پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024

بازار محصولات ماه مبارک رمضان از برنج تا روغن، چای، مرغ، گوشت، خرما و … همه ساله در آستانه این ماه داغ‌تر از هر ایام دیگری می‌شود اما امسال دولت تاکید داشته با سیاست‌های نظارتی‌اش اجازه افزایش قیمت مایحتاج سفره روزه‌داران را نمی‌دهد و امیدواریم با برنامه‌ریزی مدون و اصولی و همگرایی دستگاه‌های ذی ربط، ثبات مطلوب و شایسته‌ای در بازار اقلام و محصولات غذایی در ایام ماه مبارک رمضان حاکم شود

به گزارش ” انارما ” ؛  در کنار نارسایی‌ها و مشکلات موجود در فضای اقتصادی کشور، بازار مناسبتی از پدیده‌هایی است که در طول سال‌های گذشته، در مقاطع گوناگون و به انحای مختلف، روند قیمت گذاری‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است.

نزدیک شدن به ماه محرم و افزایش قیمت ظروف پلاستیکی، خرما و غیره نوسانات قیمتی در آستانه شب یلدا، تنش‌های قیمتی در ایام و روز‌های منتهی به پایان سال و عید نوروز، نمونه‌ها و مصادیقی از بازار مناسبتی به شمار می‌رود که پیرو آن شاهد افزایش قیمت‌های شدیدی در صحنه اقتصادی و کف بازار، در خصوص بسیاری از اقلام و محصولات مورد نیاز جامعه بوده ایم.

ماه مبارک رمضان نیز از نمونه مقاطعی به شمار می‌رود که بنابر تجارب کسب شده از شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و بازار، در روز‌ها و هفته‌های پایانی منتهی به حلول ماه مبارک رمضان، نوسانات قیمتی و افزایش نرخ برخی از اقلام و محصولات اساسی مورد نیاز مردم که در قالب و دایره اقلام غذایی قابل تعریف هستند به اشکال گوناگون بروز می‌کند.

با توجه به شرایط اقتصادی سالیان اخیر و به‌ویژه یکسال گذشته، احتمال بالا رفتن قیمت برخی کالا‌ها و محصولات خاص، دور از ذهن و غیرمنتظره نخواهد بود.

البته برخی مسئولان و متولیان دستگاه‌های ذی ربط بر ثابت ماندن قیمت‌ها تأکید می‌ورزند و با توجه به اخبار و گزارش‌هایی که در لابه‌لای سطور رسانه‌ها دیده و مشاهده می‌شود، ظاهرا مقرر است با اتخاذ برخی از تدابیر و تصمیمات مقتضی، ثبات و آرامش در بازار ماه مبارک رمضان حاکم شود و کنترل و نظارت سازنده‌ای در این خصوص اجرایی و عملیاتی شود.

بازاری که زولبیا، بامیه، حلیم، شکر، روغن، برنج، گوشت سفید و قرمز، قند، چای و غیره از نمونه اقلام پر مصرف آن به شمار می‌رود.

رضایی، یکی از توزیع کنندگان خُرد محصولات غذایی با اشاره به شرایط نامساعد بازار محصولات غذایی در طول یکسال گذشته اظهار کرد: بدون تردید، یکسال اخیر، یکی از سخت‌ترین دوران فعالیت فروشندگان خرد و حتی عمده محصولات و اقلام غذایی نسبت به سال‌های گذشته به شمار می‌رود.

وی افزود: بروز برخی تغییر و تحولات در صحنه اقتصادی کشور و کاهش قدرت خرید مردم، مزید بر علت شده تا ضریب فروش و تقاضا برای کالا‌ها و محصولات غذایی، به میزان قابل توجهی تحت الشعاع قرار گیرد.

این فعال در عرصه فروش و توزیع اقلام غذایی بیان کرد: عموما بازار محصولات غذایی، در فراز و نشیب‌های اقتصادی کشور، کمتر تحت تأثیر قرار می‌گرفت، اما در طول یکسال گذشته این بازار با شرایط متفاوتی روبه‌رو شد، بازاری که البته بروز تغییرات در آن از سال‌های پیش از آن کلید خورد و با راه اندازی فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در اقصی نقاط شهرها، بیش از پیش تشدید شد، اما با همه این اوصاف، ماه‌های گذشته شرایطی بر این بازار حاکم شد که کمتر کسی پیش از آن چنین وضعیتی را تجربه کرده بود.

رضایی گفت: البته در روز‌ها و هفته‌های پایانی اسفند ماه و با نزدیک شدن به عید نوروز، اندک تحولاتی در این بازار به وقوع پیوست و ضریب فروش و عرضه تا حدودی افزایش یافت، بنابراین با همه این اوصاف میزان فروش به هیچ عنوان رضایت بخش نبود و به تعبیری کاستی‌ها و نارسایی‌های عمیق تجربه شده را جبران نکرد.

این فعال در حوزه فروش و توزیع اقلام و محصولات غذایی بیان کرد: امیدواریم در اندک روز‌های باقیمانده به ماه مبارک رمضان و با ورود به این ایام پر فیض و مبارک، شاهد بروز تحولات مثبتی در روند حاکم بر نظام عرضه و تقاضا در این بازار باشیم.

وی افزود: بدون تردید، در صورت حاکم شدن ثبات در این بازار و کنترل هوشمندانه آن، میزان فروش تا حدودی تغییر خواهد یافت و در سایه این توفیق، تولیدمحصولات غذایی و صنایع مرتبط با آن، به عنوان یکی از حوزه‌های اشتغالزا، با رونق افزون تری همراه خواهد شد.

رضایی تصریح کرد: تحلیل و بررسی بازار اقلام و محصولات غذایی در ماه مبارک رمضان از دو منظر تولیدکننده و مصرف کننده قابل بررسی و واکاوی است.

وی افزود: بدون تردید، ایجاب می‌کند با نزدیک شدن به این ایام پر خیر و برکت از حیث معنوی، زمینه و بستر مناسب و مطلوب برای تهیه و خرید کالای مصرفیِ روزه داران فراهم شود.

این فعال در عرصه توزیع و فروش محصولات غذایی گفت: در دیگر سو، انتظار می‌رود با اتخاذ تصمیمات سازنده و با نگاهی بلند مدت در راستای تحقق رونق تولید در صنعت مواد غذایی تلاش هر چه بیشتری عملیاتی شود که در این صورت، یقینا از بار سنگین بیکاری کاسته می‌شود و بقای فعالیت بسیاری از واحد‌های تولیدکننده استمرار پیدا خواهد کرد در غیر این‌صورت تعطیلی، پایان فعالیت، کاهش ظرفیت تولید و تعدیل نیروی انسانی در مراکز تولیدی و حتی در زنجیره توزیع، دور از انتظار نخواهد بود.

به هر ترتیب امیدواریم با برنامه‌ریزی مدون و اصولی و همگرایی دستگاه‌های ذی ربط، ثبات مطلوب و شایسته‌ای در بازار اقلام و محصولات غذایی در ایام ماه مبارک رمضان حاکم شود که یقینا تحقق این امر با توجه به نوسانات قیمتی ماه‌های گذشته، یک امر مهم و ضرورتی اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی