یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 19 May 2024

گرجی مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی گفت: دو سه سال قبل مشاهده کردیم که پسیل پسته نسبت به سم آمیتراز مقاومت نشان داده و امروز نسبت به سم موونتو و فردا هم نسبت به هر سم جدیدی مقاومت این آفت مشاهده خواهد گردید…

محمد گرجی در حضور جمعی از کشاورزان گفت سم دوای درد باغ های کشاورزی شما نیست،بجای تمرکز بر ((سمپاشی)) بر ((کنترل آفت پسیل)) متمرکز شوند و از تلفیق روشهای مبارزه با آفت استفاده نمایند.

به گزارش ” انارما” در مورخه ۲۰ تیرماه  محمد گرجی مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی در جلسه ای که تعدادی از باغداران و کشاورزان اناری  حضور داشتند در خصوص مبارزه با آفات و کنترل آن خاطر نشان کرد: در مبارزه تلفیقی، روش شیمیایی آخرین روش است و نه اولین روش کنترل آفت؛ که قبلا از واژه ((کنترل)) برای افات استفاده می شد و امروزه واژه ((مدیریت)) آفات را بکار می برند.ما باید با حشرات به نوعی کنار بیاییم و درصدی از خسارت را تحمل نماییم تا سود بیشتری ببریم و از نابودی محیط زیست و مقاومت آفات جلوگیری شود و محصول خود را نیز با قیمت بالاتری بفروشیم(همانند باغات پسته ارگانیک) نه اینکه بخواهیم نسل حشرات را از بین ببریم که این کار محال است اتفاق بیفتد.

گرجی در ادامه گفت : حشرات میلیونها سال است که در کره زمین زندگی کرده اند و به انواع شرایط سخت سازگاری یافته اند و با هیچ سمی نمی توان این حشرات را بطور کلی نابود کرد و از بین برد، سمپاشی های بی رویه و بویژه با سموم قوی نظیر سم افوریا وضعیت را پیچیده تر می نماید و حشرات نسبت به انواع سموم مقاومت نشان خواهند داد.

مسئولی حفظ نباتات جهاد کشاورزی عنوان کرد : دو سه سال قبل مشاهده کردیم که پسیل پسته نسبت به سم آمیتراز مقاومت نشان داد و امروز نسبت به سم موونتو و فردا هم نسبت به هر سم جدیدی مقاومت این آفت مشاهده خواهد گردید و این چرخه تا همیشه ادامه دارد و سم موونتو هم قرار نیست برای همیشه روی پسیل موثر باشد.

گرجی یادآور شد که آفت همواره بر سم پیروز است و این ساختار وجودی حشرات است که دستگاه خلقت برای بقای نسل این حشرات تدبیرهایی اندیشیده که همواره افراد مقاومی از آفت هستند که سم روی آنها موثر نخواهد بود و پس از اینکه این جمعیت مقاوم، تکثیر و گسترش می یابند مشاهده می کنیم سم روی آفت موثر نیست.

این کارشناس همچنان در خصوص مبارزه غیر شیمیایی با آفت پسیل اظهار داشت که در مبارزه غیر شیمیایی شما نمی توانید پس از سمپاشی های بی رویه و از بین بردن حشرات مفید باغ، به یکباره تعدادی حشره مفید را از جای دیگری وارد باغ نموده و کنترل موثری هم داشته باشید.حشرات مفید باید با شرایط آب و هوایی داخل باغ سازگاری پیدا کنند و متاسفانه حشرات مفید بومی و سازگار با محیط در اثر سمپاشی با سموم قوی از بین می روند و حشرات وارداتی نمی توانند یکباره جایگزین سم شوند.

گرجی گفت : برای یک مبارزه غیر شیمیایی موثر حتما باید باغ شما تحت نظارت یک کارشناس فنی و به مدت چندین سال قرار گیرد و از سموم قوی هم استفاده نکنید.

مهندس گرجی با اشاره به بررسی های انجام شده در سال جاری راجع به سموم مصرفی در شهرستان انار گفتند از ۴۵ کشاورز که بنده تحقیق کردم عده ای سم آمیتراز، اندوسولفان، افوریا، موونتو و … مصرف نموده اند.بعضی از کشاورزان طی دوسال گذشته از ابتدای سال از سم افوریا که از دو سم قوی تشکیل شده است استفاده نموده اند که گرچه روی سن موثر بوده است اما با مشاهدات بنده روی پسیل تاثیری نداشته و حتی می تواند روی این آفت  تاثیر منفی هم داشته باشد و پسیل را نسبت به سایر سموم مقاوم نماید.

وی گفت در این تحقیق مشخص شد بعضی از کشاورزان سم خطرناکی مثل افوریا را که حتی باعث مصدوم شدن بعضی از کارگران و ایجاد تاول روی دست و صورت آنها گردیده و دو بار بطور متوالی مصرف نموده اند، بعضی افراد سم موونتو را دو یا سه بار مصرف نموده و بعضی ها هم سم موونتو را با سم افوریا مخلوط کرده واستفاده نموده اند در نتیجه کشاورزان نباید انتظار داشته باشند که اوضاع بر وفق مراد آنها پیش برود.

گرجی مسئول حفظ نباتات جهادکشاورزی با انتقاد از کشاورزانی که خودسرانه هر نوع سمی را با هر نوع دزی استفاده می نمایند گفت کشاورزان با بی اعتنایی به توصیه های کارشناسان و اعلام عدم نیاز به کارشناس کشاورزی خودشان هر سمی را خریداری و مصرف می کنند.اگر جواب نداد دز سم را بالا می برند.اگر باز هم جواب نگرفتند دو یا چند نوع سم را با هم مخلوط کرده و مصرف می کنند و پس از اینکه همه کارها را خراب کردند و آفات نسبت به سموم مقاوم کردند به سراغ مهندسین کشاورزی می آیند و جهاد کشاورزی و موسسه تحقیقات را مقصر می دانند و آنها را متهم به کم کاری می نمایند و می گویند حالا چکار کنیم؟.در صورتی که کشاورزان پیشرو شهرستان که با مهندسین کشاورزی در ارتباط هستند و از ایشان مشاوره می گیرند کمترین میزان سمپاشی را در سالهای اخیر داشته اند و در سالهای ۹۱ و ۹۲ که بعضی از کشاورزان به گفته خودشان بیش از ۱۵ تا ۲۰ بار سمپاشی داشتند باغات تحت نظارت مهندسین کشاورزی حداکثر ۳ بار بیشتر سمپاشی نداشتند.

وی با اشاره به یکی از باغداران حاضر در جلسه که چندین سال است با مهندسین کشاورزی در ارتباط بوده و توصیه های علمی را انجام می دهند از ایشان راجع به تعداد سمپاشی در سال جاری سوال نمودند که باغدار مذکور اظهار داشت که فقط ۱ نوبت سمپاشی و ۱ نوبت هم محلول پاشی صابون را انجام داده است و اکنون هم آفت پسیل در باغ وجود ندارد.

گرجی همچنین خطاب به نماینده شرکت بایر آلمان اظهار داشتند که بنده بعنوان حامی کشاورزان اعلام می کنم سم موونتو امسال در شهرستان انار تاثیر خوبی نداشته و بیشتر کشاورزان از این موضوع ناراضی هستند و از ۴۵ کشاورز مورد سوال فقط دو نفر از این سم رضایت نسبی داشته اند و باید فکری برای این سم بردارید.

در پایان تعدادی از کشاورزان حاضر در جلسه با مراجعه به آقای مهندس گرجی  بطورشفاهی درخواست خود را مبنی بر نظارت مهندسین ناظر کشاورزی بر چند موتور پمپ منطقه عنوان کردند که پیشنهاد شد درخواست کتبی با امضاء تمام مالکین موتور پمپهای مذکور به مدیریت جهاد کشاورزی انار تحویل داده شود تا در این زمینه تصمیم گیری و برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

مطلبمرتبط:

نکاتی در ارتباط با سم موونتو از زبان کارشناسان نماینده شرکت بایر آلمان در انار

 

انتهای پیام/

دیدگاه کاربران

حسن جون دوشنبه 18 جولای 2016 - 12:41 ب.ظ

سلام.آقای مهندس گرجی ،حرفهای شما درست ولی باید قبول کنید که اطلاع رسانی جهاد کشاورزی به موقع و گسترده نبوده .مهندسین ومسئولین جهاد کشاورزی در این گونه موارد باید کار جهادی بکنند تا کشاورزان دچار این اشتباهات نشوند.که جبران آن سخت یا غیر ممکن است. یادم هست قدیم ادراه کشاورزی برای مبارزه با کرم سرشاخه خوار خانه به خانه می رفتند و کسانی که هیزم خشک نگهداری می کردند یا می سوزاندند یا اینکه گازوئیل روی آن می پاشیدند .

و اما کشاورزان عزیز ؛درست است علم تجربی خوب است ولی در بعضی از موارد نمی شود تجربه کرد تا مورد درست را پیدا کنید چون ممکن است آن چیزی را که شما می خواهید تجربه کنید خسارت جبران ناپذیری بر شما و دیگر کشاورزان وارد کند . خدا می داند این سموم خطرناک چه مضراتی برای سلامتی کشاورزان و اهالی منطقه دارد . حالا سعی کنیم یه سال محصول را با سموم خطرناک نجات بدهیم اما سلامتی نباشد و مجبور بشویم کل سرمایه را هزینه دارو و درمان بکنیم چه فایده ای دارد. به نظر این حقیر اگر کسی سموم خطرناک را در منطقه استفاده کند شرعا ضامن سلامتی اهالی منطقه، کارگر ، فرزند و حتی خودش می باشد.

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

حکم پرونده سرقت آب در انار صادر شد

حکم پرونده برداشت غیر مجاز از آب شرب در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان انار صادر شد. ...

یادداشت های خصوصی