شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان گفت: برای گندزدایی سطوح اصلا مردم به‌دنبال گندزداهای لوکس و گران قیمت نباشند زیرا بهترین، ساده‌ترین و موثرترین گندزدا برای سطوح، ترکیبات حاوی کلر است مانند وایتکس که به اندازه وفور در دسترس و قیمت آن هم مناسب است.

به گزارش انارما ، مهدی شفیعی عصر روز گذشته در نشست خبری با محوریت کروناویروس با اشاره به اینکه  از ابتدا حدس می‌زدیم که کرونا در استان در حال گردش است صحیح بود،، اظهار داشت: گروه‌های حساس را درگیر نکرده و تعداد نمونه‌ای که از بیماران بستری شده می‌گیریم و ارسال می‌کردیم کم است و یک مقدار با تاخیر جواب آزمایشات از تهران دیر می‌آمد اما ابتدای این هفته امکان انجام آزمایشات در مرکز استان کرمان به وجود آمده است.

 مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان بیان داشت: در استان کرمان تا این لحظه آزمایش‌هایی که به آزمایشگاه‌های استان و کشور واصل کرده‌ایم  ۶ مورد کرونا مثبت در کرمان داریم که دو مورد آن مربوط به روز گذشته و  ۴ مورد آن امروز جواب قطعی آنها را دریافت کرده‌ایم  و این آمار جواب نمونه‌هایی که از شنبه هفته قبل تاکنون  گرفته شده است.

شفیعی عنوان کرد:  به نظر می‌آید روند پیداکردن موارد مثبت کرونا در سطح استان رو به افزایش باشد زیرا شرایط انجام آزمایش برای ما راحت‌تر شده و  مواردی که در جامعه داشتیم اما پیدا نمی‌کردیم را پیدا می‌کنیم.

وی ادامه داد: به نظر می‌آید الگویی که در کشور حاکم است در جنوب‌شرق و جنوب کشور هم حاکم شده است یعنی عملا جنوب کشور با ویروس کرونا درگیر شده است و به‌دلیل اینکه استان‌های همجوار ما هم درگیر این بیماری هستند و با این استان‌ها مراودت داریم، گردش در استان کرمان هم وجود دارد.

شفیعی گفت: آن‌چه که به عنوان نکته  اساسی تاکید می‌کنیم، این که ما با یک  ویروس مواجه هستیم که دوره ماندگاری این ویروس در محیط بیرون تقریبا زیاد است بر خلاف ویروس آنفلوآنزا که چند ساعت زنده می‌ماند و غیرفعال می‌شود، ویروس کرونا تا چند روز در محیط می‌تواند زنده بماند و به همین دلیل شانس انتقال این ویروس زیاد است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان افزود: علی‌رغم اینکه این ویروس واگیری بالای دارد و هر فرد آلوده به این ویروس می‌تواند بین سه تا پنج نفر از افرادی که در اطرافش قرار دارند را آلوده کند، تقریبا ۸۰ درصد موارد بدون علائم بیماری هستند و یا علائم بسیار خفیف سرماخوردگی دارند که مبتلا به این بیماری می‌شوند که اصلا به این علائم توجه و رعایت نمی‌کنند و یا به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بحث گندزادیی دو طیف دارد آیا می‌خواهیم سطوح و لوازم که احساس می‌کنیم  در منزل و یا محیط کار آلوده هستند انجام دهیم و یا می‌خواهیم دست‌هایمان را تمیز کنیم تا ویروس به مخاط دهان، بینی و چشمان منتقل نشود.

شفیعی عنوان داشت: برای گندزدایی سطوح اصلا مردم به‌دنبال گندزداهای لوکس و گران قیمت نباشند زیرا بهترین، ساده‌ترین و موثرترین گندزدا برای سطوح، ترکیبات حاوی کلر  است مانند وایتکس که به اندازه وفور در دسترس و قیمت آن هم مناسب است.

وی تصریح کرد: اگر این مواد را با یک نسبت مناسب با آب معمولی  رقیق کنیم با یک پارچه تنظیف به راحتی می‌توانید تمام سطوح مانند دستگیره‌های در،  دسته‌های مبل و …را گندزادیی کنیم و ویروس را در محیط کم کنیم.

شفیعی با اشاره به اینکه  برای ضدعفونی دست‌ها باید حاوی ترکیبات الکلی و همچنین مقداری نرم‌کننده باشند، استفاده کنیم، افزود: مقداری از تولیدات این کارخانه‌ها دارد به سمت بازار هدایت می‌شود و در این هفته کمبود این مواد جبران می‌شود.

وی اظهار کرد: در این زمینه با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی و به همت دانشکده دارو سازی، الکل از یک شرکتی که تولید  الکل طبی۹۰ درصد دارد، خریداری کردیم  و در اختیار برخی از  داروخانه‌ها به‌صورت سهمیه قرار داده شد تا آنها نیز در مواد نرم‌کننده و  آب مقطر به ۷۰ درصد می‌رسانند ودر  بسته‌بندی‌های کوچک با قیمت مناسب در دسترس مردم قرار می‌دهند.

شفیعی تأکید کرد: تا این لحظه ما در سطح استان برنامه‌ای نداشته‌ایم که خانه به خانه برویم و بیماریابی، بررسی و یا آموزشی در این زمینه بدهیم البته ان جی اوها به‌صورت خودجوش این کار را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه تمامی بیمارستان‌های استان این ظرفیت را دارند که این بیماران را مدیریت، مراقبت و درمان کنند، اضافه کرد: اما بیمارستان افضلی‌پور به‌دلیل اینکه بزرگترین بیمارستان دانشگاهی ما در زمینه بیماری‌های داخلی است و بزرگترین بخش عفونی هم دارد تقریبا عمده بیماران به اورژانس این بیمارستان مراجعه می‌کنند و بستری می‌شوند و تعدادی هم به بیمارستان پیامبر اعظم مراجعه می‌کنند و ما به همین دلیل این دو بیمارستان را به‌عنوان مرجع معرفی کرده‌ایم که اگر بیمارستان‌های دیگر تخت، یا شرایط نگهداری و یا متخصص مربوطه در دسترس  ندارند که به بیماران خدمات ارائه کنند به این دو بیمارستان ارجاع دهند.

  وی ابراز داشت: تمهیداتی اندیشیده شده که اگر تعداد مبتلایاتی که نیاز به درمان و بستری در بیمارستان را دارند از حد انتظار فراتر رود بیمارستان افضلی پور پاسخگو باشد و بیمارستان‌هایی را به‌عنوان پشتیبان این بیمارستان در نظر گرفته شده که بلافاصله تغییر وضعیت می‌دهند و آمادگی۱۰۰ درصد را دارند که به‌عنوان بیمارستان ویژه بستری تنفسی بشوند و دیگر هیچ بیمار دیگری بستری نشود تا ظرفیت تخت را برای این بیماران بالا ببریم.

 وی با اشاره به اینکه رویکرد ما این نیست بی‌مورد بیمار را در بیمارستان نگه داریم، گفت: آمار بیماران تنفسی در شهر کرمان  متغییر است و حدود ۳۵ نفر در بیمارستان افضلی‌پور بستری هستند.
شفیعی عنوان کرد: ما مشکلی در زمینه تامین کیت نداریم این کیت به اندازه کافی تامین شده و به تدریج وارد کشور و توزیع می‌شود و قول داده‌اند هفتگی اگر نیاز به کیت باشد آن را تامین و در اختیار ما قرار دهند.

 وی در ادامه توضیح داد: چند توصیه به هم استانی‌های خود داریم تا دچار این بیماری نشوند؛ ابتدا اینکه  کم‌کردن رفت‌وآمدهای غیرضرور و حضور بیشتر در منزل، اگر لازم بود در جمعی حضور پیدا کنیم حفظ فاصله اجتماعی، شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون در طول روز ، اگر کمترین کسالتی در خود احساس کردیم سعی کنیم از منزل خارج نشویم و در اولین زمان ممکن به مرکز بهداشتی و یا مطب  پزشک مراجعه کنیم و یک معاینه اولیه صورت گیرد و توصیه‌های پزشک جدی گرفته شود و اگر علائم هشداری ناشی از بیماری را داشتیم آن موقع به اورژانس بیمارستان مراجعه کنیم و نیاز نیست با کوچکترین علائم به بیمارستان‌ها مراجعه کنیم.

شفیعی تاکید کرد: اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند نیاز به بستری در بیمارستان ندارند و باید در منزل به شکلی ایزوله نسبی (در یک اتاق) استراحت کنند و با فراد خانه کمترین تماس را داشته باشند و سعی کنند در فضاهایی که تردد می‌کنند از ماسک استفاده کنند و جاهایی که دست می‌زنند بلافاصله با گندزداهای معمولی خانگی  ضدعفونی شوند و بعد از سیر بهبودی می‌توانند به  فعالیت‌های عادی خود برگردند.

وی گفت:  با گرم شدن هوا، گردش ویروس در طبیعت خود به خود  کاهش پیدا کند زیرا این ویروس به گرما حساس است امیدواریم شاهد افزایش اپیدمی این بیماری در سطح استان نباشیم.
انتهای پیام/۸۰۰۱۸/ب

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی