پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024

به گرارش “انارما”؛ کامران شفائی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت : ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو و آرزوی سلامتی برای همشهریان عزیز، با توجه به شیوع و پراکنش ویروس کرونا در کشور توصیه می شود در خرید و نگهداری ماهی قرمز نکات بهداشتی رعایت گردد. ماهی قرمز مانند سایر موجودات زنده دارای بیماری […]

به گرارش “انارما”؛ کامران شفائی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت : ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو و آرزوی سلامتی برای همشهریان عزیز، با توجه به شیوع و پراکنش ویروس کرونا در کشور توصیه می شود در خرید و نگهداری ماهی قرمز نکات بهداشتی رعایت گردد. ماهی قرمز مانند سایر موجودات زنده دارای بیماری های مشترک با انسان می باشد و بیماریهای پوستی، عفونت های گوارشی و سل پوستی از طریق ماهیان قابل انتقال به انسان می باشد. ویروس کرونای، عامل بیماری کووید ۱۹ در ماهیان بیماری زا نبوده و توصیه های بهداشتی صرفا به منظور جلوگیری از مخاطره بهداشتی احتمالی ناشی از انتقال مکانیکی ویروس از طریق آب و سطح بدن ماهی می باشد .
وی گفت : با توجه به فرا رسیدن روزهای پایانی سال و تهیه ماهی قرمز از سوی خانواده ها برای سفره هفت سین، توصیه می شود مردم و به خصوص کودکان از دست زدن به این نوع از ماهیان بصورت مستقیم و بدون دستکش خودداری کنند و در صورت تماس دست با آبی که ماهی در آن قرار دارد یا خود ماهی، بلافاصله نسبت به شستشوی دست ها با آب و صابون یا استفاده از ضد عفونی کننده های مناسب اقدام گردد .

شفائی در ادامه افزود : مراکزی که اقدام به عرضه و فروش ماهی قرمز در سطح شهر می کنند باید دارای شرایطی از جمله اینکه در واحدهای صنفی مجاز و اماکن تعیین شده توسط شهرداری ها با هماهنگی اداره دامپزشکی عرضه شود، شستشو و ضد عفونی وسایل و تجهیزات نگهداری، تخلیه مستقیم آب حمل و تعویض به شبکه فاضلاب، عدم تماس حفاظت نشده با آب و ماهی، رعایت بهداشت فردی و محیطی، تهیه ماهی قرمز از مراکز عمده مجاز و افرادی که دارای علائم مشکوک به بیماری های تنفسی می باشند نباید در عرضه ماهی قرمز فعالیت داشته باشند. توصیه های بهداشتی در خرید ماهی قرمز شامل مواردی چون: ماهی قرمز را از مراکز عرضه مجاز تهیه شود و از خرید ماهی از دست فروشان و دوره گردها اکیدا خودداری شود، مراکز عرضه مجاز شامل واحدهای صنفی عرضه ماهیان زینتی و اماکن تعیین شده توسط شهرداری ها با هماهنگی اداره دامپزشکی، در هنگام خرید از تماس مستقیم و حفاظت نشده با ماهی و آب حمل خودداری شود، حتی الامکان از ظروف یکبار مصرف جهت حمل و جابجایی ماهی به منزل استفاده شود، از خرید ماهیان بیمار و بیحال با علائم شنای غیرفعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه سفید یا سیاه یا زخم بر روی پوست بدن و چشم های فرو رفته و بیرون زده و باله های دچار خوردگی و خونریزی و فلس های کنده و برآمده جدا خودداری شود. ماهی سالم، ماهی فعالی است که معمولا تحرک خوبی داشته و به تحریکات محیطی خوب پاسخ می دهد. شرایط بهداشتی و نگهداری ماهی قرمز هم شامل مواردی چون: رعایت دمای آب نگهداری ماهی بین ۲۲ – ۲۶ درجه سانتیگراد می باشد که پس از انتقال ماهی به منزل بلافاصله نسبت به تعویض آب اقدام نموده و ماهی ها به ظروف از قبل آماده شده منتقل شوند و با توجه به لزوم تعویض آب ماهیان خریداری شده حداقل ۲۴ ساعت قبل از خرید ظرف نگهداری ماهی آماده شود. در صورت استفاده از آب شهری باید قبل از استفاده ماهی چند ساعت در هوای آزاد به منظور کلرزدایی قرار داه شود. ظرف نگهداری ماهی یک ظرف با دهانه باز ( دهان گشاد ) جهت تبادل اکسیژن با محیط باشد. میزان آب مورد نیاز برای هر قطعه ماهی حداقل یک لیتر می باشد و غذای ماهی قرمز از فروشگاه های عرضه ماهی زینتی تهیه شود. به منظور تعویض آب هر بار ۲۵% کل آب تعویض شود و از تعویض یکباره کل آب خودداری گردد و در هنگام تعویض آب و … نیازی به دستکاری ماهی نمی باشد اما در صورت لزوم و بخصوص در افرادی با سابقه بیماری و حساسیت های پوستی از دستکش استفاده شود. به منظور ضدعفونی ظروف نگهداری ماهی می توان از نمک به میزان ۳% و یا سایر ضدعفونی کننده ها مانند پرمنگنات پتاسیم، پرکلرین و یا بتادین استفاده کرد.

دکتر کامران شفائی در پایان با آرزوی سلامتی و سالی خوش و پر از خیر و برکت در سال جدید برای همشهریان محترم گفت طی مکاتبه ای با شهرداری محترم و اتاق اصناف شهرستان و هماهنگی های بعمل آمده در خصوص معرفی مراکز مجاز عرضه ماهی قرمز که مورد تأئید و تحت نظارت اداره دامپزشکی می باشند ماهی قرمز شب عید خود را تهیه نمایند و در پایان نوروز ماهی ها را در رودخانه ها و یا نهرها رها نکرده و در محل های تعیین شده توسط شهرداری رهاسازی شود. ضمنا با توجه به اینکه جانورانی نظیر خزندگان، دوزیستان و حلزون ها می توانند بعنوان ناقل یا واسط بالقوه انواع عوامل بیماری زا برای انسان باشند عرضه هر گونه موجود زنده غیر از ماهی قرمز ممنوع می باشد .

 

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی