دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Monday 20 May 2024

مسئولان ارشد دولت یازدهم در حالی همچنان به انتقاد از عملکرد دولت گذشته در عرصه اشتغالزایی مشغول‌‌اند که تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد…

مسئولان ارشد دولت یازدهم در حالی همچنان به انتقاد از عملکرد دولت گذشته در عرصه اشتغالزایی مشغول‌‌اند که تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم به طور خالص بیش از ۳۳۰ هزار نفر شغل خود را از دست داده‌اند.

به گزارش  «خبرگزاری دانشجو»؛ تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از وضعیت اشتغال و بیکاری در فصل بهار سال جاری حکایت از شاغل بودن ۲۱ میلیون و ۸۶۰  هزار نفر دارد. این در حالی است که در ابتدای دولت یازدهم یعنی در فصل تابستان ۱۳۹۲ این رقم ۲۲ میلیون و ۱۹۱ هزار نفر بود.

در این گزارش قصد آن نداریم به دفاع از عملکرد دولت دهم در عرصه اشتغال بپردازیم اما مغرضانه نیست اگر بگوییم زمانی می توان انتقادی را پذیرفت که شاهد عملکرد بهتری باشیم چرا که به گواه آمار رسمی کشور، اگر ماحصل عملکرد دولت دهم حفظ تعداد جمعیت شاغل (خالص اشتغالزایی صفر) بود، دولت فعلی همان وضعیت را نیز نتوانسته ادامه دهد و در دو سال اخیر، روز به روز از تعداد شاغلان کشور کاسته شده است.

 مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم به طور خالص بیش از ۳۳۰ هزار نفر شغل خود را از دست داده‌اند و این آنجا حائز اهمیت می‌شود که مسئولان ارشد دولت یازدهم همچنان به انتقاد از عملکرد دولت گذشته در عرصه اشتغالزایی مشغول‌اند. چنانچه مسعود نیلی، مشاور اقتصادی دولت با انتقاد از عملکرد دولت احمدی‌نژاد در عرصه اقتصاد، ‌گفت: می‌بینیم ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شاغل موجود در کشور در سال ۱۳۸۴ در سال ۱۳۹۱ ثابت مانده و در واقع صفر خالص اشتغال کشور بود.

چند روز پس از سخنان نیلی، روحانی نیز در جمع اصحاب رسانه با تکرار سخنان نیلی گفت: ‌با نعماتی که در این هشت سال داشتیم می‌توانستیم بخشی از مسائل محیط زیست، معضل آب و مسائل مربوط به اشتغال را برطرف کنیم، درحالی‌که از سال ۸۴ تا ۹۲ تقریبا اشتغال خالص نزدیک به صفر بوده است.

 حمید حاجی عبدالوهاب معاون وزیر کار سابق در گفتگویی با در واکنش به اظهارات این اظهارات روحانی  اظهار داشت: مطرح کردن اشتغال خالص نوعی بازی با آمار است و آقای رئیس جمهور مانند همان کاری که آقای دکتر نیلی در گذشته در خصوص ایجاد شغل در دولتهای نهم و دهم انجام دادند و ادعا کردند که سالانه ۱۴ هزار شغل در آن دوران ایجاد شده است، به نوعی با آمار بازی کردند.

 وی در تشریح محاسبه اشتغال خالص در دولت یازدهم عنوان کرد: در اشتغال خالص، اگر آمار شاغلین از مرکز آمار بررسی شود، متوجه می شویم که آمار شاغلین تقریبا طی ده سال گذشته ثابت است و از طرف دیگر خروجی، یعنی افراد بازنشسته و بازخرید شده هم زیاد داشتیم، بنابراین با این ترفند می توان اشتغال سال های ۸۴ تا ۹۲ را صفر تلقی کرد.

 حاجی عبدالوهاب تاکید کرد: وجود اشتغال خالص صفر در آن دوران به این معنا نیست که در این دو سال هم کار ویژه ای در اشتغال انجام گرفته است و دولتمردان یازدهم عملکرد قابل قبولی را در این دوران ارائه نداده اند.

 وی خاطرنشان کرد: تقارن سی امین سال انقلاب با دولت های نهم و دهم باعث شد تا میزان خروجی های ما از بازار اشتغال در این دوران کاهش یابد، زیرا عده زیادی که در ابتدای انقلاب جذب شده بودند، هم در حوزه کشوری و هم در حوزه لشکری بازنشسته شدند که در بخش های دولتی و غیر دولتی این مسئله قابل ارائه است.

 علاوه بر گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار، آمارهای منتشر شده از سوی صندوق بین المللی پول نیز نشان می دهد بیکاری در ایران روندی صعودی دارد و انتظار می رود در سال جاری به بیش از ۱۲ درصد برسد.

 در این گزارش آمده است: نرخ بیکاری در ایران پس از رسیدن به رقم قابل توجه ۱۳٫۴۷ درصدی در سال ۲۰۱۰ روندی نزولی را طی کرد و در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به ترتیب به ۱۲٫۳ درصد و ۱۲٫۲ درصد کاهش پیدا کرد. روند نزولی نرخ بیکاری ایران که در سال های پایانی فعالیت دولت قبل شروع شده بود در سال ۲۰۱۳ نیز ادامه پیدا کرد. در این سال نرخ بیکاری در ایران به ۱۰٫۴ درصد کاهش یافت. اما بر اساس برآوردها روند نزولی نرخ بیکاری در ایران ادامه پیدا نکرد و در سال ۲۰۱۴ که نخستین سال کامل کاری برای دولت یازدهم بود مجددا نرخ بیکاری در ایران صعودی شد و به ۱۱٫۲ درصد رسید.

 

همچنین صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است نرخ بیکاری ایران در سال جاری و در دومین سال متوالی به روند صعودی خود ادامه دهد و به ۱۲٫۲۷ درصد برسد که بیشتر از سال پایانی فعالیت دولت قبل خواهد بود.

جداول مقایسه بیکاری در بهار ۹۳ و ۹۴ به شرح زیر است:

IMG12065032

IMG12064992انتهای خبر / خبرگزاری دانشجو

 

 

دیدگاه کاربران

حسین. یکشنبه 5 جولای 2015 - 9:32 ق.ظ

حالا انارما تو چرا سنگ احمدی نژاد رو به سینه میزنی

admin2 یکشنبه 5 جولای 2015 - 10:02 ق.ظ

باسلام و عرض ادب.
همانطور که در این گزارش آمده قصد آن نداریم به دفاع از عملکرد دولت دهم در عرصه اشتغال بپردازیم اما مغرضانه نیست اگر بگوییم زمانی می توان انتقادی را پذیرفت که شاهد عملکرد بهتری باشیم.

علی چهارشنبه 8 جولای 2015 - 12:36 ب.ظ

حسین من نمیدونم توچکاره ای ولی من گچکارم دردولت قبلی یک روز هم بیکار نبودم تومیدونی کاهش ۷۰درصدی ساخت وساز یعنی چی میدونی باعث بیکاری چندین نفر کارگر مثل من میشه در موردش فکر کن…

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

حکم پرونده سرقت آب در انار صادر شد

حکم پرونده برداشت غیر مجاز از آب شرب در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان انار صادر شد. ...

یادداشت های خصوصی