پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 28 March 2024

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت : بیماری بروسلوز یا تب مالت یک بیماری عفونی و قابل انتقال از دام به انسان و در دام غیرقابل درمان است. این بیماری در دام باعث سقط جنین

به گزارش انارما ؛ کامران شفائی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت : بیماری بروسلوز یا تب مالت یک بیماری عفونی و قابل انتقال از دام به انسان و در دام غیرقابل درمان است. این بیماری در دام باعث سقط جنین ( سقط تکی یا دسته جمعی و سقط زودرس )، کاهش تولید شیر، کاهش وزن، ورم پستان و عقیمی می شود و علائم آن در انسان شامل دردهای عمومی و درد مفاصل، تب و لرز شدید و … است و می تواند طیف وسیعی از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند لذا هم از نظر ضرر و زیان اقتصادی و هم از نظر بهداشت عمومی حائز اهمیت است .

وی افزود : مهمترین راه انتقال بیماری تب مالت در دام تماس با جنین سقط شده، جفت سقط شده و ترشحات تولید مثلی دام می باشد که تا مدتها بعد از سقط از حیوان دفع می شود و محیط دامداری را آلوده می کند و به دنبال آن باعث آلودگی بقیه دامها می شود لذا جدا نمودن دامهای آماده زایمان از بقیه دامها و احداث بخش ویژه زایمان در دامداری برای کنترل بیماری بسایر حائز اهمیت است . مهمترین راه انتقال بیماری به انسان مصرف لبنیات آلوده و غیر پاستوریزه می باشد و همچنین تماس حفاظت نشده با جنین و جفت سقط شده و ترشحات تولید مثلی بسیار حائز اهمیت است .

مهمترین راه های تشخیص بیماری تب مالت : ۱ انجام نمونه گیری های دوره ای و منظم از لبنیاتی ها و گاوداری های شیری ( خون و شیر ) ۲ گزارشات دامداران محترم در خصوص سقط جنین و خصوصا تکرار آن و همچنین گزارشات شبکه محترم بهداشت و درمان در خصوص موارد ابتلای انسانی بیماری به منظور ردیابی بیماری و انجام نمونه گیری می باشد ۳ انجام واکسیناسیون بر علیه بیماری تب مالت در دامها می باشد. لذا همکاری در راستای انجام تمامی موارد مذکور توسط همشهریان و دامداران محترم در جهت کنترل بیماری بسیار حائز اهمیت می باشد .

شفائی در پایان گفت : دامداران محترم شهرستان می توانند با مراجعه به اداره دامپزشکی و یا با شماره تلفن های ۳۴۳۸۷۸۶۰ و ۳۴۳۸۶۶۹۵ تماس گرفته جهت همکاری و هماهنگی های لازم با اکیپ های واکسیناسیون و نمونه گیری این اداره جهت واکسینه کردن دام های خود و نمونه گیری از دام های مشکوک اقدام کنند. در ادامه از دامداران شهرستان خواست کلیه اصول بهداشتی و قرنطینه ای از جمله استفاده از بخش ویژه در داخل دامداری جهت زایمان دامها و جدا نمودن دام آبستن از بقیه دام ها به منظور انجام زایمان و ضد عفونی محل زایمان، عدم ورود دام قاچاق و آلوده به دامداری ها، اجتناب از تماس مستقیم با بافت ها و ترشحات دام آلوده، استفاده از ماسک تنفسی در هنگام ورود به دامداری و محل  نگهداری دام و ضد عفونی جایگاه دام را رعایت نمایند و در صورت مشاهده سقط جنین، جفت ماندگی و سقط دسته جمعی در دامها و خصوصا تکرار آن نسبت به اطلاع رسانی به اداره دامپزشکی در جهت اخذ نمونه لازم و تشخیص بیماری اقدام نمایند./.

 

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی