چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 15 May 2024

ایرنا:اگرچه برخی از این رسومات به مانند گذشته رونق ندارد اما در برخی از مناطق استان کرمان هنوز هم اجرا می شوند. علم گردانی: کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به برگزاری مراسم علم گردانی در برخی شهرستان های استان، گفت: در این آیین روحانیان محلی […]

عزاداری در کرمان

ایرنا:اگرچه برخی از این رسومات به مانند گذشته رونق ندارد اما در برخی از مناطق استان کرمان هنوز هم اجرا می شوند.

علم گردانی:

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به برگزاری مراسم علم گردانی در برخی شهرستان های استان، گفت: در این آیین روحانیان محلی علم هایی را که از چوب و پارچه ساخته شده است در خانه های مردم می برند و نذورات مردم را برای برگزاری مراسم عزاداری جمع می کنند.

‘فاطمه رضاپور’ ادامه داد: این آیین در گذشته با هیجان بیشتری برگزار می شده اما امروز در برخی شهرستان ها از جمله سیرجان برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: علم گردانی در روز هفتم محرم انجام می شود و حرکت دسته های عزاداری از این روز اوج می گیرد.

*پخت عاشوری و نذری

رضاپور گفت: خانواده هایی که درگذشتگانی داشته اند از روز اول تا هفتم محرم آش بلغور یا شله زرد به نام عاشوری می پزند و آن را بین همسایگان و آشنایان خود توزیع می کنند.

وی افزود: خانواده هایی که کمتر از یک سال از فوت عزیزشان می گذرد در روز اول محرم این آش را می پزند و معمولا رسم است که پختن این آش پیش از طلوع آفتاب تمام شود.

همچنین طبخ آبگوشت، پلو قیمه و سایر غذاهای نذری نیز در ایام ماه محرم انجام می شود.

*رسوم ویژه مردم دیار کریمان در روز عاشورا

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان به عزاداری روز عاشورا در این استان اشاره و بیان کرد: در میان دسته های خاص عزاداری در روز عاشورا، دسته های ‘لیله عباسی’، ‘کفنی’و ‘اجنیان’ حضور دارند.

وی تصریح کرد: دسته ‘لیله عباسی’ مربوط به شهرستان انار است که در آن افرادی با لباس های قرمز و چماق به عنوان نمادی از لشکر یزید، در روزهای تاسوعا و عاشورا در میان عزاداران حضور دارند و به صورت نمادین مراقب اسرای کربلا هستند که نگریزند و در مقابل آنها گروه ‘کفنی ‘ نیز در دسته های عزاداری حضور دارند که کفن می پوشند و با پای برهنه جلوی دسته ها حرکت می کنند و نمادی از حامیان حضرت ابوالفضل (ع) و امام حسین (ع) هستند.

وی یادآور شد: گروه اجنیان نیز با لباس های رنگی فرسوده به عنوان نمادی از اجنه در عزاداری روز عاشورا حضور دارند.

رضاپور گفت: پا برهنه راه رفتن در روز عاشورا به خاطر همدردی با اسرای کربلا، آتش زدن خیمه ها در ظهر عاشورا، سقایی، مالیدن کاهگل بر سر و رو و پوشیدن لباس شیر به عنوان نمادی از حراست اجساد شهدای کربلا نیز در این استان مرسوم است.

وی به برگزاری آیین ‘چل منبرون’ اشاره و خاطرنشان کرد: در این آیین که مخصوص شهر کرمان است، حاجتمندان در شام غریبان (غروب عاشورا) در چهل تکیه و منبر شهر برای گرفتن حاجت شمع روشن می کنند.

وی اظهار کرد: شمع روشن کردن در تنور هم در برخی شهرستان ها مرسوم است که نمادی از قرار گرفتن سر بریده امام حسین (ع) در تنور است.

این کارشناس میراث فرهنگی درباره مراسم ‘پرسه امام’ که در روز سیزدهم محرم برگزار می شود نیز گفت: در این روز گروهی به نام ‘بنی اسد’ که صورت خود را پوشانده اند، با بیل و کلنگ هایی که در دست دارند، مراسم خاکسپاری شهدای کربلا را به صورت نمادین اجرا می کنند.

وی اضافه کرد: والدینی که در ماه های محرم و صفر صاحب فرزند می شوند، نذر می کنند فرزندان خود را تا پایان عمر در ماه محرم لباس سیاه بپوشانند.

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

حکم پرونده سرقت آب در انار صادر شد

حکم پرونده برداشت غیر مجاز از آب شرب در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان انار صادر شد. ...

یادداشت های خصوصی