پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 16 May 2024

لازم بذکر است که تب مالت به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌گردد. باکتری بروسلا که ایجاد کننده بیماری…

  به گزارش انارما، شبکه بهداشت و درمان شهرستان انار طی اطلاعیه ای عنوان کرد با توجه به اینکه در روز های اخیر چندتن از همشهریان به بیماری تب مالت مبتلا شده اند از همشهریان در خواست میشود که در مصرف لبنیات محلی نکات بهداشتی را رعایت بفرمایند و علی الخصوص از مصرف پنیر محلی اجتناب کنند.

تب مالت از گاو ، خوک ، گوسفند  یا بز آلوده به انسان انتقال می‌یابد اما از انسان به انسان خیر. تب مالت روی اعضای خون‌ساز بدن مانند  استخوان،گروه های لنفاوی، کبد و طحال تاثیر می‌گذارد. تب مالت در دو نوع حاد و مزمن دیده می‌شود.دوره نهفتگی  این بیماری می‌تواند ۵ تا ۶۰ روز باشد (چندین ماه نیز دیده شده‌است). تب مالت در مردان ۲۰ تا ۶۰ ساله شایع‌تر است.

مصرف شیر، محصولات لبنی (کره، پنیر) و یا محصولات گوشتی حیوانات آلوده موجب سرایت بیماری به انسان می‌شود. کم خونی وخیم یا مشکلات معده  و سابقهٔ جراحی  آن به دلیل کاهش اسید معده امکان بروز بیماری را بالا می‌برد. اسید معده تا حدودی احتمال ابتلا را کاهش می‌دهد. به طور کلی این بیماری در میان افرادی که با حیوانات زیاد در تماس هستند (کشاورزان، دامداران، قصابان، دامپزشکان) و افرادی که به مناطق آلوده سفر می‌کنند شایع‌تر است.

تشخیص قطعی تب مالت با آزمایش خون  انجام می‌گیرد و با درمان کامل معمولاً در ۳ تا ۴هفته بهبودی دیده می‌شود. اطرافیان و اعضای خانواده شخص بیمار که ممکن است از همان غذای آلوده مصرف کرده باشند باید معاینه شده و آزمایش بدهند.

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

حکم پرونده سرقت آب در انار صادر شد

حکم پرونده برداشت غیر مجاز از آب شرب در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان انار صادر شد. ...

یادداشت های خصوصی