سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tuesday 7 May 2024

رادیو فردا(Radio Farda)، در این زمینه نوشت:مستند “من روحانی هستم” که از بهمن‌ماه سال گذشته…

به گزارش انارما،رادیو فردا(Radio Farda)، در این زمینه نوشت:

 

مستند “من روحانی هستم” که از بهمن‌ماه سال گذشته در حال اکران شدن در دانشگاه‌های ایران است، به دلیل محتوای جنجالی‌اش اعتراض علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و دفتر رئیس‌جمهوری ایران را بر انگیخته است.

علی لاریجانی روز یکشنبه، هفتم اردیبهشت ماه در جمع تشکل‌های کارگری و بسیج کارگران به محتوای خلاف واقع این مستند اعتراض کرده و از سازندگان‌اش می‌پرسد آیا به تاریخ هم دروغ می گویید؟

مستند “من روحانی هستم” به کارگردانی معصومه نبوی و تهیه‌کنندگی گروه شفق همزمان با تولد آقای روحانی در روز نهم بهمن‌ماه، در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به نمایش در آمد.

به گفته کارگردان این مستند، “من روحانی هستم” روایتی از ۵۰ سال زندگی سیاسی رییس‌جمهوری ایران است و بر اساس کتاب «خاطرات هاشمی و روحانی» ساخته شده است.

معصومه نبوی، هفتم اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است “تقریبا تمامی منابع آن‌ها دوستان و وابستگان آقای روحانی بوده و از خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی که رئیس‌جمهور از نزدیکان ایشان هستند، در ساخت این مستند بسیار استفاده شده است.”

خانم نبوی در رابطه با ماجرای مک‌فارلین می‌گوید: «روایتی که در رسانه‌های آمریکایی وجود داشت با روایت رسمی آقای هاشمی و اطرافیانش تفاوت داشت که ما روایت آقای هاشمی را مبنای کارمان قرار دادیم.»

یک منبع آگاه در دفتر رئیس‌جمهوری ایران نیز اطلاعات و نحوه تدوین این مستند را ناصحیح خوانده و گفته است که سال گذشته به سازندگان این مستند تذکر داده شد که اشکالات را برطرف کنند، اما این اتفاق نیفتاده است.

سایت بی بی سی فارسی(BBC Persian)، رسانه دولتی انگلیس، نیز نوشت:

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و بیرجند، با پخش فیلم “من روحانی هستم” مخالفت کرده‌اند و برنامه اکران این فیلم در این دو دانشگاه لغو شده است.

پیش از این نیز اخباری از لغو برنامه پخش این فیلم در دانشگاه‌های علامه طباطبایی و امیرکبیر (پلی تکنیک) منتشر شده بود، هرچند مدیران کل‌ امور فرهنگی این دانشگاه‌ها در گفتگو با ایسنا این خبر را تکذیب کرده بودند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس، از سازندگان این فیلم انتقاد کرد و گفت آنان “به تاریخ دروغ می‌گویند.”

آقای لاریجانی گفت: «دعوای داخلی برای مردم نان و آب و نیست. همه باید یک صدا و متحد باشیم در غیر این صورت دود این تحرکات و اقدامات تنها به چشم طبقات ضعیف می‌رود، همچنین نمی توان با کلید آزادی بیان خلاف گفت.»

فیلم “من روحانی هستم” عمدتا درباره برخی اتفاقات مهم زندگی سیاسی حسن روحانی است.

سخنرانی او در مراسم درگذشت فرزند آیت‌الله روح‌الله خمینی پیش از انقلاب، نقشش در اجباری کردن حجاب پس از انقلاب ۵۷، مخالفت با نخست‌وزیری میرحسین موسوی در دهه ۶۰، سخنرانی در تظاهرات هواداران حکومت در ۲۳ تیر ۷۸ و پیش بردن مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب از مضامین اصلی این فیلم است.

در این فیلم همچنین گفته می‌شود که حسن روحانی در مذاکره با رابرت مک‌فارلین، فرستاده رونالد ریگان، نقش داشته است.

علی لاریجانی در این باره گفت: «این موضوعات خلاف واقع است زیرا در این سی‌دی آقای روحانی را متهم کرده‌اند که در جریان مک فارلین حضور داشته، اما ایشان نقشی در این امور نداشتند و عاملان این جریان هم اکنون مشخص هستند.»

معصومه نبوی، سازنده این فیلم، به خبرگزاری مهر گفته است که “من روحانی هستم” بر مبنای خاطرات منتشرشده حسن روحانی و اکبر هاشمی رفسنجانی ساخته شده است.

او گفته است که این فیلم “انتقادی” نیست. خانم نبوی می‌گوید: «برداشت ما این است که در این مستند بیشتر به نقاط قوت در زندگی آقای روحانی پرداخته شده که این نقاط قوت را کمتر کسانی می‌دانست.»

سفیرفیلم، شرکت پخش‌کننده این فیلم نیز بیانیه‌ای منتشر کرده و گفته است “این مستند نه تنها تخریب دکتر حسن روحانی نبوده بلکه بخشی از سوابق درخشان ایشان را که عده‌ای سعی در پنهان کردن آن دارند، به نمایش می گذارد.”

سایت دویچه وله(DW) هم نوشت:

مستند “من روحانی هستم” به تهیه‌کنندگی گروه چند رسانه‌ای “شفق”، از زیر مجموعه‌های رسانه‌ای سپاه پاسداران و به کارگردانی معصومه نبوی است.

این فیلم بر پنج دهه فعالیت سیاسی و اجتماعی حسن روحانی از جمله سخنرانی وی در مراسم درگذشت مصطفی خمینی در مسجد ارک، مخالفت با نخست‌وزیر میرحسین موسوی در دهه ۶۰ و پیش بردن مذاکرات هسته‌ای با غرب متمرکز شده است.

طبق اطلاعات مندرج در وبسایت گروه چند رسانه‌ای شفق، این مستند ۵۵ دقیقه‌ای در پاییز سال ۹۲ تهیه و تولید شده است.

عدم دریافت مجوز برای اکران در برخی دانشگاه‌ها نظیر شهیدبهشتی، علامه طباطبایی و امیر کبیر، موجب شده تا این مستند در روزهای اخیر بیش از پیش جنجال‌آفرین شود و سازندگان آن متهم به تلاش برای تخریب دولت شده‌اند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از ساخت چنین مستندی گفت: «چند روز پیش سر و صداهایی در رابطه با پخش و توزیع سی دی با عنوان “من روحانی هستم” به وجود آمد که این موضوعات خلاف واقع است زیرا در این سی دی آقای روحانی را متهم کرده‌اند که در جریان مک فارلین حضور داشته اما ایشان نقشی در این امور نداشتند و عاملان این جریان هم اکنون مشخص هستند.»

در همین حال معصومه نبوی، کارگردان “من روحانی هستم” گفت‌گویی را با خبرگزاری مهر انجام داده که در آن تأکید کرده، اطلاعات و منابع مورد استفاده برای ساخت این مستند همه با استفاده از دوستان و وابستگان رئیس‌جمهور تهیه شده و حسن روحانی تاکنون به این منابع واکنشی نشان نداده است.

معصومه نبوی ایده ساخت این مستند را مربوط به روزهای نخستین پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات دانسته و گفته است که برای ساخت این فیلم از خاطرات خود رئیس‌جمهور و اشخاص وابسته به ایشان کمک گرفته شده است.

او همچنین اضافه کرده است که اکثر “قسمت‌های حساس” مستند از کتاب‌های خاطرات هاشمی رفسنجانی روایت شده است.

سازنده این فیلم تأکید کرده که این مستند را انتقادی نمی‌داند و گفته است: «برداشت ما این است که در این مستند بیشتر به نقاط قوت در زندگی آقای روحانی پرداخته شده که این نقاط قوت را کمتر کسی می‌دانست.»

سایت صدای آمریکا(VOA) نیز در مورد این مستند نوشت:

رئیس مجلس ایران از ساخت مستند “من روحانی هستم” به شدت انتقاد کرد و بعضی از موضوع های مطرح شده در آن را خلاف واقع دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس ایران، علی لاریجانی که در جمع تشکل های کارگری سخنرانی می کرد، ضمن انتقاد از پرداختن به دعواهای سیاسی از سوی بعضی از گروه های سیاسی گفت: «چند روز پیش سر و صداهایی در رابطه با پخش و توزیع سی دی با عنوان “من روحانی هستم” به وجود آمد که این موضوعات خلاف واقع است زیرا در این سی دی آقای روحانی را متهم کرده اند که در جریان مک فارلین حضور داشته اما ایشان نقشی در این امور نداشتند و عاملان این جریان هم اکنون مشخص هستند.»

لاریجانی با تأکید بر اینکه دعوای داخلی برای مردم نان و آب نیست، تصریح کرد: «مسببان و عوامل توزیع این سی دی حتی به تاریخ هم دروغ می گویند.»

پیشتر یک منبع آگاه در دفتر رئیس جمهوری به خبرگزاری ایسنا گفته بود که اطلاعات بخش‌هایی از مستند “من روحانی هستم” ناصحیح است، علاوه بر این در این مستند به منابع نادرست استناد شده و نحوه تدوین آن نیز صحیح نیست. به گفته او سال گذشته به تهیه‌کنندگان مستند در این خصوص تذکر و توجه لازم داده شد که نسبت به اصلاح آن اقدام کنند، اما این کار انجام نشده است.

“من روحانی هستم” عنوان فیلمی است که توسط گروه چند رسانه‌ای شفق مدیا ساخته شده و موسسه سفیر فیلم نیز مسئولیت اکرانش را در دانشگاه‌ها برعهده گرفته است.

این فیلم برخی از رویدادهای تاریخی جمهوری اسلامی را به تصویر کشیده و به نقش حسن روحانی در آن ها پرداخته است. حال رئیس مجلس ایران اعلام کرده است که بسیاری از بخش های فیلم واقعیت تاریخی ندارد.

منبع: جام نیوز

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی