جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 10 May 2024

اعتراف نماینده حامی دولت به اخراج دانشمندان هسته‌ای؛

به گزارش انارما،یکی از موضوعاتی که در ماه اخیر به تیتر اول رسانه های داخلی تبدیل شده است، اخبار مبنی بر اخراج دانشمندان هسته ای از سازمان انرژی اتمی در دولت یازدهم است، اخباری که سبب شد “علی اکبر صالحی” نسبت به آن واکنش نشان داده و از سازمان متبوعش حمایت کند.

[1]

ماه گذشته علیرضا زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با فارس درباره اخراج دانشمندان هسته ای گفت: “ظاهر ماجرا این است که یک انتقام‌جویی است اما باطن قضیه شک ندارم که با یکی ‌دو واسطه به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه برمی‌گردد؛ ممکن است ادله‌ مصداقی برای این بیانم نداشته باشم اما نمی شود شیمون پرز چیزی را درخواست کند و آن هم در کشور ما اتفاق بیفتد و ما هم بگوییم این موارد ساده اتفاق افتاده است؛ این خیلی سخت است.

الان اتفاقی که افتاده این است که کسانی که در این صحنه موثر بوده و نقش اصلی را داشتند و خیلی صریح بگویم کسانی که 3.5 درصد، 20 درصد را گرفتند و ویروس استاکس‌نت را کشف کرده و آن را ناکارآمد کردند، هم عذرشان را خواستند، هم مسئولیتشان را گرفتند و هم محافظان آنها را برداشته و ماشین‌هایشان را گرفتند و همینطور آنها را در جامعه‌ای فرستادند تا در معرض خطر قرار بگیرند. اگر کسی روضه باز بخواند مشخص می‌شود که یک فاجعه در حال اتفاق افتادن است.”[2]

بعد از اظهار نظرهای مختلف نمایندگان و مسؤولان در هشدار به اخراج دانشمندان هسته ای و سکوت دولت در این باره، آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان قانون اساسی هفته گذشته در اعتراضی در خطبه های نماز جمعه گفت: “متاسفانه از سازمان انرژی اتمی یاران احمدی‌روشن را بیرون می‌کنند. خبرهای موثق رسیده است، نکنید این کارها را. اینها باید تاج سر باشند، نباید بیکار باشند”.

اگرچه بعد از جمع بندی های نهایی، مشخص شد که اخراج دانشمدان و مدیران هسته ای در سطح خیلی وسیع نبوده است و به تعداد محدودی از این افراد بر می گردد[3]، اما بعد از اظهار نظر آیت الله جنتی، پایگاه خبری اصلاح طلب پیام نو در گفتگو با یک یک مقام مسؤول در سازمان انرژی اتمی گفت: این مسائل تنها در مورد شش نفر در معاونت بازرگانی سازمان انرژی اتمی مطرح شده که زمانی شهید احمدی روشن نیز در آنجا مشغول به کار بوده است.

به گفته وی سه نفر از این افراد همچنان در سازمان انرژی اتمی مشغول به کارند ولی یکی دو نفر از آنها به جوسازی علیه سازمان می پردازند. این مقام مسئول سازمان انرژی اتمی به نقل از صالحی گفته: “دانشمند هسته ای تعریف خاص خود را دارد”.

این مقام با اشاره به جلسه کمیسیون اصل نود با حضور علی اکبر صالحی در رابطه با موضوع اخراج دانشمندان هسته ای گفت: “ما یقین داریم کسانی که با اتکا به پروردگار حرکت می کنند، خدا هم با آنها خواهد بود. اینها یک سری جو سازی ها است که سازمان انرژی اتمی به خاطر مصالح نظام ترجیح داده است تا خیلی از مسایل را بیان نکند. اما برخی از دوستان به دلیل مقاصد دیگری چیزهایی می گویند که منطبق با واقعیت نیست. ان شا الله این مسایل هم در همان مراجع مخصوص خودش مثل کمیسیون اصل نود بررسی و نتیجه آن مشخص می شود”[4]

بعد از اظهارنظر مقام اگاه در سازمان انرژی اتمی، عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت وگو با جمهوریت درباره این مساله گفت[5]: ” در امور هسته ای جمهوری اسلامی ایران، برخی اقداماتی انجام دادند و فعالیت هایی را به صورت جدی جلو بردند که کار هسته ای کشور به سامان رسید و این بخش را به مرحله ای از پیشرفت رساند که اکنون می بینیم؛ یک عده هم بودند که هیچ باری را متحمل نشدند؛ مگر اینکه برای سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران وبال بودند و مثلا اطلاعات سازمان انرژی اتمی ما را به بیرون، از جمله برخی نمایندگان مجلس درز می دادند.

وی توضیح داد: برخی اطلاعات، عمومی است و همه آحاد ملت می توانند به آن دسترسی داشته باشند؛ برخی اطلاعاتی در اختیار افراد خاص و از جمله نمایندگان مجلس قرار می گیرد ولی دسته ای از اطلاعات هم هست که حتی نباید در اختیار نمایندگان مجلس هم قرار گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مدعی شد: اگر کار هسته ای حساسیت دارد و بناست به صورت محرمانه و بسته انجام شود، نباید اطلاعات آن توسط برخی افراد به بیرون درز کند. من تعدادی از این افرادی را که درباره اخراج و جابجایی شان، جنجال به راه افتاده، می شناسم و با جزئیات دقیق میدانم کسانی بودند که با مجامع، افراد و گروه های سیاسی جلساتی داشتند و اطلاعات مربوط به فعالیت های هسته ای کشور را در اختیار آنها قرار می دادند.

وی افزود: از جمله همان دو سه نفری که سازمان انرژی اتمی مجبور بود آنها را بردارد یا جابجا کند تا انتشار اطلاعات توسط آنها انجام نشود، کسانی بودند که با یک تعداد از آقایان نماینده ها هم در ارتباط بودند.

حیدرپور با بیان اینکه این افراد دانشمندان هسته ای نیستند، توضیح داد: اینها دانشمند نبودند، مدیر بودند و کار مدیران هم اداری، پرسنلی و لجستیکی است و اگر دکتر صالحی نگرانی داشته و اینها را جابجا یا برکنار کرده، دغدغه اطلاعات و آن چیزی را که امنیت ملی و حیثیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران نامیده میشود، داشته و توسط این افراد به بیرون درز می کرده است.

وی بیان کرد: من مطمئنم اقدامی که انجام گرفته، بر اساس درز اطلاعات و اخبار توسط کسانی بوده که در داخل سازمان جابجا شدند.

حیدرپور افزود: نمایندگانی که از این افراد پشتیبانی می کنند، توجه داشته باشند که فقط خودشان نبودند که از اینها اطلاعات و اخبار می گرفتند؛ زیرا اگر برای فردی لو دادن اطلاعات و اخبار عادت شود، فقط به یک گروه خاص به نام نمایندگان مجلس اکتفا نخواهد کرد و به دیگران هم می دهد.

مشرق امیدوار است که نماینده محترم مجلس بار معنایی اظهارات فوق را درک کرده و بر اساس اسناد و شواهد، اشخاص اخراج شده را به درز اطلاعات و افشای اطلاعات محرمانه متهم کرده باشد که بر اساس قانون این افراد حق شکایت در محاکم قضایی را خواهند داشت.

اما آنچه در این بین مهم است، اخراج طیف خاصی از مدیران و دانشمندان هسته ای از سازمان انرژی اتمی است که در سال های گذشته در کنار دانشمندان شهید، از اورانیوم 3.5 درصد، به اورانیوم غنی شده 20 درصد رسیدند و مسؤولان باید نسبت به اخراج این افراد پاسخگو باشند.

منبع:مشرق

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی