سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ | Tuesday 21 May 2024

ب‍رخ‍‍ی‌ ‌ه‍ن‍گ‍‍ام‌ گ‍ره‌ زدن‌ س‍ب‍زه‌ ‌ای‍ن‌ ش‍‍ع‍ر ر‌ا م‍‍ی‌خ‍و‌ان‍دن‍د “س‍ی‍زده‌ ب‍ه در ۱۴ ب‍ه‌ ت‍و ‌از ‌ای‍ن‌ ک‍ت‍و ب‍ه‌ ‌اون‌ ک‍ت‍و درد و ب‍لام‌ ت‍و‌ی‌ ک‍ت‍و” و م‍ن‍ظورش‍‍ان‌ ‌از ک‍ت‍و س‍ور‌اخ‍‍ی‌ ک‍ه‌ ب‍ی‍ن‌ گ‍ره‌ه‍‍ا ب‍وج‍ود م‍‍ی‌آم‍د، ب‍ود. ..

به گزارش انارما،این روزها مردم انار هم همانند سایر نقاط استان کرمان از قدیم الایام در روز ،سیزده بدر(روز طبیعت)آداب و رسوم خاصی را انجام میدادند.

یکی از این رسومات که البته به مزاق خیلی ها خوش می آید و خوشبختانه هنوز پررنگ حفظ شده است پختن (کماچ) در آستانه سیزه بدر و خوردن در روز (طبیعت)است.

کماچ که در شهرانار بیشتر بر دونوع کماچ سهن و کماچ شیر  پخته میشود به نوعی یکی از سوغات و شیرینی جات مخصوص انار هم شناخته شده است.

در خصوص مواد تشکیل دهنده کماچ سهن همانگونه که از نامش پیداست یکی از مواد اصلی آن آرد سهن است و بودن خرما در وسط کماچ مزه خاصی را به این نوع کماچ میبخشد.

1

2

4

5

 

کماچ شیر هم نوعی دیگر از کماچ است که تقریبا از همان مواد کماچ سهن تهیه میشود اما در این نوع کماچ آرد سهن مورداستفاده قرار نمی گیرد.

 

IMG_6283

4

IMG_6303

از دیگر آداب و رسوم اینکه در روز ۱۳ ف‍روردی‍ن‌ ن‍ی‍ز س‍ب‍زه‌ ‌ه‍‍ا ر‌ا ب‍ه‌ خ‍‍ارج‌ ‌از خ‍‍ان‍ه‌ م‍‍ی‌ ب‍رن‍د و ب‍ر‌ا‌ی‌ رف‍‍ع‌ ب‍لا در ‌آب‌رو‌ان‌ ی‍‍ا س‍ر چ‍‍ه‍‍ار ک‍وچ‍ه‌ م‍‍ی‌ ری‍زن‍د. م‍ردم‌ ‌اس‍ت‍‍ان‌ ک‍رم‍‍ان‌ ‌از ق‍دی‍م‌ روز ۱۳ ف‍روردی‍ن‌ ر‌ا ن‍ح‍س‌ م‍‍ی‌ ش‍م‍ردن‍د و ب‍ر‌ا‌ی‌ رف‍‍ع‌  ن‍ح‍وس‍ت‌ ‌آن‌ ب‍ه‌ د‌ام‍‍ان‌ ک‍وه‌ و دش‍ت‌ پ‍ن‍‍اه‌ م‍‍ی‌ ب‍ردن‍د. ع‍ده‌ ‌ا‌ی‌ ح‍ت‍‍ی‌ ت‍‍ا ۱۳ ف‍روردی‍ن‌ ب‍ه‌ م‍س‍‍اف‍رت‌ ن‍م‍‍ی‌ رف‍ت‍ن‍د و ب‍‍اور د‌اش‍ت‍ن‍د ک‍ه‌ س‍ی‍زده‌ گ‍ی‍ر م‍‍ی‌ش‍ون‍د.

انتهای پیام/

دیدگاه کاربران

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

حکم پرونده سرقت آب در انار صادر شد

حکم پرونده برداشت غیر مجاز از آب شرب در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان انار صادر شد. ...

یادداشت های خصوصی