پنج شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ | Thursday 23 May 2024

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اوباما معتقد است که مردم ایرا ن یک روحیه ضد آمریکایی دارند و نهاد هایی هم در ایران وجود دارد که خواستگاه عمومی را مدیریت و هدایت می کنند و عملا گروه های ذی نفوذ غرب نمی توانند در ایران پروژه های غرب را به نتیجه های مناسبی برسانند.

به گزارش انارما به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا سعد الله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه  در گفتگو اختصاصی با” آرمان کرمان” ، در واکنش به تمدید مجدد تحریم ها از جانب اوباما اظهار کرد: این مسئله ای کاملا مردود و تکراری است که از جانب آمریکا مطرح گردیده است، به مرور تبدیل به حرکتی نمادین در آمریکا شده است و این تمدید به معنای تداوم سیاست های قبلی آمریکا در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران به حساب می آید.

اعلام موضع اوباما حالت سمبلیک دارد

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اوباما با امضاء مجدد برنامه قبلی تحریم ها بر علیه ایران اعلام کرده است که وضعیت بین ایران و آمریکا کماکان وضعیت دشمنی است؛ تصریح کرد: این نشان از آن است که  به ایران به چشم دشمن نگاه می کند و تمهیداتی که در رابطه با ایران می اندیشد، تمهیدات مواجه با یک دشمن است، بنابراین کار  اوباما از ارزش بالایی برخوردار نیست و این اعلام موضع بیشتر حالت سمبلیک دارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با سیاست های مستقل خودش خیلی از کارهای مستقل آمریکا را در سطح منطقه بهم زده است و اجازه نمی دهد آن چیزی که مد نظر آمریکا است در بسیاری از مناطق حساس جهان محقق شود و طبیعی است که اوباما در برابر سیاست های ایران موضع گیری کند.

زارعی ادامه داد: آمریکا نمی توانددر این مورد چشم به آینده هایی بدوزند که بتوانند وضع متحولی را شاهد باشند به این معنا که ایران مانع حرکت های استعماری آمریکا در منطقه نباشد و اگرچه آمریکایی ها نسبت به روی کار آمدن یک گروهی در ایران ابراز تمایل می کنند ولی این ابراز تمایل توام با اطمینان یافتن از شرایط آینده نیست.

گروه های ذی نفوذ غرب نمی توانند پروژه های آن ها را در ایران به ثمر برسانند

این کارشناس مسائل خاور میانه خاطر نشان کرد: اوباما معتقد است  که مردم ایرا ن اساسا یک روحیه ضد آمریکایی دارند و نهاد هایی هم در ایران وجود دارد که خواستگاه عمومی را مدیریت و هدایت می کنند و عملا گروه های ذی نفوذ غرب نمی توانند در ایران پروژه های غرب را به نتیجه های مناسبی برسانند.

امتیازدهی های جدید از سوی ایران  فضای مذاکرات را تغییر می دهد

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه تاکید کرد: اوباما می خواهد از یک طرف به جمهوری خواهان در داخل این اطمینان خاطر را بدهد که در موضع ضد ایرانی اختلافی با آنها ندارد و از طرف دیگر می خواهد به ایرانی ها بگوید که مذاکراتی که بین ایران و آمریکا در جریان است اگر توام با امتیازدهی های  جدیدی از سوی ایران نباشد نمی تواند فضا را تغییر دهد.

زارعی با بیان اینکه موضعی برای رسیدن به اهداف داخلی و خارجی مطرح شده است عنوان کرد:  اما در عین حال این نکته هم حائز اهمیت است که ایرانی ها هم اساسا امید به حل و فصل مسائل با توافق بین ایران و آمریکا ندارند و لذا به مرور از اهمیت مذاکرات بین ایران و غرب کاسته می شود و توجهات عمدتا به سمت محیط داخلی سوق پیدا می کند.

این کارشناس مسائل خاور میانه در پایان با اشاره به اینکه اقدامات آمریکایی ها و اسرائیلی ها در یک جهت حرکت می کنند، اظهار داشت: فاصله ای بین آمریکا و اسرائیل نیست کینه ای که آمریکایی ها از ایران در دل دارند مسلما بیش از کینه ای است که صهیونیست ها در دل دارند من فکر می کنم این یک سیاست آمریکایی است که با سیاست های اسرائیلی هم همخوان است.

دیدگاه کاربران

دلسوز جمعه 13 مارس 2015 - 9:03 ق.ظ

بزرگ ،بزرگ است

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

حکم پرونده سرقت آب در انار صادر شد

حکم پرونده برداشت غیر مجاز از آب شرب در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان انار صادر شد. ...

یادداشت های خصوصی