شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024

به گزارش انارما، حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا، عصر در دومین جلسه سوژه‌های سخن با موضوع جریان شناسی حق و باطل که در نمازخانه سفیران هدایت قم برگزار شد به بررسی ملاک‌ها و ابراز‌های تشخیص حق و باطل پراخت. وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) پیرامون واژه شناسی در […]

IMAGE634670575580781250

به گزارش انارما، حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا، عصر در دومین جلسه سوژه‌های سخن با موضوع جریان شناسی حق و باطل که در نمازخانه سفیران هدایت قم برگزار شد به بررسی ملاک‌ها و ابراز‌های تشخیص حق و باطل پراخت.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) پیرامون واژه شناسی در موضوع حق و باطل، گفت: حضرت شش دسته از واژه‌هایی که نمایان‌گر حق و باطل هستند را در این روایت ارائه می فرمایند، که برای جست‌و‌جو در قرآن،‌ روایات و ادعیه پیرامون این مطلب کافی است دنبال این واژه‌ها بگردیم؛ ایشان در درجه نخست خدا را مظهر حق و شیطان را مظهر باطل معرفی می فرمایند.

حجت الاسلام ماندگاری افزود: در ادامه روایت پیامبر(ص) خداوند و حق را مظهر هدایت، شیطان و باطل را مظهر گمراهی می خوانند؛ خدا، حق و هدایت را وسیله‌ای برای رشد و در مقابل شیطان، باطل و گمراهی را وسیله‌ای برای سقوط معرفی می فرمایند؛ در این حدیث خدا و حق مظهر آخرت گرایی و شیطان و باطل مظهر دنیا پرستی است.

عقل سلیم و نقل صحیح دو ابراز مهم در شناخت حق و باطل هستند

وی با استناد به روایتی از امام موسی کاظم(ع) دو حجت و ابراز برای شناخت حق و باطل از جانب خداوند معرفی کرد و گفت: ما یک حجت باطنی و یک حجت ظاهری داریم؛ برای درک بهتر این مطلب می توانید به روایت امام صادق(ع)که لشکر عقل و جهل را در 72 مورد بر می شمارند مراجعه کنید؛ امام(ره)در کتاب جنود عقل و جهل خود این بحث را به زیبایی تشریح کرده‌است؛ در 22 بخش از کتاب سلوک عاشورایی مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی نیز پیرامون حق و باطل بحث شده است.

عضو هیات مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا عقل سلیم و نقل صحیح را دو ابزار شناسایی حق دانست و ابراز داشت: نقطه عطف این دو ولی خدا است زیرا او هم عقل متکامل دارد و هم منزگاه وحی است به همین دلیل خداوند می فرماید«النَّبِیُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ» این مطلب تنها در مورد نبی نیست بلکه ولی خدا نیز چنین جایگاهی دارد.

ولی‌ فقیه آیینه تمام نمای ولی خدا است

حجت الاسلام ماندگاری با تأکید بر این که ولی فقیه در عصر حاضر جانشین ولی خدا است، گفت: درس است که او مانند ولی خدا معصوم نیست اما عدل او جانشین عصمت و فقیه جامع الشرایط بودنش جایگزین علم لدنی معصوم است، به همین دلیل خداوند او را تأیید فرموده است.

وی به دو ویژگی عجیب حق و باطل اشاره کرد و بیان داشت: پیامبر(ص)می فرماید حق سنگین و تلخ است و در مقابل باطل آسان و شیرین است؛ البته حق و باطل در ظاهر این گونه هستند و اگر به باطن آنها توجه شود کاملا برعکس است.

حجت الاسلام ماندگاری در پاسخ به این که چرا طرفداران گناه در دنیا زیادند و طرفداران عبادت و بندگی خدا کم هستند؟ گفت: گناه پنج ویژگی دارد به ظاهر ارزان، شیرین، جذاب، فراوان و آسان است به همین دلیل مشتری بیشتری دارد اما طاعت خدا به ظاهر گران، سخت و تلخ، غیر جذاب است و اگر بخواهی در این مسیر قرار بگیری در اقلیت هستی؛ برخی جوانان در دانشگاه‌ها به ما می گویند اگر چادر به سر کنم و یا نماز بخوانم تنها می مانم و دیگران مرا با انگشت نشان می دهند.

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به آیه 22 سوره ابراهیم، اظهار داشت: شیطان در روز قیامت می گوید هرچه من وعده دادم دروغ و هرچه خدا وعده داده بود راست است؛ با این حال می بینیم که طرفداران گناه زیاد هستند.

وی افزود: انسان دارای یک بعد مادی و یک بعد معنوی است؛ آنچه حواس ظاهری ما درک می کنند محدود به عالم ماده یعنی دنیا است به همین خاطر به آن بعد حیوانی نیز می گویند، در این دنیا ارتباط و اشتغال ما به عالم ماده بسیار بیشتر از عالم معنا و وحی است بنابراین برای انسان درک مدرکات عالم ماده آسان‌تر است.

حواس ظاهری ما توان درک رایحه خوش عبادت را ندارد

حجت الاسلام ماندگاری با بیان این که خداوند دو عالم عین و غیب را خلق کرده است، گفت: عالم عین این دنیا است که در آن ما با حیوانات مشترک هستیم؛ حواس ظاهری انسان در میان مخلوقات برتر نیست چراکه در حیوانات نمونه‌هایی وجود دارند که در چشایی، بویایی، لامسه و شنوایی از ما قوی‌تر هستند بنابراین ما به واسطه این بعد خود اشرف مخلوقات نیستیم.

وی در تشریح ویژگی‌های عالم غیب بیان داشت: چشم انسان عالم غیب را نمی بیند، رایحه خوش عبادت و عطر مسجد جمکران را حس نمی کند، عقل ظاهری نمی تواند ولی خدا را از غیر او تشخیص دهد.

عضو هیات مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا با استفاده از روایت امام صادق(ع) عقل را به دو شکل عقل معاد و معاش تقسیم بندی کرد و گفت: عقلی که با حواس ظاهری کار کند همان عقل معاش است، این عقل شیرینی اطاعت خدا را نمی فهمد اما شیرینی معصیت را به راحتی درک می کند.

حجت الاسلام ماندگاری با بیان این که عقل معاش عبادت خدا را مزاحم می داند، تصریح کرد: عقل معاش می گوید در ظهر که اوج کار من است چرا باید آن را رها کنم و نماز بخوانم؛ آن عقلی که قرار است حق و باطل را بفهمد عقل معاد است که عالم غیب را به درستی درک می کند.

مؤمنان به ولی خا اعتماد دارند همان گونه که دانش آموز به معلم خویش اعتماد می کند

وی با اشاره به آیات ابتدایی سوره بقره، گفت: کسی که ایمان به عالم غیب داشته باشد دنبال فردی می گردد که چراغ روشنگر عالم غیب را همراه دارد؛ این چراغ وحی است که در دست اولیای الهی است؛ عقل اگر عاقل باشد دنبال ولی خدا می گردد و به دنبال کسی می رود که کامل‌تر و بزرگ‌تر از خود است.

حجت الاسلام ماندگاری خاطرنشان کرد: دانش آموز به عقل معلم اعتماد می کند بر اساس گفته وزارت آموزش و پرورش، وزشکار به عقل مربی اعتماد می‌کند بنا به گفته وزارت ورزش، زائران به عقل مدیر کاروان اعتماد می کنند بنا به تأیید سازمان حج و زیارت، به همین دلیل عقلی ما باید به عقل ولی اعتماد کنیم زیرا خدا فرموده است.

عضو هیات مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا آیه 113 سوره نساء را آیه‌ای کلیدی در بحث ولایت دانست و ابراز داشت: خداوند خطاب به پامبر(ص)می فرماید اگر تو و همه اهل عالم عقل‌تان را روی هم بگذارید نمی‌توانید از عالم غیب سر درآورید؛ قرار است که ما با توجه به وحی چشم‌مان به عالم غیب باز شود و اولیای خدا بدون واسطه از سوی خدا چشم‌شان به غیب روشن می شود.

حجت الاسلام ماندگاری برای فهم درست از حق و باطل، باور سه نکته را ضروری خواند و گفت: ابتدا باید بحث عالم عین و غیب برای ما روشن شود؛ نورانیتی که در جبهه‌ها حاکم بود به دلیل ایمان زیاد رزمندگان به غیب بود؛ مصداق غیب، خدا، قیامت و مکر شیطان است، خداوند در قرآن هرجا که می فرماید«اتقوا» به این مصادیق اشاره دارد برای این که در مسائلی که با چشم دیده نمی شود باید تقوا را رعایت کرد و مراقب بود.

در تشخیص حق و باطل باید به دنبال حقیقت بود نه واقعیت

وی با تأکید براین که برای تشخیص حق و باطل باید چهره حقیقی هر چیز را ببینیم نه چهره دنیایی آن را، گفت: واقعیت آن چیزی است که هست و حقیقت آن چیزی است که باید باشد؛ امام حسین(ع)روزی از سوی دستگاه یزید باطل جلوه داده شد و امروز نیز آمریکا سعی می کند خود را در دنیا حق نشان دهد اما حقیقت این‌گونه نیست.

عضو هیات مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان این که برای شناخت حق و باطل، به عقل و وحی نیاز داریم، اظهار کرد: عقل سلیم یعنی عقل معاد زیرا منبع تشخیص حقیقت، حق و وحی است.

حجت الاسلام ماندگاری ولی خدا را نقطه اتصال عقل و وحی دانست و گفت: ملاک تشخیص حق و باطل ولایت الهیه است به همین دلیل پیامبر(ص) فرمود الحق مع علی و علی مع الحق و همچنین در دعای آل یاسین می خوانیم«اَلْحَقُّ مَا رَضیْتُمُوهُ»و باز به همین دلیل امام(ره)فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید؛ همه اینها در یک راستا هستند.

وی در نتیجه این بحث بیان داشت: خط کش تشخیص حق و باطل ولایت الهی و ولایت طاغوت است؛ کسانی که با امام حسین(ع) به کربلا نرفتند و به طواف خانه خدا مشغول شدند اهل باطل بودند چراکه با ولایت نبودند؛ امام رضا(ع)نیز فرمودند عقلی که می خواهد ما را به بردگی خدا بکشاند نیز با یک شرط قبول است و آن ولایت اهل بیت(ع) است.

منبع: خبرگزاري رسا

آخرین اخبار

تبلیغات

تاریخچه

تصویر برگزیده

جشن بزرگ دختران روزه اولی در انار

به گزارش ” انارما ” ؛ عصر دیروز ۱۹فروردین ماه جشن شکرانه دختران روزه اولی همراه با برنامه های شاد و متنوع در مهدیه امامزاده محمدصالح(ع) انار با حضور جمعی از مسئولین و معلمان برگزار شد. این ...

یادداشت های خصوصی