یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 19 May 2024

عملیات خروج قلب راکتور اراک پایان یافته و قلب راکتور خارج و مخزن فولادی راکتور با بتن پر شد…

قلب راکتور اراک خارج شد

به گزارش انارما ، یک منبع مطلع در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس از خروج قلب (کالاندریا) راکتور اراک خبر داد.

براین اساس، عملیات خروج قلب راکتور اراک پایان یافته و قلب راکتور خارج و مخزن فولادی راکتور با بتن پر شد.

آنگونه که این منبع به فارس گفت:‌ قرار است این هفته نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش تأیید نهایی اجرای تعهدات ایران در برجام را منتشر کند و پس از آن نیز محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک اجرای برجام را اعلام خواهند کرد.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از این درباره خارج کردن قلب راکتور اراک گفته بود: مخزن فولادی رآکتور اراک با بتن پر می‌شود و نه محل قلب رآکتور آب سنگین. همچنین به علت رعایت مسائل ایمنی حتی اگر مخزن با بتن پر نشود امکان استفاده مجدد از این مخزن نیست زیرا استفاده دوباره از آن خطرات زیادی دارد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره راکتور اراک به روزنامه اعتماد گفته بود: ما تقریباً تمام کارهایی که بر عهده‌مان بر اساس برجام بود را تکمیل کرده‌ایم و کاری باقی نمانده است. البته منهای بحث اراک که بخش‌هایی از کار شروع شده و بخش باقی‌مانده هم در فاصله اندک قابل اتمام است. کار باقی‌مانده در اراک هم مستلزم چند کار باقی‌مانده کوچک است و امیدواریم که این کارهای باقی‌مانده هم به سرعت انجام شود.

وی درباره اینکه آیا قلب راکتور (کالاندریا) خارج شده عنوان کرد: اجازه دهید به همین اندازه کفایت شود که اعلام کنم ما بخشی از کار را شروع کرده‌ایم و مابقی کار هم مستلزم این است که برخی کارهای باقی‌مانده قطعی شود و پس از آن می‌توانیم تصمیم نهایی را اتخاذ کنیم.

مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز امروز در اتاق بازرگانی در جمع خبرنگاران درباره راکتور اراک گفت: یکی از تعهدات ما این است که اراک نوسازی شود و طراحی جدیدی خواهد داشت که کارهایی در ارتباط با این موضوع در حال انجام است، البته بخشی از کار را شرکت‌های داخلی که توانایی انجام کار را دارند انجام خواهند داد.

براساس این گزارش، سند بازطراحی راکتور اراک اواخر آبان ماه سال جاری به امضای وزرای خارجه ایران، ۱+۵ و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رسید.

به گزارش فارس، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ۲۸ آذر ماه درباره زمان خارج کردن قلب راکتور آب سنگین اراک گفته بود که به زودی یک تفاهمنامه یا موافقتنامه پایه‌ای به امضای ایران و طرف‌های مقابل می‌رسد و پس از آن، مقدمات خروج مخزن یا قلب رآکتور اراک را آغاز خواهیم کرد.

آنگونه که کمالوندی نیز عنوان کرده است: در پروژه مدرن سازی اراک، کار اصلی با ایران است و قرار نیست هیچ کشوری کار اصلی را برای ایران انجام دهد. اما در دو حوزه طرف مقابل به ایران کمک می‌کند که یکی از این حوزه‌ها بازنگری است. این به آن معنا است که وقتی طراحی ایران تمام شد این طراحی باید مورد بازنگری قرار بگیرد. این اتفاق قاعده کارهای اتمی است و حتی اگر طرف اجرا کننده هم بخواهد شخصا این پروسه را طی کند باید دو گروه وجود داشته باشد. گروهی که کار طراحی را انجام می‌دهد و گروه دیگری که بازنگری یا بازبینی این طراحی را به سرانجام می‌رساند.

وی ادامه داد: از بین کشورهای مقابل هم برخی در تامین تجهیزات اعلام آمادگی کردند و برخی هم در بازنگری. به عنوان مثال در بخش تامین تجهیزات چهار کشور اعلام آمادگی کردند که چین و سه کشور اروپایی را شامل می‌شد. در مورد بازنگری آمریکایی‌ها هم علاوه بر دیگر کشورهای طرف توافق اعلام آمادگی کردند. بنابراین همکاری با آمریکا در پروژه مدرن سازی اراک تنها در حوزه بازنگری است و نه در حوزه‌های تامین تجهیزات و یا ساخت.

کمالوندی همچنین درباره زمان انجام مدرن سازی راکتور اراک نیز گفت: طراحی به زمانی حدود یک سال و نیم تا دو سال نیاز دارد. پس از آن وارد مرحله تامین تجهیزات، نصب تجهیزات، مرحله پیش راه‌اندازی، راه‌اندازی و تست را پیش رو داریم. برآورد ما بین چهار تا شش سال است. ایران در حال حاضر تلاش می‌کند که پروژه را پنج ساله به پایان برساند و احتمال رسیدن به سال ششم اندک است.

انتهای پیام/

 

دیدگاه کاربران

ایران سه‌شنبه 12 ژانویه 2016 - 12:30 ق.ظ

عجب!!!!!!

نام و نام خانوادگی سه‌شنبه 12 ژانویه 2016 - 8:00 ق.ظ

قلب رآکتور که هیچی!لوزالمعده
شش.کلیه.روده بزرگ.روده کوچک
و… همشو در بیارن فقط تحریمها
برداشته بشه

نام و نام خانوادگی سه‌شنبه 12 ژانویه 2016 - 10:35 ق.ظ

چشمتون روشن در سالگرد شهید احمدی روشن قلب آب سنگین تخریب شد ای شهید راهت را … با سیمان بست خدایا ظهور امام زمان برسان

حامی سه‌شنبه 12 ژانویه 2016 - 10:54 ق.ظ

اگه ملت ذینفع باشن ،خوبه

نام و نام خانوادگی سه‌شنبه 12 ژانویه 2016 - 11:23 ق.ظ

لعنت به این تدبیر………..

شهروند سه‌شنبه 12 ژانویه 2016 - 12:25 ب.ظ

قلب رآکتور.خجالت نکشیدن جلوفرزندو خانواده است.سخت است دخترت چیزی بخواد درمغازه بهش بگی بابا بریم آخربازار برگشتن برات می خرم.ی جورایی گولش بزنی ولی آتش گرفتی خودت.گف وکارای شمامال ژاپنی ها واروپایی ه وآمریکاییهاست که بچه هنوزدنیانیامده بیمه تکمیلی هم هست چه بسابه موارددیگه

نام و نام خانوادگی سه‌شنبه 12 ژانویه 2016 - 1:55 ب.ظ

روابط عمومی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: سازمان مطابق برنامه و مفاد نامه مقام معظم رهبری، اقدامات توافق شده را باید تا روز اجرا به اتمام برساند، در این رابطه برخی کارهای مقدماتی آغاز شده ولی هیچ اقدامی در خصوص خارج کردن قلب راکتور اراک تکمیل نشده است.

]چرادروغ به خورد مردم میدهید
به گزارش«انتخاب»، روابط عمومی سازمان انرژی اتمی در واکنش به خبر برخی رسانه ها در مورد تاسیسات اراک ضمن تکذیب این اخبار اعلام کرد: سازمان مطابق برنامه و مفاد نامه مقام معظم رهبری، اقدامات توافق شده را باید تا روز اجرا به اتمام برساند، در این رابطه برخی کارهای مقدماتی آغاز شده ولی هیچ اقدامی در خصوص خارج کردن قلب راکتور اراک تکمیل نشده است.

براساس این گزارش، عصر امروز برخی از رسانه ها از پایان عملیات خروج قلب راکتور اراک خبر داده بودند

نام و نام خانوادگی سه‌شنبه 12 ژانویه 2016 - 2:41 ب.ظ

چرا خبر دروغ میزنید?یکی تو اخبار گفت تا قرار دادش بسته
نشه ما دست به هیچی نمیزنیم

نام و نام خانوادگی سه‌شنبه 12 ژانویه 2016 - 4:53 ب.ظ

عزت کشورمون لگد مال شد با این برجام بی فرجام آقایون بعد شما از خجالت مقابل فرزند میگی؟!!! همین بچه ها وقتی بزرگ شدن از ما گلایه میکنن که چرا سرمایه های زندگیمون رو به خاطر شکم دادید رفت!!!!

نام و نام خانوادگی سه‌شنبه 12 ژانویه 2016 - 7:04 ب.ظ

این خبر دروغه.سردبیر چرا خبر کذب میزارین?

نام و نام خانوادگی سه‌شنبه 12 ژانویه 2016 - 8:39 ب.ظ

این همه زحمت کشیدیم وشهید دادیم به این راحتی ازدست دادیم وای برما که خون شهیدان را پای مال کردیم

یاسر سه‌شنبه 12 ژانویه 2016 - 11:48 ب.ظ

سخت تر اینه که جلو زن و بچه ت شرمنده باشی و قلب رآکتورت هم دربیاد….
خیلی راحت گول خوردی برادر
البته امیدوارم با اجرای برجام کمی بر این آلام مرحمی برسه
ان شاءالله

نام و نام خانوادگی چهارشنبه 13 ژانویه 2016 - 6:36 ق.ظ

باپرشدن قلب راکتور قلب شهدای هسته ای شهدای دفاع مقدس وخانوده های شهدابابتن غم وناامیدی پرشد سرافرازی کشورازدست رفت ابهت پرچم کشور درجهان پایین امد خدا خودش رحم کنه

نام و نام خانوادگی چهارشنبه 13 ژانویه 2016 - 6:34 ب.ظ

اونهایی پایمال کردند که می خواستند جهان را مدیریت کنند.

شهروند جمعه 15 ژانویه 2016 - 5:44 ب.ظ

معلومه شما صدات ازجای گرمی درمیاد.برادر یا خواهرگرامی چاره ای نداریم وبایدنون را به نرخ روزبخوریم.کره شمالی مسئولین ومردمش علف می خورندوموضوعی راکه به نفع کشورشون هست به سرانجام می رسانندنه مملکت ماکه بدبختیهاش مال مردمه ومسئولین ورده بالابالاهاروزبه روزوضعشون بهترمیشه وفقط درصحبتهاشون وکیل ووصی مردم میشن ومردم راجلومی اندازنند.

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

حکم پرونده سرقت آب در انار صادر شد

حکم پرونده برداشت غیر مجاز از آب شرب در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان انار صادر شد. ...

یادداشت های خصوصی