چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 24 April 2024

در سفر اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات استان به انار دیدار با خبرنگاران و اصحاب رسانه در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش انارما ؛ در سفر اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات استان به انار دیدار با خبرنگاران و اصحاب رسانه نیز در دستور کار قرار گرفت.

محمدرضا نژادحیدری مدیرعامل خانه مطبوعات استان در جمع خبرنگاران شهرستان با بیان اینکه در پذیرش اعضای جدید نیز بر اشتغال مستمر به فعالیت رسانه‌ای اصرار داریم گفت: سیاست ما این است که روزنامه‌نگاران و خبرنگاران واقعی عضو خانه مطبوعات شوند و در اصلاحات جدید اساسنامه که در خانه مطبوعات کشور در حال پیگیری است یکی از شرایط عضویت در خانه مطبوعات شرکت در آزمون است که این موضوع کمک می کند تا فرآیند عضویت بهبود پیدا کند.

نژادحیدری یک معضل مربوط به حوزه مدیران رسانه ها را هم عدم پایبندی به قانون و قواعد جذب خبرنگار عنوان کرد و گفت: مشاهده شده که برخی از مدیران ‍مسئول اقوام درجه یک خود را بدون اینکه فعالیتی در رسانه داشته باشند بیمه و یا عضو خانه مطبوعات می کنند که این کار اخلاقی نیست.

وی گفت: گاهی دیده شده نشریه ای چاپ ندارد و یا بر اساس ماده ۱۶ قانون مطبوعات لغو مجوز شده ولی لیست بیمه هم رد می کند.

نژادحیدری مسئله تامین بیمه خبرنگاران را از مهمترین مشکلات این قشر دانست و افزود: پایگاه‌های خبری و نشریه‌های الکترونیکی به سرعت روی کار آمدند که قطعا باید کارمندان این نوع رسانه ها هم تحت حمایت قانون مطبوعات همانند نشریه های مکتوب قرار گیرند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که بیشتر اصحاب رسانه سطح درآمد پایینی دارند و پرداخت حق بیمه آزاد برایشان دشوار است انتظار می‌رود سازمان تامین اجتماعی این مسئله را مشابه مطبوعات مکتوب ببینند لذا طی سال‌های اخیر با دکتر پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای برگزار شده که قول پیگیری داده است.

مدیر خانه مطبوعات کرمان به مدیران رسانه توصیه کرد به مقررات بیمه آگاهی داشته باشند و بدون دلیل افراد را بیمه نکنند چون هنگام بازنشستگی بیمه شده ها، کارفرما چه رسانه داشته باشد چه نداشته باشد باید ۴ درصد سختی کار را به بیمه شده بپردازد.

وی تصریح کرد: نوع دیگر بیمه برای خبرنگاران از طریق سامانه جامع رسانه های کشور انجام می شود که لازمه آن انتشار مرتب مطلب در رسانه از سوی خبرنگار است. وی گفت: با تایید سامانه جامع، از سوی وزارت ارشاد اسلامی نامه ای به تامین اجتماعی ارسال و خبرنگار بیمه خویش فرما شده و هزینه بیمه را به تامین اجتماعی پرداخت می‌کند. این نوع بیمه در صورت عضویت اهالی رسانه در صندوق اعتباری هنر امکان پذیر است.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان تصریح کرد: ادبیات تنظیم خبر مهم است و خبرنگاران باید خبر و گزارش را به گونه ای تنظیم کنند که به لحاظ قانون مطبوعات محکوم نشوند.
وی گفت: گاهی می شود به تند ترین شکل ممکن انتقاد کرد اما محکوم نشد و یا بلعکس به ساده ترین شکل انتقاد کنید و محکوم شوید.

نژادحیدری افزود: متاسفانه اغلب اهالی مطبوعات تمایلی برای شرکت در کلاس ها و دروه های آموزشی ندارند و این در حالی است که آموزش پایه یک کار رسانه حرفه ای و موفق است.

مدیر عامل خانه مطبوعات استان در این راستا از ادارات و نهادهای شهرستان خواست، آگهی ها و رپرتاژهای خبری حوزه کاری خود را پس از طی مراحل اداری همراه با پرداخت به موقع حق الدرج در رسانه ها منتشر کنند تا حیات این صنف به ویژه در شهرستان های کوچک تر به خطر نیفتد‌.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار انارما در خصوص کارت عضویت خبرنگاری گفت: کارت خبرنگاری نه توسط خانه مطبوعات بلکه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می شود اما اگر منظور کارت عضویت در خانه مطبوعات است، بر اساس سیاست در دوره جدید خانه مطبوعات، این کارت برای تمامی افراد صادر نمی شود و فقط اعضایی که متقاضی کارت هستند کارت عضویت برای آنها صادر می گردد.

نژادحیدری در خصوص مسکن خبرنگاران نیز گفت: در خصوص تهیه مسکن برای خبرنگاران اقداماتی را آغاز کردیم ولی به نتیجه نرسیدیم، باوجودی که در سفر معاون وزیر راه و شهرسازی مصوب شده بود اختصاص زمین برای خبرنگاران در اولویت قرار گیرد اما راه و شهرسازی اعلام کرد که اختصاص زمین صرفا از طریق طرح اقدام ملی مسکن ممکن است که این طرح هم پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.

کریمی نائب رئیس خانه مطبوعات رفسنجان در تشریح اقدامات صورت گرفته در دوره فعلی خانه مطبوعات گفت: دغدغه اصلی ما مساله آموزش است، تا الان پنج دوره آموزشی به مدت ۲۰ ساعت با حضور روزنامه‌نگاران شاخص و صاحب نام کشور به صورت مجازی و حضوری برگزار شده که حدود ۶۰ نفر از رفسنجان و انار در آن شرکت کردند.

وی افزود: علاقه مند بودیم تعداد بیشتری در این دوره آموزشی شرکت کنند ولی این اتفاق رقم نخورد.

در این نشست همچنین مطهره کریمی نائب رئیس خانه مطبوعات رفسنجان گفت: موکب خاتم الانبیا در رفسنجان خدمات خوبی به خبرنگاران ارائه می دهد. وی افزود: این موکب اهالی رسانه را از طریق خانه مطبوعات و یا از طریق خود رسانه در رویدادهای خبری دعوت می کند و کسانی که در جلسات حضور فیزکی دارند هر چند وقت یکبار به قید قرعه به زیارت کربلا و مشهد مقدس اعزام می شوند که امیدواریم اصحاب رسانه انار هم از این امتیاز استفاده کنند.

کریمی در پایان از روح الله باد پروا رئیس خانه مطبوعات رفسنجان بابت پیگیری برای تسهیلات خبرنگاران تقدیر کرد.

در ادامه جلسه خبرنگاران حاضر در این نشست به بیان مشکلات، معضلات و پیشنهادات این حوزه پرداختند. و ضمن ارائه گزارشی از اقدامات خانه مقرر شد مطالبات قابل پیگیری در دستور کار قرار بگیرد.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی