یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 5 May 2024

خانه‌ حاج‌ آقا علی نمادی از معماری دوره‌ قاجار است و مزین‌بودن به گچبری‌های زیبا و کتیبه‌های رنگارنگ ازجمله امتیاز‌های آن است

به گزارش انارما،خانه‌ حاج‌ آقا علی نمادی از معماری دوره‌ قاجار است و مزین‌بودن به گچبری‌های زیبا و کتیبه‌های رنگارنگ ازجمله امتیاز‌های آن است

خانه خشتی

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دقیانوس:خانه حاج‌آقا علی که از سال ۱۱۳۶هجری خورشیدی تا به حال بعنوان بزرگ‌ترین و زیباترین خانه‌های خشتی جهان لقب گرفته در روستای قاسم‌آباد حاجی در ۶‌کیلومتری شهرستان رفسنجان قرار دارد.

این عمارت که توسط حاج آقا علی معروف به زعیم الله رفسنجانی (یکی از بزرگترین تاجران ایرانی آن دوره) ساخته شده، ۷‌هزار مترمربع زیربنا دارد و در مرکز آن کلاه‌فرنگی قرار گرفته که نور فضای حوضخانه را تأمین می‌کند. وسط حوضخانه حوض مستطیل شکلی قرار دارد که در گذشته با حوض‌های حیاط‌‌های جانبی در ارتباط بوده است.

در مرکز ضلع جنوبی ایوانی بلند قرار دارد که در ۲طرف آن با حفظ تقارن ۲راهرو دسترسی ایجاد شده است. تالارهای پاییزی و زمستانی در ضلع‌های غربی و شمالی بنا قرار گرفته‌اند و نسبت به تالار شاه‌نشین و حوضخانه کمی ساده‌تر به‌ نظر می‌رسند.

mohavate

 

افزون بر این، خانه‌ حاج‌ آقا علی نمادی از معماری دوره‌ قاجار است و مزین‌بودن به گچبری‌های زیبا و کتیبه‌های رنگارنگ ازجمله امتیاز‌های آن است

با وجود این، در خانه حاج‌آقا علی که از سال ۱۱۳۶هجری خورشیدی تا به حال یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین خانه‌های خشتی جهان لقب گرفته تمام این عنصر‌ها را می‌توان یکجا دید؛ خانه‌ای باصفا که در روستای قاسم‌آباد حاجی در ۶‌کیلومتری شهرستان رفسنجان قرار دارد.

این عمارت که توسط حاج آقا علی معروف به زعیم الله رفسنجانی (یکی از بزرگترین تاجران ایرانی آن دوره) ساخته شده، ۷‌هزار مترمربع زیربنا دارد و در مرکز آن کلاه‌فرنگی قرار گرفته که نور فضای حوضخانه را تأمین می‌کند. وسط حوضخانه حوض مستطیل شکلی قرار دارد که در گذشته با حوض‌های حیاط‌‌های جانبی در ارتباط بوده است.

sardar hajaghali

خانه دارای هشتاد و شش اتاق (هفت دری، پنج دری، سه دری و پستو) بوده که در چهار بخش اصلی ساختمان حوضخانه، شاه نشین، پاییزی و زمستانی احداث شده اند. یک آشپزخانه بزرگ و انبار بزرگ وظیفه تامین نیازهای این مجموعه را بر عهده داشته است. چهار حیاط، راهروهای سرپوشیده و روباز و سه هشتی نیز ارتباط قسمت‌های مختلف این خانه بوده اند.

در مرکز ضلع جنوبی ایوانی بلند قرار دارد که در ۲طرف آن با حفظ تقارن ۲راهرو دسترسی ایجاد شده است. تالارهای پاییزی و زمستانی در ضلع‌های غربی و شمالی بنا قرار گرفته‌اند و نسبت به تالار شاه‌نشین و حوضخانه کمی ساده‌تر به‌نظر می‌رسند.

تالار حوضخانه وسیع‌ترین فضای سرپوشیده خانه است. سقف آن در ارتفاع طبقه دوم با گنبدی عظیم پوشانده شده و در زمینه مستطیل کادر بندی شده و در مرکز آن کلاه فرنگی قرار گرفته است.

hajaghali

در وسط حوضخانه حوض مستطیل شکلی قرار دارد که در گذشته با حوض‌های حیات‌های جانبی در ارتباط بوده است و آب آن از طریق قنات تأمین می شده است. حوضخانه در دو طبقه ساخته شده که در طبقه بالای آن تعدادی اتاق و دو تالار در ضلع شمالی و جنوبی قرار گرفته است. نمای داخلی حوضخانه با با اندود گچ و گچ بری‌های برجسته با طرح‌های اسلیمی تزیین شده است.
تالار شاه نشین یا بهاره هم در مرکز ضلع جنوبی ایوانی نسبتاً بلند قرار دارد که در طرفین آن با حفظ تقارن دو راهرو دسترسی ایجاد شده است. تالارهای پاییزی و زمستانی در اضلاع غربی و شمالی بنا قرار گرفته اند و نسبت به تالار شاه نشین و حوضخانه کمی ساده تر اجرا شده اند.

sardar خانه خشتی رفسنجان (7) خانه خشتی رفسنجان (8) خانه خشتی رفسنجان (6) خانه خشتی رفسنجان (5) خانه خشتی رفسنجان (9) خانه خشتی رفسنجان (14) خانه خشتی رفسنجان (13) خانه خشتی رفسنجان (17) خانه خشتی رفسنجان (16) خانه خشتی رفسنجان (15) خانه خشتی رفسنجان (11) خانه خشتی رفسنجان (1) بزرگترین خانه خشتی جهان خانه خشتی رفسنجان (4) salon kola farangi خانه خشتی رفسنجان (3) خانه خشتی رفسنجان (2) خانه خشتی رفسنجان (10) خانه خشتی رفسنجان (12) خانه خشتی رفسنجان (18)منبع:دقیانوس

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی