار ضمن تشکر از همکاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان جهت برگزاری این جشنواره و سایر عرصه های فرهنگی، افزود: انس با قرآن کریم روح انسان را صیقل می دهد لذا همه ما نیازمند به قرآن هستیم به خصوص در فضای جهانی که تردیدها در آن حاکم است، دغدغه انسان مدرن این است که راهی که می رود، مسیری صحیح است یا خیر!! لذا بشر به دنبال یک نقشه راه می گردد که به مقصد متعالی برسد و قرآن کریم راه برون رفت از مشکلات حاکم بر جهان است؛ بنابراین تلاش این جشنواره در همین عرصه است و هدف این است که مردم به تعالی برسند.

وی با بیان این مطلب که جشنواره قرآنی مدهامتان در سال جاری در مرحله استانی و سال آینده به صورت ملی برگزار می شود، ابراز داشت: رویکرد اصلی ما هنرمحور است که بتوانیم در دل مسجد جوانان و نوجوان را جذب کنیم و موجب مصون سازی آنها در مقابل تهاجم غرب شود که بهترین مکان آن مساجد است.

وی با بیان این مطلب که برای اولین بار در سال ۹۶ شورای عالی سیاست گذاری کانون های فرهنگی هنری مساجد شکل گرفت که در آن ۳ وزیر حضور دارند و دستگاه هایی که مرتبط با حوزه مساجد هستند در این شورا عضویت دارند، خاطرنشان کرد: جلسات این شورا به صورت فصلی تشکیل می شود و تاکنون نیز ۴ جلسه تشکیل شده است که در این زمینه از برنامه یک مقدار جلو هستیم لذا جا دارد در این زمینه از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کنم.

حجت الاسلام ارزانی ضمن تشکر از دبیرخانه کانون های مساجد کرمان به جهت اینکه در ثبت کانون ها در سامانه قوی عمل کردند و همچنین اولین استانی بودند که اعضای کانون های فرهنگی را در سامانه ثبت کردند و تاکنون بیش از حدود ۵۰ هزار نفر از بچه های مسجدی استان کرمان در این سامانه ثبت نام کرده اند، اظهار داشت: نشاط یک شادی پایدار است و یکی از قالب ها جهت ایجاد نشاط همان ابزار هنر است حتی کانون های فرهنگی هنری مساجد به جهت هنر تأسیس شده است و تأکید شده که از ظرفیت مسجد در برنامه های مختلف هنری، ورزشی و غیره استفاده شود.

وی با بیان این مطلب که وظیفه ما این است که فراغت بچه ها را تبدیل به فرصت کنیم و این فرصت هنری باشد که هنر متعالی است، افزود: یکی از کارهای خوبی که در حال انجام است راه اندازی کارت بچه های مسجد است، در این زمینه نیز با بانک ملی صحبت شده است و یکی از ظرفیت های استفاده از این کارت این است که اعضای کانون ها می توانند در برخی زمینه ها از تخفیف های لازم در خرید محصولات فرهنگی بهره مند شوند.

مشاور وزیر و دبیر ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان این مطلب که بودجه لازم به ستاد عالی تخصیص پیدا می کند اما به دلیل افزایش زیاد تعداد کانون های فرهنگی، این بودجه جوابگوی این تعداد کانون در کشور نیست، ابراز داشت: اگر قرار باشد که هر مسجد یک کانون داشته باشد پس در این زمینه نزدیک به ۸۰ هزار کانون باید تأسیس شود لذا باید اعتبار ستاد عالی اصلاح شود هرچند که اعتقاد دارم مسجد یک پایگاه مردمی باشد و باید مردمی نیز اداره شود.

وی با اشاره به اینکه تلاش می کنیم برنامه های کلان و محوری استان ها را حمایت مالی کنیم چراکه پراکنده شدن بودجه، اثرگذاری لازم را ندارد، تصریح کرد: روز تولدحضرت زهرا سلام الله علیه و حضرت امام رضوان الله علیه به عنوان جشنواره جشنواره ها درنظر گرفته شده است و از جمله برنامه های این روز تقدیر از نفرات برتر جشنواره های مختلف است و در ادامه این افراد به معاونت هنری معرفی می شوند و پس از دادن آموزش های لازم از ظرفیت های آنها استفاده می شود.

حجت الاسلام ارزانی با بیان این مطلب که به دنبال اختصاص دادن مدارج هنری به نفرات برتر جشنواره های مختلف متناسب با شاخص های مدنظر هستیم، افزود: در زمینه ارائه دستاوردهای مختلف کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور علی رغم اینکه کارهای زیادی انجام شده است اما برنامه یا سامانه مستقلی در این زمینه نداریم که بتوان بطور دقیق فعالیت ها را بیان کرد اما همین که کانون های فرهنگی هنری در دل مسجد قرار گرفته است و خانواده ها با اعتماد فرزندان خود را به کانون می فرستند این یک دستاورد مهم برای ستادعالی کانون های مساجد است.

وی با اشاره به اینکه تصویب اساسنامه ستاد عالی کانون های مساجد موجب هویت بخشی به این ستاد شده است، افزود: وقتی که کشورها را با یکدیگر مقایسه می کنند مشارکت مردمی بسیار مهم است و یکی از شاخص ها در مشارکت مردمی تعداد سازمان های مردم نهاد است لذا در کشور ما ۲۴ سازمان مردم نهاد هستیم اما نه تنها این تعداد در سطح بین الملل ثبت نشده است بلکه در داخل کشور نیز این اتفاق نیفتاده است.

مشاور وزیر و دبیر ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان این مطلب که انتظار داریم تا پایان سال جاری بیش از ۲ میلیون عضو در سامانه سجا ثبت نام کنند، گفت: تشکیل شورای عالی سیاست گذاری کانون های فرهنگی هنری مساجد کار بسیار ارزنده ای است که موجب شده است که فعالیت های موازی انجام  نشود چراکه همه دستگاه های فرهنگی در این شورا حضور دارند و برنامه های خود را بیان می کنند.

وی با در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران جهت انتخاب شهر انار به عنوان پایتخت قرآنی در جنوب شرق، افزود: در این زمینه می توان با اوقاف نامه نگاری و پیگیری کرد.

حجت الاسلام ارزانی با اشاره به اینکه برنامه سند تحول نیز به زودی نهایی می شود، بیان داشت: در آینده از طریق سامانه سجا رتبه کانون ها مشخص می شود و می توان آن را رصد کرد.

وی با اشاره به اینکه در سطح بین الملل برنامه پیوند اخوت بین مساجد ایران و چند کشور همانند لبنان و هند در حال بررسی است، خاطرنشان کرد: در این زمینه ستاد عالی تلاش می کند که بستر ساز باشد و مسجدی ها بتوانند با یکدیگر ارتباط بگیرند و از تجربیان یکدیگر استفاده کنند.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی