سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ | Tuesday 21 May 2024

مسئول دامپزشکی انار گفت: با توجه به اینکه کنترل جمعیت سگهای ولگرد سبب کاهش و پیشگیری سایر بیماری ها از جمله هاری، کیست هیداتید، کیست مغزی سنوروس، لیشمانیوز ( سالک )، توکسو پلاسموز و … نیز می گردد…

واکسیناسیون سگ های ولگرد

به گزارش انارما ، سید احسان منصوری نژاد مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان انار گفت: هاری یکی از خطرناک ترین بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان است که معمولا به دنبال گاز گرفتگی توسط حیوانات هار و یا تماس زخم، خراش های پوستی و مخاطها با بزاق آلوده، به انسان یا حیوانات منتقل می شود.
وی گفت: این بیماری در حیوانات اهلی و وحشی با علائم مختلفی نمایان می شود، معمولا در سگ و روباه بعد از یک دوره نهفتگی بصورت بی قراری، تهاجم، گاز گرفتن اشیاء، ریزش بزاق، ترس از آب، عدم تعادل هنگام راه رفتن بروز می کند و در نهایت منجر به مرگ می شود. در این صورت سگهای ولگرد و حیات وحش اطراف شهرها و آبادی ها می توانند بعنوان ناقل بیماری خطرناک و مهلک هاری، سلامتی انسان و حیوانات اهلی را بصورت جدی تهدید نمایند.
در ادامه افزود : به منظور رفع مشکلات بهداشت عمومی و تأمین سلامت شهروندان از ابتدای سال تاکنون ۱۸۵ قلاده سگ در سطح شهرستان انار و حومه مورد واکسیناسیون هاری قرار گرفته اند. از این تعداد ۵۷ قلاده توسط بخش دولتی و ۱۲۸ قلاده توسط بخش خصوصی که سگهای گله، نگهبان، خانگی و صاحب دار را شامل می شود واکسینه شدند.
دکتر منصوری نژاد در پایان گفت: با توجه به اینکه کنترل جمعیت سگهای ولگرد سبب کاهش و پیشگیری سایر بیماری ها از جمله هاری، کیست هیداتید، کیست مغزی سنوروس، لیشمانیوز ( سالک )، توکسو پلاسموز و … نیز می گردد. بنابراین مدیریت جمعیت سگهای ولگرد و حیات وحش که نزدیک شدن به اطراف شهرها و روستاها مشکلات بهداشتی متعددی را سبب می شوند از اولویت های بهداشتی محسوب می شود که باید مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد و عزم مسئولین مربوطه را در انجام اقدامات مناسب برای پیشگیری و حل این مشکلات جزم نماید.

انتهای پیام/

دیدگاه کاربران

بی طرف چهارشنبه 9 سپتامبر 2015 - 1:49 ب.ظ

انگار نه انگار که سگ نجسه ، لااقل یه دستکش دستش میکرد بعد گردن سگ رو می گرفت

مدیر چهارشنبه 9 سپتامبر 2015 - 2:15 ب.ظ

با سلام و عرض ادب
عکس اسلاید آرشیوی است

در جواب بی طرف جمعه 11 سپتامبر 2015 - 11:32 ق.ظ

چ ربطی داشت

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

حکم پرونده سرقت آب در انار صادر شد

حکم پرونده برداشت غیر مجاز از آب شرب در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان انار صادر شد. ...

یادداشت های خصوصی