شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 4 May 2024

بشربن حارث ابن عبدالرحمن ابن عطاابن هلال ،معروف به بشرحافی از برجسته ترین زهاد و عرفای قرن سوم هجری…

به گزارش انارما،بشربن حارث ابن عبدالرحمن ابن عطاابن هلال ،معروف به بشرحافی از برجسته ترین زهاد و عرفای قرن سوم هجری که تولدش سال 150ه.ق میباشد.
او که مورد عنایت خاص امام هفتم(ع)واقع شد،به احترام امام تا پایان عمر پابرهنه بود و بدین جهت او راحافی نام نهادند.
بشرحافی محضر امام موسی بن جعفر(ع)،امام رضا(ع)،امام جواد(ع) و امام هادی (ع)را درک نموده است. اوبعنوان یکی از  اولیای الهی به مقام و مرتبه ای رسید که شیعیان به وجود او تبرک می جستند و سرانجام در مسیر زیارت مرقد امام هشتم(ع)،روز چهارشنبه دهم محرم الحرام  در روز عاشورای حسینی ، در سال 227ه.ق در این دیار دار فانی را وداع کرد.سلام خداوند بر روح پاکش باد.
حاج شیخ علی فلسفی در کتاب مزارات حهان ،جلد297،صفحه 29 معتقد است ،بشرحافی به روستایی آمده که از آن به بعد ،به آن روستا بشرآباد گفته اند.
 مولف کتاب زیارتگاه های رفسنجان می نویسد:((در زمانیکه امام زاده محمد صالح در انار شهید میشود ،بشر حافی در آنجا بوده و با ایشان معاصر بوده است و بعد از آن ،هر وقت و بی وقت بر محل مزار  امام زاده محد صالح می رفته و در آنجا متوسل به آن زیارت گاه میشده است.))
 در کتاب جغرافیای اسامی دهات کشور، اداره کل آمار و ثبت احوال  چاپ دوم اسفند سال 1329 ،چاپخانه مجلس صفحه421 آمده است:((در قریه بشر آباد بقعه ای است که از گچ و آجر ساخته شده است که تاریخ بنای مزبور را به800 سال قبل نسبت میدهند))
 در جوار زیارتگاه بشرحافی مقبره آیت الله شیخ مهدی بحر العلوم کرمانی(قدس سره) نماینده مردم کرمان در مجلس شورای ملی در زمان مشروطه قرار دارد.ایشان در راه برگشت از تهران بسوی کرمان،در روز چهارشنبه برابر با بیستم  شعبان سال1333هجری قمری در این منطقه به رحمت ایزدی میپیوندند.
 انارما:زیارت گاه بشرحافی صدها سال است که ملجا و پناهگاهی برای دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت میباشد.بقعه مبارکه آن حضرت در شهر انار از احترام خاصی بین مردم ولایت مدار شهرانار و شهرهای مختلف کشور برخوردار میباشد.از قدیم الایام شب های چهارشنبه به احترام امام هفتم موسی بن جعفر(ع)مومنین از اطراف و اکناف به زیارتگاه منسوب به این یار با وفای امام هفتم(ع)میشتابند. به رسم قدیم در شهر انار،عصر عاشورا دسته هیئات عزاداری به یاد روز عاشورای سال 227ه.ق که این عالم زاهد از دنیا رفت ،در محل زیارتگاه ایشان حضور میابند.
آدرس زیارتگاه بشرحافی:انتهای خیابان شهدا،میدان امام علی(ع)،کیلومتر یک جاده انار_امینشهر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
18
19
20 (2)
20
21

مطالب مرتبط

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی