چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 15 May 2024

در قسمت اول بررسی آسیب های عزاداری در شهرستان انار  به برخی نکات و معضلاتی که گاها در  عزاداری ها  در شهر انارمشاهده میشود اشاره کردیم. دراین قسمت نیز بخش دوم این آسیب ها را بررسی میکنیم و در ابتدا یادآور میشویم که هدف از تهیه این مقاله  تنها شفاف سازی و چاره جویی برای […]

آسیب شناسی عزاداری

در قسمت اول بررسی آسیب های عزاداری در شهرستان انار  به برخی نکات و معضلاتی که گاها در  عزاداری ها  در شهر انارمشاهده میشود اشاره کردیم.

دراین قسمت نیز بخش دوم این آسیب ها را بررسی میکنیم و در ابتدا یادآور میشویم که هدف از تهیه این مقاله  تنها شفاف سازی و چاره جویی برای برخی آسیب هایی است که اکثرا بصورت سهوی و بدون قصد در دستگاه امام حسین(ع)به کار گرفته میشود وگرنه شهرستان انار  زبان زد بهترین عزاداری در سطح کشور هست و این نکته را لازم است یادآور شویم که ترک عزاداری ها راس تمام انحرافات و خواسته های دشمن است.

آسیب پنجم:عدم همکاری هیئات مذهبی برای عزاداری یکپارچه در محرم

شاید یک امری که خیلی از مردم سال هاست که انتظار آن را میکشند اینست که هیئات مذهبی شهرستان انار در ایام محرم حتی الامکان یک یا دوروز بصورت یکپارچه در امامزاده محمدصالح(ع) بنام هیئت عزاداری شهرستان انار عزاداری کنند اما متاسفانه این امر هیچگاه به طور کامل در انار اجرا نشده است البته دفعات اندکی در سال های اخیر این اتفاق رخ داده است اما هیچگاه مورد استقبال میانداران هیئات مختلف انار قرار نگرفته و متاسفانه پیش آمده که وقتی نوحه خوان یکی از هیئات شروع به خواندن میکند برخی مردم عزاداری را ترک میکنند.

براستی چرا باید اینچنین طرز تفکراتی در دستگاه امام حسین(ع) حاکم باشد مگر غیر اینست که همه تنها یک هدف داریم و آن هم عزاداری در سوگ اباعبدلله (ع)است پس چرا هیئات عزاداری به محله و گروه خاصی باید منحصر شود .چه تفاوتی بین عزاداران و مداحان  هیئات از محله های مختلف وجود دارد که هیچگاه در زیر یک پرچم نباید قرار بگیرند.

آیا بهتر نیست یک روز از محرم را همه به دور از تعصبات محله ای و هیئتی   در زیر یک بیرق که آن هم بیرق سیدالشهدا (ع) است عزاداری کنیم.(لازم بذکر است که این اتفاق هرساله با پخش زنده تلویزیونی اربعین حسینی در انار رخ میدهد که نیاز است در ایام محرم نیز تکرار شود)

آسیب ششم:عزاداری تنها در دهه اول محرم

یکی دیگر از مسائلی که همیشه در هیئات انار  وجود دارد اینست که تنها در دهه اول محرم برای سینه زنی و زنجیرزنی به امامزاده می آیند و روز یازدهم که شد دیگر در امامزاده انار خبری نیست .البته این مسائل در جلسات شبانه عزاداری در حسینیه ها نیز وجود دارد و بعد از دهه اول محرم مردم دیگر تمایلی برای حضور در حسینیه ندارند .

نیاز است که عزاداری ها به گونه ای باشد که با یک برنامه ریزی هیئات مذهبی حتی الامکان دهه دوم و یا عصر های پنجشنبه ایام محرم را برای عزاداری به امامزاده بیایند و در  طرفی دیگر در حسینیه ها نیز جلسات هفتگی عزاداری برپا باشد.

آسیب هفتم:طولانی کردن عزاداری ها تا دیر وقت

 مسئله ای که بیشتر در حسینیه ها وجود دارد اینست که در اغلب هیئات عزاداری ها تا دیروقت ادامه پیدا میکند و متاسفانه برخی اوقات صدای بلندگو های هیئت برای همسایگان مزاحمت ایجاد میکند.

اگر خدای نکرده یک جوان بخاطر عزاداری تا دیروقت نماز صبحش که یک امر واجب است قضا شود در پیشگاه خداوند چه کسی پاسخگو است.

چه مشکلی دارد که عزاداری ها از بعد از نماز مغرب و عشا آغاز و در ساعات میانه شب به پایان رسد.

در پایان یک نکته مهم:(منبرها فراموش نشوند)

در پایان لازم است یادآور شویم که عزاداری ها در حسینیه ها نباید تنها به سینه زنی و شور خلاصه شود چرا که سخنرانی های  طلاب تاثیر بسزایی در رفتار اجتماعی،فرهنگی و مذهبی جوانان و دیگر اقشار جامعه دارد.

متاسفانه تفکر غلطی که در برخی عزاداری ها دیده میشود اینست که جوانان را تنها به عزاداری و سینه زنی سوق میدهند این در حالی است که این منبرها بودند که مردمی انقلابی ساختند تا در سال۵۷ انقلاب اسلامی ایرانرا شکل دهند.

پس لازم است که جوانان هیئتی  دوعنصر اصلی (شور و شعور حسینی) را در عزاداری ها مکمل هم بدانند و به این نکته واقف باشند که شور حسینی که در آن شعور حسینی نباشد ارزشی ندارد.

 

دیدگاه کاربران

amir پنج‌شنبه 30 اکتبر 2014 - 5:51 ق.ظ

واقعا احسنت به شما
من از گیلان هستم.مطلب خوبی بود
با تلخیص مطلب شمارو برای سایتم استفاده کردم
حلالمون کن

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

حکم پرونده سرقت آب در انار صادر شد

حکم پرونده برداشت غیر مجاز از آب شرب در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان انار صادر شد. ...

یادداشت های خصوصی