پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 16 May 2024

این بیماری به سه شکل عصبی، تنفسی و گوارشی در پرندگان حساس دیده می‌شود و راه‌های انتقال این بیماری ورود پرنده آلوده به گله سالم، پرندگان ناقل…

توصیه های دکتر منصوری - Copy

به گزارش انارما، سیداحسان منصوری‌نژاد  اظهار داشت: بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی است و اهمیت این بیماری به دلیل انتشار سریع و مرگ و میر بالای طیور آلوده تأثیرات مخربی بر صنعت طیور دارد.

وی با بیان اینکه بیماری معمولا در ماکیان و در موارد کمتری در بوقلمون بروز می‌کند، بیان داشت: این بیماری همواره به عنوان مهم‌ترین عامل تهدیدکننده طیور صنعتی و سنتی مطرح بوده و در مدت زمان کوتاهی می‌تواند خسارت زیادی به طیور صنعتی و روستایی وارد سازد.

منصوری‌نژاد افزود: پرندگان وحشی منبع آلودگی و انتشار ویروس هستند، ترشحات حاوی ویروس که از پرندگان مبتلا دفع می‌شوند موجب آلوده شدن غذا، آب، کفش و لباس کارگران و وسایل و تجهیزات مرغداری شده و در صورتی که پرنده حساس در معرض هر یک از منابع فوق قرار گیرد، بیماری به آنها منتقل می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان انار عنوان کرد: این بیماری به سه شکل عصبی، تنفسی و گوارشی در پرندگان حساس دیده می‌شود و راه‌های انتقال این بیماری ورود پرنده آلوده به گله سالم، پرندگان ناقل، مواد اولیه آلوده، انسان، باد، ضایعات کشتارگاهی و فضولات، امعا و احشاء پرندگان آلوده است.

وی گفت: راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل شامل تهیه جوجه یک‌روزه از منابع مطمئن و معتبر و با مجوز دامپزشکی، جلوگیری از ورود پرندگان آلوده و همچنین عدم نگهداری پرندگان بومی و زینتی در محوطه و اطراف مرغداری، دفن بهداشتی تلفات دوره پرورش، خروج سریع و کامل کود مرغداری به شیوه بهداشتی و واکسیناسیون است.

منصوری‌نژاد ادامه داد: یکی از مهم‌ترین و موثرترین راه‌های پیشگیری و مبارزه با شیوع بیماری نیوکاسل، استفاده از واکسن اختصاصی است و برای این بیماری درمان خاصی وجود ندارد.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف توسط افراد دوره‌گرد و دست‌فروش که به عرضه طیور زنده در سطح شهرستان اقدام می‌کنند با واحد نظارت شبکه دامپزشکی ۳۴۳۸۶۶۹۵ و ۳۴۳۸۲۸۳۰ تماس گیرند.

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

حکم پرونده سرقت آب در انار صادر شد

حکم پرونده برداشت غیر مجاز از آب شرب در یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان انار صادر شد. ...

یادداشت های خصوصی