پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 25 April 2024

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: بیماری هاری یکی از مهمترین بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان بوده و یک بیماری ویروسی حاد و کشنده است که

به گزارش انارما ، کامران شفائی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان انار گفت: بیماری هاری یکی از مهمترین بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان بوده و یک بیماری ویروسی حاد و کشنده است که سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می کند و میزان کشندگی بیماری بسیار بالاست به طوری که پس از ظهور علائم بیماری در اکثر موارد، درمان امکانپذیر نبوده و مرگ حتمی است .

وی گفت: کلیه حیوانات خونگرم پستاندار چه وحشی و چه اهلی به این ویروس حساس می باشند و اصلی ترین راه سرایت بیماری هاری به انسان از طریق تماس با بزاق و خصوصا گاز گرفتگی توسط حیوان هار می باشد. بیماری در حیوان به دو فرم خاموش و خشمگین ظاهر می شود. در فرم خاموش حیوان فلج شده و گوشه گیر می شود ولی در فرم خشمگین حیوان عصبی شده و به سایر حیوانات و انسان حمله ور می شود. حیوان هار علائمی از قبیل تغییر رفتار ناگهانی، ترشح شدید بزاق، عدم توانائی در بلع، حمله و گاز گرفتن اجسام، زوزه و ناله کشیدن و در نهایت فلجی و مرگ را نشان می دهد .

وی افزود: ویروس عامل بیماری هاری بسیار حساس بوده و در طبیعت دوام ندارد و طی چند ساعت در بزاق خارج از دهان از بین می رود و در برابر مواد شیمیائی فوق العاده حساس بوده و در برابر نور و اشعه های خورشید نابود می شود. تنها راه پیشگیری از بیماری هاری، انجام واکسیناسیون می باشد. در مواقع گاز گرفتگی توسط حیوان باید بلافاصله محل زخم را با آب و صابون کاملا شستشو داد و از باند پیچی و بستن زخم جدا خودداری کرد ( چون ویروس هاری به هوا و نور حساس است ) و در ادامه سریعا به مراکز بهداشتی و درمانی جهت انجام واکسیناسیون هاری و سایر اقدامات بهداشتی لازم مراجعه نمود و در این قبیل موارد سهل انگاری به هیچ وجه جایز نمی باشد .

در پایان کامران شفائی از صاحبان سگ های خانگی و صاحبدار اعم از سگ های نگهبان، گله و … خواست که همکاری لازم را با اکیپ های عملیاتی واکسیناسیون اداره دامپزشکی شهرستان انار داشته و حتما نسبت به واکسیناسیون هاری سگ های خود که کاملا رایگان و الزامی می باشد اقدام کرده تا باعث افزایش سطح پوشش ایمنی در منطقه و روستا گردد و کارت واکسیناسیون مربوطه را دریافت کنند. که در راستای انجام این مهم از ابتدای سالجاری تاکنون ۴۴۲ قلاده سگ صاحبدار علیه بیماری هاری واکسینه شده اند و همچنین در صورت مشاهده و برخورد با موارد مشکوک شامل هر گونه تغییر رفتار ناگهانی و مشاهده گاز گرفتگی علاوه بر قرنطینه کامل حیوانات در ارتباط با آن مراتب را سریعا به واحد مبارزه با بیماریهای این اداره اطلاع دهند و یا با شماره های ۳۴۳۸۷۸۶۰ و ۳۴۳۸۶۶۹۵ تماس حاصل فرمایند. شایان ذکر است با توجه به اهمیت موضوع جلسه کار گروه مربوطه به منظور انجام هماهنگی بین بخشی در محل اداره دامپزشکی این شهرستان با حضور معاونت محترم فرماندار، بخشدار، ریاست اداره حفاظت محیط زیست و نماینده شبکه بهداشت و درمان شهرستان انار برگزار گردید و تصمیمات لازم در خصوص کنترل و پیشگیری حداکثری بیماری اتخاذ گردید. لازم به ذکر است اطلاع رسانی و آموزش شهروندان و دامداران محترم در جهت پرهیز از هر گونه سهل انگاری متعاقب تماس با حیوان مشکوک به بیماری، محصور نمودن سگهای صاحبدار و دامها و جلوگیری از تماس آنها با سگهای ولگرد و حیات وحش و گزارش موارد مشکوک ( هر گونه تغییر رفتار ناگهانی در حیوان ) به اداره دامپزشکی و همچنین قرنطینه حیوان مشکوک و پرهیز از تماس آن با انسان و سایر دامها و لزوم واکسیناسیون سگهای صاحبدار مورد تأکید قرار گرفت./.

 

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی