یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 28 April 2024

اخیراً بخش‌هایی از نامه مذکور طی تازه‌ترین دسته‌گلی که امانتداران کلام امام(ره)در حوزه نشر آثار ایشان به آب دادند، با نقطه چین جایگزین شده است!

به گزارش انارما،اسناد و مکتوبات تاریخی از جمله وسایلی هستند که کار بررسی و پژوهش در قلمرو تاریخ را ممکن می‌کنند. چه بسیار حقایق و اتفاقات مهم تاریخی که به‌سبب نبود امکان تحقیق، دچار فراموشی شده و چه بسیار تجارب گرانبهای گذشتگان که در این رهگذر، نابود شده‌اند تا ما از عوامل آن بی‌خبر بمانیم.

یادگارامام

موسسه‌ای برای پیشگیری از تحریف

حضرت امام خمینی(ره) در شهریورماه ۱۳۶۷ ضمن پاسخ به نامه فرزند خود حاج سید احمد خمینی(ره)، با پیشنهاد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) موافقت کردند.

این مؤسسه طی شش سال پس از تأسیس با هدایت و نظارت فرزند بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران  اداره شد و پس از رحلت ایشان در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۳ تحت نظارت مستقیم سیدحسن خمینی به فعالیت پرداخته است.

اکنون «محمد علی انصاری» که سالهاست سرپرستی این مؤسسه را بر عهده گرفته است، طی سال‌های اخیر و در موارد متعدد، همواره مورد انتقاد و اعتراض شدید دلسوزان انقلاب اسلامی بوده است.

آخرین دسته‌گلی که به آب داده شد

در تاریخ سی‌اُم بهمن‌ماه ۱۳۶۶، وزیر وقت کشور (علی اکبر محتشمی‌پور) نامه‌ای به امام خمینی (ره) نوشت و با اشاره به گروه موسوم به «نهضت آزادی»، از ایشان در خصوص صلاحیت آنان جهت شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی کسب تکلیف کرد.

امام خمینی(ره) نیز صریحاً فرمودند: «نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانون‌گذاری یا قضائی را ندارند‌.»

در همان وقت، انتشار متن نامه و تصویر دستخط امام در ماهنامه پاسدار اسلام در دی ماه ۱۳۶۸، موجب شد تا «نهضت آزادی» با اعلام تردید در اصالت این نامه، علناً آن را جعلی و دروغین بخواند و با وقاحت اعلام کند که این نامه، ساخته و پرداخته نزدیکان امام(ره) است!

منظور آنها از «نزدیکان امام» مرحوم حاج سيداحمد خميني(ره) بود. ایشان نیز در نامه‌اي خطاب به آيت‌الله پسنديده عموي خود، با اشاره به درخواست وي براي آزادي يكي از اعضای گروه «نهضت آزادی»، ضمن تأكيد بر صحت دستخط امام(ره)، از آيت‌الله پسنديده مي‌خواهد اين موضوع را تأييد كند که متن كامل در دسترس عموم بوده ‌و‌ بارها کامل در رسانه‌ها منتشر شده است.

همچنین متن این نامه به نقل از مجموعه آثار یادگار امام (ره)، جلد اول ص ۶۳۲ بارها در مقالات، یادداشت‌ها، اخبار مطبوعات، پایان‌نامه‌های دانشگاهی و رساله‌های تحقیقاتی مورد اشاره قرار گرفته است.

در چنین شرایطی، اخیراً بخش‌هایی از نامه مذکور طی تازه‌ترین دسته‌گلی که امانتداران کلام امام(ره)در حوزه نشر آثار ایشان به آب دادند، با نقطه چین جایگزین شده است!

به عنوان مثال، دو مورد از مطالب حذف شده اینگونه است:

 «مقصودم از دین، دین امام است نه دین مخالفان امام که یزید و معاویه هم داشتند اما دینِ مقابل دینِ امام حسین علیه السلام. تقاضایم این است که شما در مقابل آنان بایستید و از آرمان‌های امام دفاع کنید و از تمامی مصدقی‌ها که امام آنان را مسلمان نمی‌دانست، تبری جویید و دل امام را شاد فرمایید».

«بار دیگر از شما تقاضامندم که اگر این نامه یعنی نامه امام به آقای محتشمی خط امام است که هست، مرقوم فرمایید و کسانی که به‌دروغ چنین نسبتی را به من داده‌اند، خائن بدانید».

انتقادات شدید امروز از وقوع یک حقیقت تلخ سرچشمه گرفته است و این انتقادات نتیجه تحریف نامه یادگار امام(ره) در یک کتاب است.

صلاحیت موسسه و واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی

پس از وقوع این حوادث تلخ بود که عموم دلسوزان انقلاب، وارد معرکه شدند و اقدام به واکنش در برابر این هجوم بی‌رحمانه به میراث خمینی کبیر(ره) کردند.

حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری نماینده مردم گرگان و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار اسناد جدیدی از تحریف برخی دیدگاه‌های امام راحل در خصوص نهضت آزادی گفت:

ما منتظر هستیم تا توضیحات موسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام (ره) را بشنویم تا ببینیم چگونه این اتفاق روی داده است.اگر این موسسه پاسخ قانع‌کننده‌ای در این باره نداشته باشد در اولین جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس این موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز گفت: باید این موضوع به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد که آیا روند فعلی انتشار آثار حضرت امام حفظ شود و یا انتشار اسناد مربوط به حضرت امام برعهده مؤسسه‌ای بی‌طرف قرار بگیرد.

 همچنین حجت‌الاسلام محمود رجبی قائم مقام موسسه امام خمینی (ره) و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در خصوص تحریف سخنان حاج سید احمد خمینی از سوی موسسه نشر آثار امام (ره) اظهار داشت: اگر انتقال سخنان حاج احمدآقا به صورت گزینشی و برخلاف آنچه که مقصود وی بوده، صورت گرفته باشد بدون شک جفا در حق شخص ایشان و به دلیل انتسابش به امام جفا در حق حضرت امام محسوب می‌شود. از طرفی دیگر چون شخصیت امام شخصیت انقلاب است، تحریف سخنان یادگار ایشان، نوعی جفا در حق انقلاب هم است.

کلامی کوتاه با حافظان آثار امام

کسانی که اکنون خود را امانتدار آثار به‌جا مانده از امام خمینی(ره) می‌دانند، اگر به اصل و مبنای انقلاب اسلامی آگاهی دارند، باید آگاه باشند که موسسه‌ تنظیم و موسسه‌ای، در جایگاه حراست ازمیراث همه بشریت قرار گرفته است.

اگر به این واقعیت آگاه باشیم که بیداری اسلامی، مبارزات فلسطینیان علیه اشغالگری صهیونیست‌ها و سایر تحرکات آزادی‌خواهانه مستضعفان دنیا پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران، در نتیجه اثرگذاری سخنان امام‌خمینی(ره) (و انقلاب اسلامی مردم به رهبری ایشان) حادث شده است، آنگاه مشخص می‌شود که موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، در جایگاه محافظت از میراث همه ملل مظلوم دنیا قرار دارد.

تحریف، پنهان‌کاری، سکوت‌های غیرقابل توجیه(مانند سکوت در برابر اهانت به تصویر امام خمینی(ره) در آذرماه سال88 از سوی اصحاب فتنه) و دیگر رفتارهای عجیب، تنها در دایره نگاه‌های سیاسی قابل توجیه است.

البته عمق فاجعه آنجا مشخص می‌شود که نگاه‌ سیاسی حاکم بر این موسسه، همواره به‌نفع گروهی معدود بوده است؛ گروهی که امام راحل(ره) هرگز با آنان سازش نکرده و با روشنگری‌های خود، عمق خیانت‌های آنان را تبیین کرده‌اند.

البته همین افراد، در دورانی خاص همچون دوره اصلاحات، کوشیدند تا خود را در فضای سیاسی کشور مطرح کنند اما هرگز مورد اقبال عمومی قرار نگرفتند. اکنون نیز مشخص نیست که دلیل رفتار موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، در حال تلاش برای تطهیر آنهاست.

حال مسئولان موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) پاسخ دهند که:

1- اصولاً تحریف سخن دیگران، امری اسلامی و پسندیده است؟

2- مسئولان موسسه مذکور، روشنگری‌های رسانه ملی در سال88 را که همراه با استناد به فیلم‌های سخنرانی امام‎خمینی(ره) بود و خیانت سران فتنه88 را برای مردم آشکار کرد، نوعی «تحریف» و برداشت شخصی و سیاسی خواندند! اما اکنون چگونه می‌توانند رفتار خود را توجیه کنند؟

3- تحریف سخنان بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، آن هم به نفع کسانی که در سخنان ایشان، همواره مورد نکوهش قرار گرفته‌اند، راهی برای دفاع از آنها نیست؟ به‌راستی آیا کسانی که چنین خطای بزرگی از آنها سرزده است، آیا صلاحیت امانتداری انقلاب را دارا هستند؟

4- روند کنونی موسسه تنطیم و نشر آثار امام خمینی(ره) تا کجا ادامه خواهد یافت؟ آیا مردم انقلابی ما حق ندارند که نگران اتفاقات پیش‌آمده در این موسسه باشند؟ آیا حق ندارند نگران میراث خمینی کبیر(ره) باشند؟

منبع:فرهنگ

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی