جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Friday 3 May 2024

به گزارش انارما، هفده شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نامگذاری شده است. مراسم بزرگداشت این روز و همچنین اعطای بازوبند پهلوانی به پهلوانان ایران در سال‌های ۹۱ و ۹۲ پنجشنبه شب در مجموعه کاخ گلستان به عنوان اولین مکان برگزاری کشتی‌های پهلوانی برگزار شد. این مراسم مهمانان ویژه‌ای نظیر علی اکبر ولایتی، […]

n00051335-b

به گزارش انارما، هفده شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نامگذاری شده است. مراسم بزرگداشت این روز و همچنین اعطای بازوبند پهلوانی به پهلوانان ایران در سال‌های ۹۱ و ۹۲ پنجشنبه شب در مجموعه کاخ گلستان به عنوان اولین مکان برگزاری کشتی‌های پهلوانی برگزار شد.

این مراسم مهمانان ویژه‌ای نظیر علی اکبر ولایتی، علی جنتی، محمود گودرزی، مهرزاد حمیدی، مسعود سلطانی‌فر و پیشکسوتان ورزشی نظیر محمد نصیری، رضا سوخته سرایی و … داشت.

در این مراسم از احمد میرزاپور، پهلوان ایران در سال ۹۲ و همچنین جابر صادق زاده، پهلوان کشور در سال ۹۱ تجلیل شد. وزیر ورزش و جوانان بازوبند پهلوانی میرزاپور را به بازوی وی بست و سلطانی فر نیز بازوبند صادق زاده را بر روی بازو وی بست.

در این مراسم از آقایان جنتی، ولایتی و گودرزی با اهدا لوح و تندیس تقدیر شد.

همچنین طی این مراسم از کتاب ۵ جلدی دانشنامه جوانمردی تالیف علی اکبر ولایتی رونمایی شد. همچنین از کتاب‌های مرام‌نامه پهلوانی، سلوک پهلوانی و اخلاق ورزشی رونمایی به عمل آمد.

در این مراسم ورزشکاران زورخانه‌ای با ضرب مرشد به انجام حرکات باستانی پرداختند که با تشویق حضار همراه بود.

گودرزی: مفاهیم پهلوانی را باید در ورزش احیا کنیم

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه مفاهیم اخلاقی امروزه در ورزش جهان رنگ باخته است، تاکید کرد باید در جهت احیا این ارزش‌ها در ورزش اقدام کنیم.

به گزارش ایسنا محمود گودرزی طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: هر زمانی که ورزش با فرهنگ پهلوانی عجین بوده به عنوان یک نماد و الگو با فرهنگ مردم و سنت‌ها عجین شده و در متن زندگی مردم قرار گرفته است. اما در مقابل، هرگاه با این مفاهیم فاصله گرفته، تنها پس از مدت کوتاهی به فراموشی سپرده شده است.

وی افزود: باید رویکردی به عقب داشته باشیم و با نگاهی به تاریخ این فرهنگ و سنت‌های با ارزش را مجددا در ورزش‌مان احیا کنیم چرا که امروزه با هجمه وسیعی از مقولات فرهنگی که جایگاهی در ارزش‌ها و باورهای ما ندارند، روبه رو هستیم.

وزیر ورزش با بیان اینکه نماد ورزش باستانی، زورخانه است گفت: به غیر از شاهنامه ها، منابع بسیار محکمی از مفاهیم فرهنگی در خصوص زورخانه در کشور داریم که برخی مورخین عمر ورزش زورخانه‌ای را بیش از ۴۵۰۰ سال ذکر کرده‌اند. گذشته تاریخی ما آمیخته با مفاهیم فرهنگی است که امروزه متاسفانه دچار ضعف و سستی شده است و مفاهیم پهلوانی در ورزش امروز جهان رنگ باخته است.

وی با اشاره به اینکه باید میان مفاهیم فرهنگی و اخلاقی با ورزش آشتی برقرار کنیم، تصریح کرد: البته این کار بسیار مشکل است و باید حساب شده عمل کرد. خوشبختانه ورزشکاران ما در بسیاری از میادین به موارد جوانمردی پایبند هستند اما وظیفه ماست که فرهنگ پهلوانی را هرچه بیشتر احیا کنیم.

ولایتی:‌ پهلوانان قوام جامعه ایرانی را حفظ کردند

ولایتی در روز ملی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای اظهار کرد: پهلوانان در گذشته قوام جامعه ایرانی را حفظ کرده و فرهنگ پهلوانی را گسترش دادند.

به گزارش ایسنا، علی اکبر ولایتی طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: کلمه فتوت به معنای جوانمردی از قرآن کریم سرچشمه گرفته است و همه ائمه از لزوم پایبندی به فرهنگ و اخلاق پهلوانی سخن گفته‌اند فتوت تعمیم یافته‌ عرفان اسلامی است و بزرگان عرفان اسلامی برای آن که عرفان را در سطح جامعه گسترش دهند با واسطه‌هایی به نام فتیان یا همان جوانمردان اقدام به این کار می‌کردند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل که کتاب پنج جلدی‌اش با نام دانشنامه‌ جوانمردی در این مراسم رونمایی شد افزود: آخرین پهلوانان ایران‌زمین در دوران معاصر طیب حاج رضایی و مرحوم تختی بودند که در میان مردم علاقه‌مندان بسیاری داشتند حتی در زمان اشغال ایران توسط مغولان جوانمردان و فتیان بودند که قوام جامعه را حفظ کردند. هر چند ما مغلوب مغولان شدیم اما آنها مغلوب فرهنگ ما شدند. به عنوان مثال در دیداری که با وزیر خارجه مغولستان در سازمان ملل داشتم او اظهار کرد تاریخ مغولستان بیشتر به زبان فارسی نوشته شده و ما باید آن را به زبان‌های دیگر مثل روسی ترجمه کنیم تا بفهمیم که گذشتگان ما چه کسانی بودند.

وی با اشاره به این که کتابش مورد استقبال مردم واقع شده است خاطرنشان کرد: زورخانه‌های ما محلی برای بروز صفات جوانمردانه هستند و وقتی پهلوانان هنگام ورود به زورخانه سر خود را خم می‌کنند تا از درگاه کوچکی عبور کنند به معنای تواضع در قدم اول است.

ولایتی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی پهلوانان گفت: شجاعت و سخاوت از مهمترین صفات جوانمردان است.

جنتی: فرهنگ پهلوانی با هنر قرابت دیرینه دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام آمادگی وزارتخانه متبوع خود در حمایت از ترویج فرهنگ پهلوانی گفت: فرهنگ پهلوانی با هنر قرابت دیرینه‌ای دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر علی جنتی در آیین نکوداشت روز پهلوانی و ورزش های زورخانه ای که در کاخ موزه گلستان برگزار شد گفت: هفده شوال روزی است که حضرت علی(ع) به عنوان نماد شجاعت و مبارزه با هوای نفس، جنگجوی نامی لشکر کفر را از فراز به فرود آورد، داستان مشهوری که در منابع مختلف آمده و مولانا آن را در مثنوی با مطلع از علی آموز اخلاص عمل، شیر حق را دان مطهر از دغل آورده است.

وی با بیان این که «آیین پهلوانی از حدود ۷۰۰ سال پیش توسط پوریای ولی که ظاهرا از خوارزم بوده به یادگار مانده است» تصریح کرد: آیین پهلوانی به اعتقاد من تاریخ بسیار کهن‌تری دارد چرا که مردم ایران همواره برای دفاع از مملکت خویش در دوران مختلف به کشتی‌گرفتن و مبارزه برای دفاع از مملکت خویش می‌پرداختند و به آن نیاز مبرم داشتند. برخی دانش‌نامه‌های بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای را قدیمی‌ترین ورزش بدنسازی جهان می‌دانند. البته عنوان پهلوانی مختص به کسانی بوده که هم در میدان رزم و هم در الگوهای اخلاقی و پهلوانی زبانزند بوده‌اند.

وی با اشاره به آداب خاص ورزش زورخانه‌ای افزود: تمامی این آداب از فضائل ائمه اطهار و مخصوصا حضرت علی و دلاوران افسانه‌ای دوران باستان سرچشمه می‌گیرد که به همین علت زورخانه را مسجد دوم نیز دانسته‌اند. ادب مهمترین شاخصه فرهنگ پهلوانی است. مردم ما تختی را پهلوان می‌دانند آن هم با عنوان جهان پهلوان نه به خاطر مدال‌هایش بلکه این لقب را به خاطر افتادگی، مناعت طبع و دستگیری فقرا به او داده‌اند.

جنتی گفت: کشتی پهلوانی در میان مردم محلات عامل مهم گرما بخشیدن و زنده نگه داشتن زورخانه بود، اما قدر مسلم زورخانه ای که کشتی گیر و پهلوان ندارد، تماشاگر هم ندارد، هر چند بتوان با شیرین کاری های رایج عده ای را به زورخانه کشاند، اما باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.

وی افزود: زورخانه و آیین پهلوانی در طول دوره تاریخی خود با هنر نسبتی قریب داشته است. نواختن ضرب و نقالی، خلق نقاشی های قهوه خانه ای، گاه شعر و خوشنویسی در زورخانه ها قابل مشاهده بوده است و هنوز بر دیوار برخی زورخانه ها می توان نمادهای هنری را دید و لذت برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اعلام حمایت وزارتخانه خود از ترویج فرهنگ پهلوانی در کشور خاطرنشان کرد: رسیدن به این امر مشارکت همه نهادهای موثر در عرصه فرهنگ و ورزش را می‌طلبد. وزارت ارشاد آماده است در جهت کمک به ترویج فرهنگ پهلوانی اقداماتی را در خصوص نشر کتاب و توسعه فرهنگ پهلوانی انجام دهد. به امید روزی که قهرمانان ما در اندیشه پهلوانی و مردم نیز در فکر تاسی از فرهنگ پهلوانی باشند.

منبع: ورزش نيوز

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی