شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024

 هم اکنون در کلینیک های ترک دخانیات مراکز بهداشتی درمانی سطح شهرستان، افراد آماده ترک با مراجعه به کلینیک می توانند از خدمات مشاوره ای و مراقبتهای دوره ای رایگان تحت نظر پزشک و کارشناس آموزش دیده و مجرب استفاده نمایند

به گزارش ” انارما ” ؛ یکی از عوامل خطر زا در ایجاد بیماریهای قلبی عروقی، تنفسی، سرطانها به خصوص سرطان ریه، استعمال مواد دخانی است.

قلیان

  برخلاف بسیاری عقاید و باورهای سنتی دود منتشره از قلیان حاوی مقادیر بی شماری مواد سمی می باشد. این مواد به عنوان عوامل اصلی بروز سرطان، بیماریهای قلبی و عروقی و سایر بیماریها شناخته شده اند. نیکوتین حاصل از دود قلیان همانند سایر مواد دخانی اعتیاد آور است. مصرف کنندگان قلیان در هر بار مصرف، دود بسیار زیادی را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار دریافت می کنند. با وجود اینکه بخشی از نیکوتین موجود در دود قلیان در اثر عبور از آب جدا می شود، میزان نیکوتین دریافتی در افراد مصرف کننده قلیان و اطرافیان آنها که در معرض دود تحمیلی آن قرار دارند همچون مصرف کنندگان سیگار، مبتلا به انواع سرطان ها، بیماریهای قلبی و عروقی، تنفسی و اثرات سوء آنها بر بارداری خواهند شد.

سیگار

   دود محیطی ناشی از کشیدن سیگار، یعنی دودی که وارد محیط می شود سلامت فرد و اطرافیان را به خطر می اندازد. کودکانی که والدین آنها سیگار می گشند بیشتر به عفونتهای گلو، ریه و گوش میانی مبتلا می شوند. در سیگار ۴۶۰۰ ماده شیمیایی، ۶۰۰ ماده سمی، ۵۰ ماده سرطانزا وجود دارد که سمیت نیکوتین از بقیه سموم کمتر، اما آنچه که در مواد دخانی سبب اعتیاد می شود، نیکوتین آن است. فردی که از مواد دخانی استفاده می کند به دلیل وابستگی فیزیکی و روانی به نیکوتین به سختی می تواند ماده دخانی را ترک کند اما این بدان معنا نیست که نتوان ترک کرد.

 هم اکنون در کلینیک های ترک دخانیات مراکز بهداشتی درمانی سطح شهرستان، افراد آماده ترک با مراجعه به کلینیک می توانند از خدمات مشاوره ای و مراقبتهای دوره ای رایگان تحت نظر پزشک و کارشناس آموزش دیده و مجرب استفاده نمایند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۳۴۳۸۳۰۰۵ داخلی ۱۰۵ واحد سلامت محیط و کار شبکه بهداشت و درمان شهرستان انار تماس حاصل فرمائید.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی