جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت : بیماری آنتروتوکسمی یا به گفته خود دامداران که به بیماری جگر دردی یا قلوه نرمی معروف و رایج می باشد یکی از بیماری های دامی است که با تغییر ناگهانی در جیره غذائی دام بروز می کند و معمولا هم منجر به مرگ دام می شود .

به گزارش ” انارما ” ؛ دکتر کامران شفائی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت : بیماری آنتروتوکسمی یا به گفته خود دامداران که به بیماری جگر دردی یا قلوه نرمی معروف و رایج می باشد یکی از بیماری های دامی است که با تغییر ناگهانی در جیره غذائی دام بروز می کند و معمولا هم منجر به مرگ دام می شود .

وی بیان کرد : بیماری آنتروتوکسمی یکی از بیماری های رایج در بین دام های سبک ( گوسفند، بز، بره و بزغاله ) می باشد که علائم این بیماری بسته به شدت آن متفاوت بوده و در حالت فو ق حاد بصورت مرگ ناگهانی و در فرم حاد اسهال، تب و لرز، بی اشتهائی، بی قراری، گیجی، نفس نفس زدن و ترشح از بینی دیده می شود و در شکلی که شدت بیماری کمتر است این نشانه ها ضعیف تر هستند و در کالبد گشائی قرمز شدن روده ها و پر شدن کیسه صفرا نیز دیده می شود .

شفائی افزود : ضعف مدیریت در تغذیه دام، علت اصلی این بیماری می باشد و دامداران باید به این امر مهم توجه داشته باشند و جیره و مقدار غذای مصرفی را به تدریج تغییر داده و در اختیار دام قرار دهند و در صورت چرا در مرتع و علفزار تازه از پرخوری دام جلوگیری کنند و با توجه به اینکه در فصل سرما دام ها را از مراتع به جایگاه ثابت منتقل می شوند و جیره دام تغییر می کند دامداران باید قبل از جابجائی دام نسبت به واکسیناسیون دام ها علیه بیماری آنتروتوکسمی اقدام کنند .

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: به منظور ایجاد ایمنی فعال علیه بیماری اسهال عفونی بره ها، آنتروتوکسمی، پرخوری در گوسفند، بز، بره و بزغاله واکسیناسیون آنتروتوکسمی الزامی می باشد. درمان بیماری آنتروتوکسمی بطور عمده موفقیت آمیز نبوده و راهکار مناسب، پیشگیری است. اجتناب از تغییر سریع جیره غذائی دام، جلوگیری از پرخوری دام بخصوص از علوفه های سبز و پر آب و یخ زده، جلوگیری از مصرف آب سرد و یخ زده و در نهایت واکسیناسیون دام با واکسن آنتروتوکسمی می توان از این بیماری جلوگیری کرد. واکسیناسیون دام ها باید دقیق و طبق برنامه اجرا شود به این صورت که واکسن اول در ابتدای فصل بهار و پاییز و واکسن دوم بعد از گذشت دو هفته تکرار می شود. لذا توصیه می شود دامداران محترم شهرستان انار نسبت به واکسیناسیون آنتروتوکسمی دام های خود اقدام کنند .

 

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی