یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 19 May 2024

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: افراد ساده‌لوح اخیراً حرف‌هایی را می‌زنند، شاید هم خائن هستند ولی ما قضاوت نمی‌کنیم…

پناهیان

به گزارش انارما  به نقل از صبح توس، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه مشهد مقدس که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری اظهار داشت: اخیرا رهبری دوگانه نادان و خائن را مطرح فرمودند که در مسائل دینی ما پر سابقه است.

 

وی افزود: برخی اشتباهات از سر نادانی و نا آگاهی است و برخی از اشتباهات از سر خیانت است که در روایات هم جایگاه برجسته‌ای دارد.

 

 

حجت‌الاسلام پناهیان خاطر نشان کرد: پیامبر اسلام هم با تعابیر مختلفی به این موضوع پرداخته‌اند، پیامبر فرمودند دو جریان کمر من را شکستند و من برای امتم از چیزی نمی‌ترسم جز این دو گروه که می‌توانند موجب نابودی امت من شوند، گروه اول منافق یا فاسق علیم السان است، یعنی کسی که خیانت می‌کند و می‌داند چطور با زبان حرف اشتباه خود را به کُرسی بنشاند و دوم نادان‌ها، یعنی کسانی که مؤمن هستند و زود فریب می‌خورند. دانای خائن و نادان ساده لوح که فریب می‌خورد.

 

 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امیر المومنین(ع) هم در احادیث خود از افرادی با عناوین منافق علیم‌السان و فاسق علیلم‌السان و عالم خائن و در مقابلش جاهل متعبد نام می‌برند.

 

وی با تأکید بر اینکه پیامبر و امیرمومنین فرمودند امت اسلامی همیشه از این‌ها ضربه می‌خورد، گفت: چرا این دو گروه می‌توانند کمر پیامبر وامیر المومنین را بشکنند؟ چون کسی که عالم است خیانتش را توجیح می‌کند و مردم را فریب می‌دهد و از طرف دیگر کسی که جاهل است و ظاهر خوبی دارند با ظاهرش مردم فریب می‌خورند.

 

وی افزود: افشای جاهل متسمک را به سادگی صورت نمی‌گیرد.

 

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: امام باقر(ع) می‌فرمایند بپرهیزید از جهال متعبد و فجار عالم، اینها فتنه هر فتنه گری هستند، فریب‌دهنده هر فریب‌خوری هستند.

 

وی تأکید کرد: خائنی که اهل استفاده از زبان خودش است و می‌تواند حرف غلط خود را جا بیاندازد، می‌تواند با حرف غلط خودش همه را فریب بدهد، یا کسی که ظاهر دین‌داری دارد وقتی کار غلطی انجام می‌دهند از سر نفهمی، همه می‌گویند این‌ها که آدم بدی نیستند ولی طبق فرموده امام باقر(ع) این‌ها فریب‌دهنده هر فریب دهنده‌ای هستند.

 

وی گفت: ما باید در مقابل این دوگانه چه کنیم؟ باید آمادگی داشته باشیم آدم‌های به ظاهر خوب و منافق علیم السان ما را فریب ندهد، اگر این آمادگی را ایجاد کنیم می‌توانیم از این مرحله هم عبور کنیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: اولین‌بار در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران یکی از این دوگانه‌ها توسط امام(ره) با معرفی مصداق استفاده شد، در ارتباط با نفاق و ساده‌لوح جاهل نمی‌توانید به سادگی مصداق مشخص کنید و کار بسیار دشواری است و باید کلیات گفته شود تا مردم متوجه مصداق‌ها بشوند و فرد منافق به خودی خود منزوی شود اما امام (ره) این کار را کردند و یک روزه دستور دادند عکس‌های او را از همه نهادهای کشور پایین آوردند.

 

 

وی گفت: آن عالم ساده لوح منتظری بود، انسان‌های ساده پل قرار می‌گیرند برای عبور منافقین، انسان‌های ساده گاهی در تاریخ اسلام قتل عام شدند مثل خوارج،  امیرالمومنین(ع) فرمودند خوارج نه منافق بودند نه کافر بودند و نه دنیا طلب بودند و اتفاقاً زاهد و مبارز هم بودند ولی اشتباه کردند، خوارج با امیرالمومنین(ع) درگیر شدند تا معاویه پیروز میدان شوند.

 

 

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه اخیراً مطرح شد که جهان آینده جهان موشک نخواهد بود، گفت: برخی از سر نادانی این حرف‌ها را زدند و کشورهای مستکبر فردای آن روز نامه‌ای درباره برنامه موشکی ایران به سازمان ملل نوشتند، ما نمی‌خواهیم فرض را به خیانت بگذریم، سادگی است.

 

وی ادامه داد: امام(ره) درباره منتظری فرمود شما ساده هستید و اگر روی کار بیایید حکومت را دست منافقین و لیبرال‌ها می‌دهید، خود منتظری بهره‌ای نخواهد برد و دشمنان فقط با استفاده از وی به اهداف خود می‌رسیدند.

 

 

وی با اشاره به اینکه وقتی خوارج کشته می‌شدند معاویه خوشحال بود که هم حضرت علی (ع) ضعیف می‌شود و هم دشمنانی که بعداً نیاز بود با آن‌ها درگیر شود از بین رفتند، گفت: افراد ساده لوح بر اساس درک ساده‌ای که از مسائل دارند حرفهای به ظاهر درست می‌زنند ولی حرفهایی که در فضای قدرت‌های جهانی حرفهای بسیار مهلکی است.

 

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: منتظری مصاحبه‌ای کرد که امام به خاطر آن گفت من به خاطر این حرفها آرزوی مرگ می‌کنم، که حتی در زمان رحلت امام(ره) مردم منتظری را عامل رحلت امام(ره) می‌دانستند.

 

 

وی خاطر نشان کرد: از جوانان می‌خواهم حرف‌هایی که منتظری زد و امام(ره) گفت شما ساده هستید و آرزوی مرگ می‌کنم را باز نشر کنند تا همه ببینند چطور حرف به ظاهر درست یک آدم ساده لوح باعث ضربه به نظام و آرزوی مرگ امام(ره) می‌شود.

 

 

وی تصریح کرد: انسان ساده را نمی‌توان فهماند و متوجه کرد، افراد ساده‌لوح به عرصه سیاست نیایند، امام درباره نفاق هم حرف‌هایی زدند و یک جریان سازمان مجاهدین خلق را به عنوان منافق معرفی کردند.

 

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: در ادبیات سیاسی ایران خائنین که اهل ترور بودند منافق نامیده شدند.

 

 

وی با بیان اینکه افراد ساده‌لوح اخیراً حرف‌هایی را می‌زنند، شاید هم خائن هستند ولی ما قضاوت نمی‌کنیم، گفت: یکی از حرفهای یکی از شخصیت‌های برجسته سیاسی کشور این بود که گفت ما عزتمان به موشکمان نیست.

 

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: آیا عزت به موشک هست یا نه؟ در کتاب امالی، شیخ صدوق می‌فرمایند رسول خدا فرمودند کسی که ترک کند جهاد را خداوند ذلتی در جان او قرار می‌دهد و انسان پستی می‌شود و خداوند آن جامعه و آن فرد را دچار فقر خواهد کرد و دینش نابود می‌شود، خداوند به امت من عزت می‌دهد به سم اسب‌های رزمنده و نوک نیزه‌ها که امروز شنی‌های تانک‌ها  و موشک‌ها است.

 

 

وی تصریح کرده: برخی می‌خواهند به پیامبر درس بدهند، پیامبر می‌فرماید خداوند عزت می‌دهد به امت من به توان نظامی‌اش، به ابزار نظامی‌اش، به نوک‌های نیزه‌هایش، در روایت آخر الزمان هم هست که یاران امام با موشک‌هایشان دشمن را به رعب می‌اندازند.

 

وی خاطر نشان کرد: پیامبر(ص) فرمود عزت امت من به موشک است، حال هرکس هرچه می خواهد بگوید.

 

 

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: برخی از سر سادگی می‌گویند جهان آینده جهان موشک نیست، اما داریم به سمت ظهور پیش می‌رویم، امام زمان(عج) برای جنگ با کفار می‌آیند، پس جهان آینده یک جنگ جهانی علیه ظلم خواهد بود.

 

 

 

وی با بیان اینکه ظلم با منطق کنار نمی‌رود، گفت: ابوموسی اشعری ساده لوحی بود که به اسلام ضربه زد، امیر المومنین(ع) نامه‌ای به ابوموسی اشعری نوشتند و فرموند تجربه و عقل را زیر پا نگذار، که خیلی نکته ظریفی است.

 

 

وی تأکید کرد: حضرت علی(ع) به ابوموسی نفرمودند ایمان به خدا و ولایت داشته باش، نفرمودند بصیرت سیاسی عمیق داشته باشد بلکه فرمودند فقط تجربه، زیرا کسی که بصیر نباشد هم تجربه برایش کافی است، تو که دیدی دشمن قبلاً به عهد خود وفا نکرده و بدقولی کرده است دیگر نباید به آن اعتماد کنی.

 

 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند ابوموسی! کسی که تجربه را زیر پا بگذارد «شَقی» است، مواظب باش گول نماینده معاویه را نخوری. اگر کسی عقل و تجربه را زیر پا بگذار «شَقی» است.

 

 

وی خاطر نشان کرد: باید ببینیم در مذاکرات مسئولین ما درست اعتماد کرده اند یا نه، نمی خواهیم دوستان مذاکره کننده را به ابوموسی تشبیه کنیم ولی انسان در مذاکره باید عقل و تجربه را در نظر بگیرد.

 

 

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: در روایات هست که مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود و از تجربه استفاده می‌کند، اولین‌بار که به آمریکایی‌ها اعتماد کردیم زمان مصدق بود که مصدق به آمریکا اعتماد کرد و ضربه خورد، بار دوم آزاد سازی گروگان‌های آمریکایی بود که ما آنها را آزاد کردیم ولی آمریکا به تعهدات خودش عمل نکرد.

 

وی ادامه داد: پس اصل موضوع دوگانه نادان و خائن در روایات ما هست، منتهی در روایات هم هست که خائنین یا اهل علم هستند یا اهل لسان که باید اینها را کشف کرد و پیدا کرد.

 

 

وی با اشاره به اینکه در انقلاب ساده‌اندیشان را حضرت امام(ره) معرفی فرمودند. گفت: می‌دانید که سابقه مبارزاتی منتظری از همه بیشتر بود و فرد ساده‌لوح اگر در موقعیتی قرار بگیرد آن موقعیت را خراب می‌کند، این تاریخ انقلاب ما است که در خاطرات انقلابیون گذشته ثبت شده است که درکتاب خاطرات سید احمد خمینی و آقای ری شهری وحود دارد.

 

 

حجت‌الاسلام پناهیان تأکید کرد: امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند فتنه‌های آخرالزمان ریشه‌هایش از خانه‌های افراد اهل علمی است که فتنه می‌کنند.

 

 

وی تأکید کرد: امیرالمومنین(ع) می‌فرمودند پای رکاب من منافق هست ولی معرفی نمی‌کردند چون نمی‌توان به سادگی آن‌ها را معرفی کرد، یکی از این منافقین اشعث بوده است که همیشه از فرماندهان اصلی امیرالمومنین(ع) بود، اشعث دخترش امام حسن(ع) را به شهادت رساند، پسرش امام حسین(ع) را به شهادت رسا          ند و خودش هم ابن ملجم را تحریک کرد تا امیرالمومنین(ع) را به شهادت برساند.

 

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: آنقدر اشعث بی‌آبرو بود که حتی خوارج به حضرت اعتراض می‌کردند که او را بیرون کن ولی امام علی(ع) نمی‌توانست و حتی احترام وی را نگه می‌داشت.

 

 

وی با اشاره به سخنرانی اشعث درباره جنگ با معاویه اظهار داشت: یک سخنرانی اشعث باعث شد حضرت علی (ع) مذاکره با معاویه را قبول کند، اشعث شب آخر در شام گفت اگر کسی قرار باشد جنگ‌آور باشه من از همه جنگ‌آور ترم، اگر کسی از دنیا گذشته باشد من از همه دنیا گذشته‌تر هستم، ولی من به فکر مردم کوفه هستم، مردم دارند قتل عام می‌شوند، مردم ما دیگه مرد ندارند کشتار بس است دیگر.

 

وی افزود: جاسوسان معاویه این سخنان را به معاویه گفتند و فردا قرآن‌ها را سرنیزه کردند، وقتی امیرالمومنین(ع) داشت برای نابودی معاویه می‌رفت اشعث گفت اول خوارج را نابود کنیم زیرا زن و بچه ما در امنیت نیستند.

 

وی در پایان گفت: هر فتنه‌ای در پای رکاب امیرالمومنین(ع) رخ داد از اشعث بود.

 

 

انتهای پیام/

دیدگاه کاربران

نام و نام خانوادگي شنبه 2 آوریل 2016 - 10:59 ق.ظ

امام خمینی (ره) دراوج سالهای جنگ تحمیلی زمانیکه صدام عفلقی به نمایندگی از غرب وشرق واعراب به کشور ماحمله کرده بود وبخش عظیمی ازخاک کشور ما درچنگال او بود دردیداری با معلمان چنین فرمود:
امیدوارم بشریت بجایی برسد که مسلسلهارا تبدیل به قلم نماید آنقدری که بشر از مسلسلها خسارت دیده از چیز دیگری ندیده

نام و نام خانوادگي شنبه 2 آوریل 2016 - 11:06 ب.ظ

پیامبرفرمودعزت امت من به موشک است.آقای پناهیان آن زمان موشک کجابود!خوب تشبیه می کنیدنیزه راباموشک!دست برداریدبگذاریدبادنیامذاکره کنیم .ابرازوجودکنیم.داخل خانه وپشت درب بسته نشستن فایده ای ندارد.تشکر

نام و نام خانوادگي یکشنبه 3 آوریل 2016 - 8:39 ب.ظ

خیلی ساده لوحی است که فکر کنیم با دست خالی با ما مذاکره کنند.دستمان که خالی باشدتووی سرمان میزنند نیازی به مذاکره ندارند.اگر در بحث هسته ای هم دست پرمان نبود همین امتیاز جزیی را هم بهمون نمیدادند.مثل همان کاری که در دولت خاتمی کردند.پلمپ کل تاسیسات هسته ای

نام و نام خانوادگي یکشنبه 3 آوریل 2016 - 9:25 ب.ظ

خاک بر ید همه ساده لوح ها،به فکر ایمان و عزت و اقتدار ملت باشید که نه به ذلت دارم به اسم مذاکره

م - ا یکشنبه 3 آوریل 2016 - 10:32 ب.ظ

آقای شماره ۲ چرا حرفهای آقای پناهیان را تفسیر به رآی می کنی؟ مذاکره ای که با تهدید و گردن کلفتی آمریکا همرا باشد جز ذلت و خواری دستاوردی ندارد ، اگر حرفهای آقای پناهیان را درست بخوانی متوجه بدعهدی آمریکا در دوره های قبل میشوی ، از گذشته هم که بگذریم حالا هم ۱+۵ به تعهدات خود عمل نمیکند و دغدغه ای جز حمایت از یهودیان نژادپرست اسرائیلی ندارد

نام و نام خانوادگي دوشنبه 4 آوریل 2016 - 1:27 ب.ظ

هرچه باشندازاعراب جیره خور اطراف مابهترند.شک نکن

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

حکم پرونده سرقت آب در انار صادر شد

حکم پرونده برداشت غیر مجاز از آب شرب در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان انار صادر شد. ...

یادداشت های خصوصی