پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 25 April 2024

سال‌هاست کیفیت آب شرب در انار به نقل محافل مردمی و رسانه‌ای تبدیل شده اما این روزها تغییر طعم و بوی آب شرب از جمله معضلاتی است که مردم این منطقه در مناطق مختلف شهری از آن صحبت کرده و نگران سلامتی خود و فرزندانشان هستند.

به گزارش ” انارما ” ؛  شروع فصل تابستان و گرمای هوا همه ساله برای مردمان شهرستان انار تداعی “طعم بد و بوی آب” که علاوه بر نارضایتی مردم منجر به تحمیل هزینه اضاف برای دستگاه های تصفیه آب و مراکز خرید آب شیرین در سطح شهر شده است.

سال‌هاست کیفیت آب شرب در شهرستان انار به نقل محافل مردمی و رسانه‌ای تبدیل شده اما این روزها تغییر طعم و بوی آب شرب با وجود آرسنیک بالا از جمله معضلاتی است که مردم این منطقه در مناطق مختلف شهری از آن صحبت کرده و نگران سلامتی خود و فرزندانشان هستند و می گویند به دلیل تغییر طعم آب از آب شهری برای شرب استفاده نکرده و مجبور به استفاده از آب معدنی و یا خرید دستگاه تصفیه هستند.

با وجود آنکه چند ماه است شرکت آب و فاضلاب استان کرمان اعلام کرده به دلیل بالا بودن میزان آرسنیک در آب شرب شهرستان های انار و رفسنجان و سیرجان ، قصد دارد ایستگاه‌های تصفیه آب در انار و رفسنجان نصب کند؛ اما باز هم اطلاعات دقیقی درباره میزان آرسنیک موجود در آب و جزییات طرح منتشر نشده و حتی برخی مسوولان شهری از سخن گفتن شفاف در این باره پرهیز می‌کنند.

انارکی محمدی نماینده مردم انار و رفسنجان اعلام کرده است: آرسنیک آب های شهرستان انار و رفسنجان بیش از ۱۵ برابر استاندارد جهانی است، اما مسئولان مربوطه گزارشی نداده  اند و همیشه محافظه‌کاری شده و مردم را آگاه نکرده ایم.

آرسنیک چیست و چه مضراتی دارد؟
شاید برای بسیاری از شهروندان اناری این سوال پیش آمده باشد که «آرسنیک» چیست؟ و وجود آن در آب آشامیدنی چه مضراتی را می‌تواند برای انسان در پی داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال‌ها توضیحات دکتر سیدمرتضی احتشام‌فر، استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد قبال تامل است.
احتشام‌فر در وبسایت رسمی‌اش نوشته است: «این شبه فلز در فرم غیر آلی خود بسیار سمی است. آب آشامیدنی، محصولات آبیاری شده با آب آلوده و مواد غذایی تهیه شده با آب آلوده، منابع اصلی دریافت این ماده سمی هستند. در حال حاضر، حد مجاز آرسنیک در آب آشامیدنی ۱۰ میکروگرم / لیتر است، هر چند این مقدار به عنوان دستورالعمل موقت به دلیل مشکلات اندازه‌گیری و مشکلات عملی در حذف آرسنیک از آب آشامیدنی تعیین شده است.»
به نوشته همین وبسایت و به گزارش سازمان جهانی بهداشت: آرسنیک موجود در آب آشامیدنی و مواد غذایی، در دراز مدت می تواند موجب ضایعات پوستی و سرطان گردد. آرسنیک همچنین با افزایش بیماریهای قلبی عروقی، آسیب به سیستم عصبی و دیابت در ارتباط است. اطلاعات اخیر نشان دهنده واقعیاتی نگران کننده در رابطه با خطر ناشی از آرسنیک در آب آشامیدنی، آبیاری محصولات غذایی و فراوری آنها است.
پایگاه خبری انارما لازم می داند که به مسئولین شهرستان گوشزد کند، حداقل سالیانه غلظت آرسنیک در آب شرب کلیه روستاها و شهر انار را کنترل کنند و در دستور کار سازمان های مسوول از جمله شبکه بهداشت و شرکت آب و فاضلاب شهرستان قرار گیرد.
انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی