جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024

نگاهی گذرا و مروری اجمالی بر رفتار سرویس عکس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در چند ماه گذشته، نشان می‌دهد این خبرگزاری دولتی اصرار عجیبی در به نمایش گذاشتن عکس سگ در گزارش‌‌های تصویری خود دارد.

  به گزارش انارما به نقل از وطن امروز، عجیب‌‌‌‌‌‌تر اینکه حتی در گزارش‌‌های تصویری که لزوما ارتباطی با حیوانات ندارد باز هم این خبرگزاری تصاویر سگ را به‌صورت پرتعداد منتشر می‌کند. به عنوان مثال، شهریورماه گذشته و همزمان با تعطیلات عید قربان، این خبرگزاری یک گزارش تصویری با عنوان «ترافیک شدید جاده هراز در روز عید قربان» را منتشر کرد که با وجود مناسبت مذهبی این روز، باز هم تعداد زیادی از عکس‌ها به تصاویر سگ‌ها در ماشین‌‌های مسافران اختصاص داشت. هر چند ایسنا بعد از چند روز تعدادی از این نوع عکس‌ها را از آن گزارش حذف کرد اما همچنان تصاویری با این محتوا در این خبرگزاری قابل رویت است.
از سوی دیگر این خبرگزاری از سال گذشته اقدام به انتشار سلسله گزارش‌‌های تصویری تحت عنوان «تهران، محله به محله» کرده است که باز هم تصاویر سگ‌گردانی برخی افراد به صورت پرحجم و پرتکرار در این گزارشات منعکس شده است به‌گونه‌ای که برخی محلات تهران که متصف به مذهبی بودن هستند هم از این رویکرد ایسنا در امان نمانده‌‌‌اند.
 نارمک، طرشت، سنایی، اکباتان و خیابان ایران از جمله محلاتی است که در این سلسله گزارش‌‌های تصویری، به نمایش درآمده و نقطه مشترک تمام گزارش‌‌های تصویری از محلات هم سگ‌گردانی برخی ساکنان القا شده است! این در حالی است که سوژه عکاسان ایسنا در این گزارشات، صرفا خیابان‌ها،میادین، مراکز خرید و فضای سبز آن محلات بود که در صورت عدم نمایش سگ‌گردانی برخی افراد نیز خللی به این مجموعه عکس‌ها وارد نمی‌شد. 
علاوه بر این نوع انتخاب قاب و زاویه گرفتن عکس در این گزارشات تصویری هم به‌گونه‌ای است که عمدتا سگ‌ها در نقاط کانونی و مرکزی عکس‌ها قرار داشته و موضوعیت دارند نه اینکه به طور تصادفی در قاب عکاسان قرار گرفته باشند. این رویکرد ایسنا در گزارش‌‌های تصویری که به صورت مکرر انتشار تصاویر سگ‌‌های خانگی را تحت عنوان گردش و هواخوری ساکنان محلات «به همراه حیوانات خانگی‌شان»! منتشر می‌کند، در حالی است که از تبلیغ و ترویج سگ‌بازی در سایر قسمت‌‌های این خبرگزاری نیز غفلت نشده است! 
مثلا تیرماه گذشته در سرویس «علم و فناوری» ایسنا مطلبی درباره DNA سگ‌ها با تیتر «سگ‌ها چگونه بهترین دوست انسان شده‌اند؟!» منتشر شد که مطالعه متن این گزارش نشان می‌دهد تیتر انتخابی ایسنا هیچ ربطی به متن گزارش نداشته است. مجموعه این رفتارها در نهایت این ذهنیت را برای مخاطب ایجاد می‌کند که گویا نشان دادن تصویر سگ در گزارش‌‌های تصویری ایسنا به یکی از خطوط و اولویت‌‌های حاکم بر این خبرگزاری تبدیل شده است.
 جدای از آنکه سگ‌گردانی به لحاظ قانونی در انظار عمومی ممنوع است، این اقدام برآمده از فرهنگ غربی و بی‌ارتباط با عرف و فرهنگ بومی کشورمان است. از این جهت مشخص نیست ترویج سگ‌گردانی و اصرار بر تبلیغ آن در سرویس‌‌های مختلف خبری از سوی خبرگزاری دولتی ایسنا در راستای کدام یک از تکالیف و اولویت‌‌های جهاد دانشگاهی تعریف می‌شود؟!

دیدگاه کاربران

حسن باقري یکشنبه 18 نوامبر 2018 - 9:27 ق.ظ

پ ن پ پس تور ا بگردونند

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

ویژه برنامه تحویل سال ۱۴۰۳در شهرستان انار

برنامه تحویل سال در شهرستان انار برگزار شد ...

یادداشت های خصوصی