جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024

حال سوال این است مسئولینی که نالان از وضعیت کتابخوانی در ایران هستند به جز نمایشگاه‌های کتاب چه تدابیری برای خرید کتاب ایجاد کرده‌اند تا کتاب در سبد خانواده‌های ایرانی قرار بگیرد؟

به گزارش ” انارما ” ؛ یک دانشجوی اناری در گفتگو با خبرنگار انارما در خصوص تاثیر گرانی کاغذ بر فروش کتاب گفت : روز گذشته برای تهیه کتابی به یکی از کتابفروشی‌های اطراف دانشگاهم مراجعه کردم تا کتابی را که نیاز است خریداری کنم. با توجه به اینکه تنها نیاز به یکی دو فصل از این کتاب آموزشی داشتم ترجیح دادم به جای کپی برداری از صفحات مورد نظرم کتاب دست دوم بخرم تا کمکی به خرید کتاب نیز کرده باشم.

اگرچه کتاب مورد نظر یکی از متداول‌ترین کتب دانشگاهی است اما در هیچکدام از کتاب فروشی‌ها دست دوم این کتاب را پیدا نکردم و زمانی که قیمت کتاب نو را پرسیدم از خرید کتاب به کل ناامید شدم. ۳۶ هزار تومان برای خرید یک کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای! ترجیح دادم صفحات مورد نظرم را کپی کنم و بیخیال خرید کتاب شوم اما چیزی که ذهنم را مشغول کرد این بود که چرا چنین کتابی که اغلب برای دانشجویان کاربرد دارد بایستی چنین قیمتی داشته باشد.

فارغ از قیمت این کتاب در طول ترم شاید بسیاری از دانشجویان مجبور باشند که چندین کتاب تهیه کنند و در این صورت باید حداقل هر ترم ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان پول کتاب پرداخت کنند و دیگر هزینه‌ای برای خرید کتاب‌های متفرقه باقی نمی‌ماند! چندی پیش نیز که برای خرید کتاب معروف بابا لنگ دراز به یکی از کتابفروشی‌های شهر مراجعه کردم برای این کتاب نزدیک به ۲۰ صفحه مبلغ ۲۰ هزار تومان را پرداخت کردم در حالیکه فایل صوتی و PDF این کتاب‌ها به صورت رایگان بر روی اینترنت وجود دارد!

حال سوال این است مسئولینی که نالان از وضعیت کتابخوانی در ایران هستند به جز نمایشگاه‌های کتاب چه تدابیری برای خرید کتاب ایجاد کرده‌اند تا کتاب در سبد خانواده‌های ایرانی قرار بگیرد؟ اینکه برای خرید یک رمان یا یک کتاب تاریخی مبالغی مانند ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان پرداخت کنیم شاید از منظر بسیاری مبلغ زیادی نباشد اما اگر خانواده‌ای بخواهد حداقل ماهانه یک کتاب در سبد خریدش بگذارد با وضعیت اقتصادی امروز قطعا خرید کتاب سخت خواهد شد.

بودجه‌های فرهنگی در کشور کم نیست و چه بهتر که بخشی از این بودجه‌ها را به عنوان یارانه کتاب به علاقمندان و یا حداقل به دانشجویان پرداخت شود تا علاوه بر توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی کمکی برای خرید کتاب به دوستداران این عرصه نیز باشد.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی