دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Monday 13 May 2024

انارما به مناسبت نهم اردیبهشت ماه ، روز “شورا ها ” گفت و گویی را با برادران موفق میرزاخانی که هردو عضو شورای قربان آباد هستند انجام داده است…

انارما به مناسبت نهم اردیبهشت ماه ، روز “شورا ها ” گفت و گویی را با برادران موفق میرزاخانی که هردو عضو شورای قربان آباد هستند انجام داده است.

علی میرزاخانی متولد سال ۱۳۵۸ و حسن میرزاخانی ۱۳۶۶ هر دو دارای مدرک کارشناسی علوم پرستاری می باشند که این دو برادر هم اکنون در مرکز اورژانس ۱۱۵شهرستان انار شاغل هستند.

از نیمه دوم شهریور ماه سال  ۹۲ این دوبرادر به همراه سعید پیل پا رای مردم روستا عضو شورای قربان آباد شده اند.

گفت و گوی انارما با علی و حسن میرزاخانی را در ادامه بخوانید:

لطفا از اقدامات عمرانی انجام شده در روستا در مدت عضویت شما در شورا بگویید؟

علی میرزاخانی: در طول این دوسال و هفت ماه،  راه اندازی فروشگاه کود و سم ،راه اندازی پست بانک ،تجهیز مرکز بهداشت روستا ،راه اندازی و نصب دکل اینترنت بی تی اس ،آسفالت و جدول گذاری که با مشارکت دهیاری و طرح هادی روستایی انجام شده بخشی از فعالیت های عمرانی و خدماتی در روستای قربان آباد بوده است.

IMG_6865ورودی روستای قربان آباد

جمعیت روستای قربان آباد چقدر است؟

حس میرزاخانی: جمعیت روستا حدود ۱۴۰نفر هست و میانگین سنی در این روستابین ۶۰تا۶۵سال است . تقدیم دوشهید در دوران دفاع مقدس به نسبت جمعیت روستا از افتخارات این روستا به شمار میرود.

کشاورزی و دامداری اولین فعالیت اقتصادی مردم این روستا و بعضا در بین زنان روستا فعالیت قالی بافی نیز وجود دارد. البته ظرفیت و پتاسنیل لازم برای افزایش میزان سکونت در این روستا وجود دارد اما به دلیل اینکه اراضی که در ورودی روستا وجود دارند وقف هستند قدری روند ساخت و ساز مسکن جدید را با مشکل رو به رو کرده است.

همچنین لازم بذکر است فرهیختگان بسیاری از جمله حسین عسکری رئیس فعلی بانک های صادرات استان هرمزگان ،مهدی عسکری رئیس اداره بیمه تامین اجتماعی شهرستان انار ،حسن زمانی رئیس مرکز اورژانس۱۱۵شهرستان انار  ،حسین مهرابی شاعر و فرهیخته ادبی و همچنین ناصر رئیسی قهرمان مسابقات جهانی کاراته در بلژیک در این روستا زندگی میکردند که اکنون از مفاخر روستای قربان آباد به شمار می آیند.

تعامل و همکاری شورای قربان آباد با سایر شوراها چگونه است؟

علی میرزاخانی: خوشبختانه در این سال ها تعامل و همکاری بسیار خوب و مثمر ثمری بین شورای قربان آباد با سایر شوراها ،مخصوصا اعضای شورای علی آباد وجود داشته است و حتی بین روستاهای علی آباد و قربان آباد دهیار مشترک آقای آخوندی هستند و این تعامل و همکاری در حالی است که در سال های گذشته بعضا اختلافاتی بین مسئولین این دو شورا وجود داشته است.

نمونه ای از تعامل و همکاری مسئولین شوراهای این دو روستا در بحث تعویض لوله های آب آشامیدنی روستا های قربان آباد و علی آباد بوده است.

تامین بودجه طرح های عمرانی روستا چگونه است؟

علی میرزاخانی:  بودجه اصلی از محل اعتبارات آلایندگی از طرف فرمانداری انار تامین میشود . اما مشکلی که در این زمینه داریم پایین بودن میزان خودیاری از طرف مردم این روستا هست.البته ناگفته نماند که اعتباراتی از طرف یکی از خیرین برای تجهیز مرکز بهداشت این روستا پرداخت شده است اما نسبت به روستا های اطراف قدری میزان خودیاری پایین است.

IMG_6841

برنامه اصلی شما جهت رسیدگی به روستا در مدت باقیمانده این دوره از شورا چیست؟

حسن میرزاخانی: در تلاشیم که در مدت باقیمانده روستای قربان آباد را بعنوان نمادی از روستای خشتی با توجه به بالا بودن تعداد خانه های خشتی روستا به میراث فرهنگی در سطح استان و یا حتی کشور معرفی کنیم  که البته برخی از آثار تاریخی روستا نیازمند ترمیم می باشد که این امر مستلزم تخصیص بودجه است.

و سخن پایانی؟

علی میرزاخانی:شورای قربان آباد در تلاش است با پاسخ دادن به مطالبات مردم روستا ،ضمن بالا بردن سن امید به زندگی در این روستا از تخلیه و مهاجرت از این روستا به شهر نیز با افزایش امکانات جلوگیری کند.

همچنین در این مصاحبه علی میرزاخانی که خود سابقه دعوت شدن به تمرینات تیم ملی دانشجویان کشور در سال ۷۹را در کارنامه دارد در مورد مشکلات ورزش روستایی با بیان اینکه باید از ورزش های بومی و محلی بیشتر حمایت شود اظهار داشت: تیم فوتبال شهید رئیسی که تا چندین سال پیش قهرمانی لیگ فوتبال انار را کسب کرده بود دیگر نام و نشانی از آن باقی نمانده است.

بخشی از آثار تاریخی روستای قربان آباد در ذیل آمده است:

IMG_6850

مدرسه معروف به “سپاه دانش ” یکی از اولین مدارس در شهرستان انار که از شهر انار و روستاهای اطراف در گذشته برای تحصیل به اینجا می رفتند.

IMG_6855

گرمابه در کنار مسجد قدیمی روستا

IMG_6856

قسمت های باقیمانده از گرمایه قدیمی روستای قربان آباد

IMG_6842

آب انبار روستای قربان آباد

 

IMG_6862

عمارت بالاخانه در روستای قربان آباد

IMG_6864

مراتع کشاورزی زیر کشت پسته روستای قربان آباد

دیدگاه کاربران

محمد علی پنج‌شنبه 28 آوریل 2016 - 1:44 ق.ظ

جالب بود. موفق باشید

ناشناس پنج‌شنبه 28 آوریل 2016 - 10:10 ق.ظ

همگی خسته نباشن

آبان پنج‌شنبه 28 آوریل 2016 - 2:31 ب.ظ

برادران میرزاخانی خسته نباشید.انشا… روستامون ب قطب گردشگری روستاهای,انار تبدیل خواهد,شد

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی