سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tuesday 23 April 2024

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت : بیماری تب سه روزه ( BEF ) یک بیماری ویروسی و عفونی است که مختص گاو و گاو میش می باشد و غیر قابل انتقال به انسان است و مشترک نمی باشد

به گزارش ” انارما ” ؛ کامران شفائی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت : بیماری تب سه روزه ( BEF ) یک بیماری ویروسی و عفونی است که مختص گاو و گاو میش می باشد و غیر قابل انتقال به انسان است و مشترک نمی باشد.

این بیماری در نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری و متعاقب آغاز فصل گرما و فعالیت حشرات و بند پایان بروز می کند و یک بیماری گذرا بوده و قابل درمان است. بیماری تب سه روزه که یک بیماری عفونی و غیر واگیر می باشد با توجه به شدت گرمای هوا و همچنین رطوبت بالا و ازدیاد حشرات ناقل امکان رخداد بیماری وجود دارد و تنها راه انتقال محتمل بیماری از طریق نیش ناقلان است .

وی علائم بیماری تب سه روزه را تب ناگهانی ( ۴۲ درجه )، افسردگی، افزایش تنفس و ضربان قلب، خروج ترشحات از بینی و چشم، آماس و تورم در شانه و گردن و پشت دام، سختی عضلات، لرزش عضلانی، لنگش، بی اشتهائی و کاهش تولید شیر و گوشت عنوان کرد. این بیماری گسترش جهانی دارد و در ایران هم در برخی از استانها بصورت کانونی گزارش شده است که می تواند خسارات اقتصادی زیادی را برای دامداران و صنعت دامداری در پی داشته باشد. راه انتقال عامل بیماری از طریق حشرات آلوده به دام سالم می باشد که می تواند تا یک هفته بعد از خونخواری این عامل را انتقال دهد. حضور حشرات ناقل مانند پشه و مگس و بادهای تند و هوای بارانی در گسترش این بیماری موثر است .

شفائی افزود : برای مقابله با این بیماری انجام واکسیناسیون و رعایت بهداشت دام و سمپاشی به موقع جایگاه نگهداری و خود دام ها برای از بین بردن ناقلان از جمله اقدامات موثر در کنترل بیماری خواهد بود. از بین بردن محل تجمع حشرات مانند آب های سطحی در اطراف مراکز نگهداری دام ها و ایجاد امکانات برای رفاه دام مانند دستگاه خنک کننده نیز از دیگر اقدامات تأثیر گذار می باشد. پشه ها ناقلان اصلی این بیماری هستند باید از طریق سمپاشی، ضدعفونی و  استفاده از توری در دامداری ها با آنها مقابله کرد. حمل و نقل و جابجائی دام های آلوده از یک منطقه به مناطق دیگر موجب شیوع بیماری می شود و باید از آن دوری کرد.

کامران شفائی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار  در پایان از دامداران محترم شهرستان خواست و تأکید کرد که نسبت به مراقبت های بهداشتی خصوصا واکسیناسیون، سمپاشی و ضدعفونی و رعایت موارد قرنطینه ای و حمل و نقل دام توجه بیشتری داشته باشند چون در فصل گرما احتمال بروز بیماری تب سه روزه در دام های سنگین ( گاو و گاو میش ) افزایش می یابد و با رعایت نکات و موازین بهداشتی و دقت به توصیه های کارشناسان دامپزشکی         می تواند باعث کاهش خسارات و تلفات ناشی از وقوع این بیماری شوند و در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک و بیمار با واحد مبارزه با بیماری های اداره دامپزشکی شهرستان انار با شماره تلفن های ۳۴۳۸۷۸۶۰ و ۳۴۳۸۶۶۹۵ تماس گرفته و موارد را گزارش دهند .

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی