دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Monday 29 April 2024

وینسنت کارلز استاد ریاضی دانشگاه اترخت هلند در حاشیه برگزاری روز ریاضی کانگورو با اشاره به تحقیق خود در زمینه گنبد “شاه نعمت الله ولی”…

وینسنت کارلز استاد ریاضی دانشگاه اترخت هلند در حاشیه برگزاری روز ریاضی کانگورو با اشاره به تحقیق خود در زمینه گنبد “شاه نعمت الله ولی”، بیان داشت: این گنبد قدیمی ترین بخش این آرامگاه بوده که در سال ۸۴۰ هجری قمری در کرمان ساخته شده است و از نظر معماری یکی از شاهکارهای این دوران به شما می‌رود.

گنبد راز ریاضی
وی دلیل مطالعه این گنبد آن هم از نظر محاسبات ریاضی را شگفتی‌های معماری در ساخت آن عنوان کرد و اظهارداشت: در بسیاری از گنبدها از اعداد زوج برای ساخت معماری استفاده شده است در حالیکه در این گنبد از عدد ۱۱ برای طراحی آن استفاده شده است.
این استاد ریاضی دانشگاه اترخت هلند افزود: اینکه چگونه می‌توان در ساخت یک گنبد که از یک دایره به وجود می آید بتوان به عدد فرد رسید واقعا منحصر به فرد است.
وی تصریح کرد: زمانیکه ۳۶۰ را بر ۱۱ تقسیم شود عددی حاصل می شود که برای ساخت این گنبد طرحی بی‌نظیر بوده و اینکه کاشی کاران ایرانی آن زمان از تمام محاسبان ریاضی این گنبد و چگونگی ساخت آن مطلع بودند.
کارلز ادامه داد: بر اساس جستجوهای بنده در کتاب های اسلامی و حتی ایرانیان برای یافتن معنای عدد ۱۱ ، به حروف ابجد برخورد کردم، این اعدد به معنای هو یا همان” الله” مسلمانان است.
در ادامه این برنامه ها که تا ۱ اردیبهشت ۹۳ ادامه دارد چند سخنرانی شامل ” تاریخ و فلسفه ریاضی برای آموزش معلمان”، ” اثبات جنبه های یک پدیده عجیب مابین جبر و اختیار” توسط پروفسور گروگر نیکل از دانشگاه زیگن آلمان، ” بازی ریاضی کودکان” توسط رلاند هایل و ” ابوریحان بیرونی در قرن ۲۱” توسط پروفسور جان هوخندایک از در خانه ریاضیات اصفهان ارائه می‌شود.

منبع: ایمنا

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی