سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | Tuesday 19 March 2024

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت : از ابتدای شهریور ماه سالجاری بیش از ۹۵۰۰ رأس دام سبک بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچکدر شهرستان انار آغاز و تا اواسط مهر ماه ادامه دارد

به گزارش ” انارما ” ؛ دکتر کامران شفائی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت : بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ( ppr ) یک بیماری ویروسی بسیار واگیر در گوسفند و بز است که به این بیماری، بیماری طاعون بزی هم می گویند. این بیماری ویروسی و به شدت قابل انتقال بین جمعیت نشخوارکنندگان کوچک و مشترک بین حیات وحش و جمعیت دامی اهلی است و عمده ترین راه انتقال تردد دام آلوده می باشد و در مکان هائی مشاهده می شود که دام های اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می کنند .

وی گفت : این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات چشم، بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بد بو و سرفه بروز می کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می شود. ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر حیوان مبتلا هم حاوی ویروس می باشد. این ویروس به مدت طولانی نمی تواند در بیرون از بدن میزبان زنده بماند. بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک جزء بیماری های مشترک بین انسان و دام محسوب نمی شود اما در صورت شیوع آن خسارات فراوانی به جمعیت دامی و حیات وحش وارد می کند .

شفائی افزود : یکی از مهمترین راههای پیشگیری از این بیماری، انجام واکسیناسیون به موقع دام ها می باشد و رعایت اصول امنیت زیستی از قبیل جابجائی دام ها، دفع صحیح لاشه دام آلوده، ضد عفونی آبشخورها و … می باشد. از ابتدای شهریور ماه سالجاری طرح واکسیناسیون بیش از ۹۵۰۰ رأس دام سبک ( گوسفند و بز ) بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ( ppr ) در شهرستان انار آغاز و تا اواسط مهر ماه ادامه دارد .

در پایان  کامران شفائی از دامداران محترم شهرستان انار خواست که همکاری لازم را با اکیپ های عملیاتی واکسیناسیون اداره دامپزشکی این شهرستان را داشته باشند و هر چه سریعتر نسبت به واکسیناسیون دام های خود بر علیه این بیماری خصوصا دامدارانی که مراتع مشترک با حیات وحش دارند و مستقر هستند اقدام کنند و در صورت مشاهده هر گونه تلفات و مشکوک به بیماری در دام های اهلی و وحشی مراتب را با شماره تلفن های ۳۴۳۸۶۶۹۵ و ۳۴۳۸۷۸۶۰ واحد مبارزه با بیماری ها به این اداره اطلاع دهند.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

آغاز مسابقات فوتسال جام رمضان انار با برگزاری ۲ مسابقه

مسابقات فوتسال جام رمضان ، گرامیداشت شهدای ورزشکار شهرستان انار از ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ در سالن آزادگان انار آغاز شد . ...

یادداشت های خصوصی