یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 5 May 2024

مجموعه باغ ‌موزه هرندی کرمان و بنای موجود در آن مربوط به اواخر دوره قاجاریه است که توسط مرحوم عدل‌السطان بنا شده است…

به گزارش انارما،مجموعه باغ ‌موزه هرندی کرمان و بنای موجود در آن مربوط به اواخر دوره قاجاریه است که توسط مرحوم عدل‌السطان بنا شده است.

این باغ در سال ۱۳۱۳ به مبلغ ۴۰ هزار تومان به مرحوم ابوالقاسم هرندی  یکی از تجار مطرح کرمان فروخته شده که ساختمان‌های موجود در آن از بناهای جالب توجه دوران اخیر است.

باغ ‌موزه هرندی کرمان تمامی ویژگی‌های یک باغ عمارت ایرانی را داراست که از قسمت‌های آن می‌توان به ساختمان اندرونی، بیرونی، بهارخواب، حمام، آشپزخانه و اتاق‌های مستخدمان، گاو گرد(گاوچاه) حوض و آب نما، اصطبل و درختان میوه اشاره کرد.

متاسفانه این باغ بر اثر مرور زمان دستخوش تغییرات زیادی شده که تخریب اصطبل و انبارها و تبدیل آشپزخانه به ساختمان اداری از آن جمله است.

ساختمان مرکزی باغ موزه هرندی کرمان در دو طبقه و در میان باغ بنا شده و امروزه به عنوان موزه منطقه‌ای استان کرمان مورد بهره برداری قرار گرفته است.

در حال حاضر در طبقه همکف این ساختمان موزه سازهای سنتی و در طبقه فوقانی آن موزه باستان شناسی قرار دارد.

استاد حسین مسعود یکی از هنرمندان عرصه موسیقی با اهداء ۲۱  عدد ساز، انگیزه ایجاد موزه سازهای سنتی را در محل باغ هرندی تقویت کرد و به کوشش مسئولان وقت در سال ۱۳۸۰ این موزه افتتاح شد.

هدف اصلی این موزه آشنا کردن بازدیدکنندگان با سازهای بومی و سنتی این مرز و بوم و همسایگان کشور ایران است.

از اهداف مهم ایجاد موزه باستان شناسی نیز معرفی تمدن‌های کهن منطقه جنوب شرق ایران و ارتباط آنان با تمدن‌های همجوار است.

باغ موزه هرندی کرمان به سبب توقف چند روزه‌ رضاخان در مسیر سفر تبعیدی‌اش مورد توجه قرار گرفت و در نهایت در سال ۱۳۵۴ توسط مالک باغ(مرحوم هرندی) به وزارت فرهنگ و هنر وقت اهدا شد.

این باغ در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۷۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و با توجه به معماری خاص خود و نیز فضای مناسبی که دارد، از مهمترین باغ موزه‌های کشور به شمار می‌رود.

منبع:تسنیم

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی